۱۷ خرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۱۷
کد خبر: 81636552
T T
۰ نفر
از 22 میلیون شاغل تنها 15میلیون نفر بیمه هستند

تهران - ایرنا - وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی گفت: از 22 میلیون شاغل در كشور 15 میلیون نفر بیمه هستند كه این آمار حاكی از آن است كه هفت میلیون نفر در مشاغل غیررسمی فعالیت می كنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، علی ربیعی روز یكشنبه در چهارمین همایش ملی و سومین همایش بین المللی مهارت آموزی و اشتغال كه در مركز همایش های صدا و سیما برگزار شد، افزود: امروز بیكاری در جهان در رقم 200 میلیون نفر قرار گرفته كه این رقم 30 میلیون بیشتر از تعداد بیكاران سال 2008 است.

وی توضیح داد: در شرایط كنونی بیكاری جوانان در جهان بدتر از بیكاری برای همه گروههای سنی است. همچنین شكاف جنسیتی در خصوص بیكاری 20 درصد است.

وی با اشاره به هدف از توجه به آمارهای موجود در جهان در خصوص اشتغال، گفت: وضع موجود در همین شرایط قابل تبیین است زیرا موقعیتی را برای اندیشه ورزی مهیا می كند و راهكاری نشان می دهد كه از فقر و عقب ماندگی عبور كنیم.

ربیعی تصریح كرد: من از همه اساتید، شخصیت های مستقل علمی و فرهنگی و همه اندیشه ورزان در حوزه های اقتصادی و اجتماعی درخواست می كنم كه برای ارتقا فرهنگ كار با یكدیگر مشاركت كنند.

وی درباره وضعیت اشتغال در كشور گفت: سال گذشته توانستیم از ریزش 240 هزار نفر نیروی كار جلوگیری كنیم، این در حالی است كه سالانه به 800 تا 900 هزار شغل جدید نیاز داریم تا نرخ بیكاری تك رقمی را تجربه كنیم.

وزیر كار ادامه داد: مسئله صندوق های بازنشستگی یكی از مسائل ما است و قوانین حمایتی از بازنشستگی زودهنگام از دیگر مسائل ما است كه باید مورد توجه قرار گیرند.

وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی گفت: سواد مهارتی اساس پیشرفت كشور را تشكیل می دهد و سوادی است كه ما را به عدالت اجتماعی نزدیك می كند .

ربیعی با تفكیك سه سطح سواد مدرسه ای، دانشگاهی و مهارتی بر لزوم افزایش سواد مهارتی در جامعه توسط سازمان فنی و حرفه ای تاكید كرد و افزود: سواد مهارتی به موضوع مبارزه با فقر كمك جدی می كند.

وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی افزود: این همایش فرصتی ایجاد می كند كه با بررسی مسائل پیش روی كشور پیرامون نیروی انسانی به موضوع دیپلماسی مهارتی بیشتر توجه شود.

ربیعی افزود: من به شعار قدیمی جنوب – جنوب اعتقاد دارم و معتقدم اگر بتوانیم نوعی گفت و گو پیرامون رشد اقتصادی منطقه داشته باشیم می توانیم رشد بهتری را در منطقه ایجاد كنیم.

وی با بیان اینكه در سالهای اخیر به رغم تحریم های ظالمانه كه حتی در زمینه های علمی نیز وجود داشت، گفت: توانستیم بر این تحریم ها پیروز شویم و روند رشد علمی خوبی داشته باشیم.

وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی با درخواست از نهادهای مدنی، دانشگاه ها، موسسات پژوهشی و شخصیت های مستقل با هدف تحقیق و پژوهش جامعه برای آینده كار، رشد و توسعه كشور و همچنین توانمندسازی، خاطرنشان كرد: این تحقیقات باعث می شود كه نیروی انسانی را توانمندتر كنیم.

ربیعی با اعلام اینكه رقم بیكاری در سطح جهان 200 میلیون نفر است، گفت: این به معنی آن است كه از سال 2008، 30 میلیون نفر به آن اضافه شده و اگر به این رقم افراد از كار رانده شده را نیز اضافه كنیم این آمار به 62 میلیون نفر خواهد رسید.

وی یادآور شد: آمار بیكاری جوانان در دنیا نیز بیش از آمار جهانی است، این در حالی است كه شكاف بیكاری جنسیتی بیش از 20 درصد آمارهای جهانی است.

وی با بیان اینكه هر ساله 40 میلیون نفر روانه بازار كار می شوند و این یعنی تا سال 2030 جهان به 60 میلیون شغل نیاز دارد كه بیشتر آنها خدماتی هستند، تصریح كرد: با ترسیم شرایط جهانی بیكاری باید گفت كشور ما نیز همین شرایط را دارد.

این مقام مسئول در دولت یازدهم اضافه كرد: سال گذشته رشد اقتصادی 3 درصدی را تجربه كردیم و در صورتی كه سالانه 6 درصد رشد اقتصادی داشته باشیم باز این رشد منتج به اشتغال مورد انتظار نخواهد شد.

ربیعی درباره مهاجرت نیروی كار نیز گفت: مهاجرت نیروی كار در جهان از سال 1990 تاكنون بیش از 50 درصد رشد داشته كه این نیروهای مهاجر اغلب به علت نداشتن مهارت های لازم با ناامنی شدید روبرو هستند و زندگی تلخی را پس از مهاجرت تجربه می كنند كه مسئله نژاد پرستی بر تلخی آن می افزاید.

وی تاكید كرد: من كار را اضافه كردن بر تولید ملی می دانم و معتقدم ثروت ملی نفت نیست بلكه افزایش تولید ملی در اثر تلاش نیروی كار با مهارت است.

به گفته وی، راه حل نهایی مبارزه با فقر توانمندسازی نیروی كار است كه این توانمندسازی با مهارت افزایی از طریق آموزش های فنی و حرفه ای ایجاد می شود.

وی بر تغییر نگرش نیروی كار اشاره كرد و گفت: سال گذشته 300 هزار شغل از طریق مراكز كاریابی شناسایی و معرفی شد كه از این تعداد 100 هزار نفر عدم تمایل خود را برای ماندن در شغل اعلام كردند.

وی افزود: این بدان معناست كه ما باید نگرش و ذهنیت افراد بیكار و جویای كار را برای پذیرش شغل آماده كنیم و در این زمینه به یك استراتژی مهارت نیازمندیم كه این استراتژی بتواند به عنوان میانجی بین عرضه و بازار كار عمل كند.

وی بر شعار آموزش فنی و حرفه ای از دانشگاه تا روستا و مناطق محروم تاكید كرد و افزود: استراتژی ما برای سال جاری آموزش فنی و حرفه ای به روستاها و محله ها است و امیدوارم بتوانیم افزایش ظرفیت های استانی، محله گرایی و منطقه گرایی را هرچه بهتر پیش ببریم.

اقتصام(2)9123 **1558
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد