۲۱ خرداد ۱۳۹۴، ۸:۵۲
کد خبر: 81641931
T T
۰ نفر
تغيير كاربري زمين در قزوين به مرز خطر رسيده است

قزوين – ايرنا – رييس سازمان جهاد كشاورزي استان قزوين اعلام كرد ميزان تغيير كاربري اراضي كشاورزي در اين استان به مرز خطر رسيده است.

به گزارش روز پنجشنبه ايرنا، نيازعلي ابراهيمي پاك به مناسبت فرا رسيدن هفته جهاد كشاورزي در جمع خبرنگاران افزود: در سال هاي اخير بيش از يكهزار و 100 هكتار از مجموع 424 هزار هكتار اراضي كشاورزي استان تغيير كاربري داشته و از چرخه توليد خارج شده است.

وي اظهاركرد: سالانه بين سه تا پنج هزار هكتار از اراضي مرغوب كنار شهرها و روستاها از كشت خارج شده اين در حالي است متاسفانه در شرايطي كه بايد از زمين هاي مرغوب صيانت كنيم بايد شاهد تغييركاربري زمين هايي با كارآيي اقتصادي باشيم.

ابراهيمي پاك بيان كرد: در سال جاري 28 مورد قلع و قمع در اراضي كشاورزي استان قزوين گزارش شده كه بايد سعي كنيم با راهكارها و تمهيدات مناسب، جلوي اين تغيير كاربري هاي غيرمجاز را بگيريم.

رييس سازمان جهاد كشاورزي استان قزوين در ادامه به بحران آب در استان قزوين و تاثير منفي آن بر روي ميزان توليدات محصولات كشاورزي اشاره و خاطرنشان كرد: متاسفانه در حال حاضر به دليل كاهش بارندگي ها و نزولات جوي شاهد كاهش 20 درصدي آب مواجه هستيم به گونه اي كه ميزان متوسط بارندگي در كشور از 250 ميلي متر به 205 ميلي متر رسيده است .

ابراهيمي پاك ادامه داد: در شرايطي كه بايد مصرف ما در بخش كشاورزي 12 ميليارد مترمكعب باشد اين ميزان به 60 ميليارد مترمكعب رسيده كه فشار زيادي بر ذخاير آبي وارد مي كند كه در استان قزوين حدود 300 تا 500 ميليون متر مكعب تراز منفي و كمبود داريم.

وي اجراي الگوي كشت مناسب، اجراي سيستم هاي نوين آبياري، جوان سازي نهال ها و كشت محصولات گلخانه اي را از جمله راههاي جبران كمبود آب در بخش كشاورزي عنوان كرد و افزود: بايد سعي كنيم تا كشاورزان را به سمت كشت ديم هدايت كنيم.

ابراهيمي پاك در ادامه به ميزان توليد گوشت سفيد در استان قزوين اشاره كرد و افزود: سالانه 50 هزار تن گوشت سفيد در اين استان توليد مي شود كه 20 هزار تن مصرف داخلي و مابقي صادر مي شود كه با توجه به مجوزهاي صادر شده ميزان توليد گوشت مرغ استان به 80 هزار تن خواهد رسيد.

ابراهيمي پاك، ميزان توليد تخم مرغ در استان قزوين را 66 هزار تن ذكر كرد و افزود: همچنين در توليد اين محصول با توجه به فعاليت مجوزهاي صادر شده توليد تخم مرغ به 90 هزار تن مي رسد.

وي در ادامه با اشاره به توليد محصول سالم در استان قزوين گفت: خوشبختانه در سال هاي اخير با توجه به فرهنگ سازي هاي صورت گرفته 95 درصد محصولات حد مجاز سم را رعايت مي كنند و همه محصولات توليد شده سالم مي باشند.

رييس سازمان جهاد كشاورزي استان قزوين در ادامه به افتتاح طرح هاي توليدي جهاد كشاورزي به مناسبت هفته جهاد اشاره كرد و افزود: به همين مناسبت 50 پروژه عمراني و توليدي در اين استان به بهره برداري مي رسد.

ابراهيمي پاك افزود: براي اجراي اين طرح ها اعتباري افزون بر 74ميليارد تومان هزينه شده كه اين طرح ها در بخش آب و خاك، باغباني، دام و طيور، صنايع و شيلات است كه عمده طرح ها در بخش آب و خاك مي باشد.

وي يادآور شد: با بهره برداري از طرح هاي ياد شده زمينه اشتغال 435 نفر در منطقه فراهم خواهد شد.

استان قزوين داراي 80 هزار بهره بردار بخش كشاورزي است.

7390/ 6128

سرخط اخبار استان‌ها