نبود خلاقیت در گردشگری ایران - آرش نورآقایی*

از زمانی که فیلم 'یکشنبه ها هرگز' (Never on Sunday) با بازی 'ملینا مرکوری' توجه گردشگران بسیاری را به سمت فرهنگ و موسیقی یونان جلب کرد تا امروز که تور 'ارباب حلقه ها' برای دیدار از مناظر زیبا در نیوزیلند برگزار می شود حدود نیم قرن می گذرد. در این مدت و در یک رابطه دوسویه نه تنها فیلم های بسیاری به منظور معرفی مقاصد سفر ساخته شده اند، بلکه لوکیشن بسیاری از فیلم ها نیز به مقاصد گردشگری جذاب تبدیل شده اند.

فیلم های In Bruges برای معرفی شهر بروژ در بلژیک، The Tourist برای معرفی دوباره شهر ونیز در ایتالیا، Da vinci Code The برای یادآوری دوباره موزه لوور در اذهان عموم مردم دنیا، Midnight in Paris برای معرفی پاریس به عنوان پاتوق هنرمندان و نویسندگان تأثیر فراوان داشته اند.
همچنین نمایش فیلم های Casablanca برای دیدار گردشگران از استودیوی دیزنی هالیوود، The godfather برای بازدید از خیابان ها و اقامت در هتل های موجود در این خیابان ها از جمله نیویورک و لس آنجلس، The shining برای معرفی هتل Overlook در اورگُن، Amadeus برای بیشتر جذاب کردن بخش قدیمی شهر پراگ و Braveheart برای معرفی چشم اندازهای اسکاتلند و ایرلند، الهام بخش بوده اند.
حضور در لوکیشن های فیلم های معروف و پا جای پای هنرپیشه های مشهور گذاشتن چنان اهمیت پیدا کرده که سایت اینترنتی http://www.movie-locations.com به علاقه مندان کمک می کند تا لوکیش های فیلم های مورد نظر خود را بیابند.
در همین راستا و از آنجا که فیلم های مرتبط با مقاصد گردشگری روی انتخاب مقصد سفر تأثیر بسزایی دارند، امروزه ساخت فیلم به منظور معرفی و ایجاد برند برای مقاصد گردشگری خود به یک تجارت تبدیل شده. عبارت Film Tourism دقیقاً از همین تجارت و بازاریابی برای مقاصد و محصولات گردشگری سخن می گوید. همچنین از آنجایی که یکی از هفت موضوع پروژه 'شبکه شهرهای خلاق' یونسکو روی فیلم متمرکز شده و طرح 'گردشگری خلاق' نیز از جمله مواردی است که یونسکو به عنوان نسل سوم گردشگری، بعد از نسل اول 'گردشگری تفریحی' و نسل دوم 'گردشگری فرهنگی' مورد توجه قرار داده، می توان رابطه ای را میان گردشگری خلاق و فیلم فرض کرد.
با این مقدمه به موضوع اصلی این نوشتار رجوع می کنیم. چند سال است که مسأله رونق گردشگری بیش از پیش در کشور مطرح شده و دولت سعی می کند بخشی از درآمد اقتصادی مملکت را از طریق این صنعت تأمین کند. اما از آنجا که ارتباط سه گانه، علوم آکادمیک دانشگاهی، به همراه بسترسازی متولیان دولتی و اجرای بازیگران خصوصی در عرصه گردشگری، مشخص و البته پیوسته نیست، گردشگری ایران در همه ابعاد از بازاریابی و بازارداری گرفته تا تبلیغ و ترویج دچار نقصان اساسی است.
اما این مهم نه تنها به درک شرایط موجود، اصلاح الگوهای ناموفق، برنامه ریزی دقیق و تلاش بی وقفه و همه جانبه نیاز دارد بلکه برای نشستن بر سر سفره گردشگری، ما نیازمند ایده های نو و خلاق متناسب با خواسته گردشگران امروزی هستیم.
نگارنده معتقد است گردشگری ایران نیازمند یک نگرش نو است و شاید اندیشیدن به 'گردشگری خلاق' راهی باشد برای ایجاد این نگرش. بد نیست بدانید یکی از خلاقیت های ترکیه برای جذب گردشگران و البته گردشگران ایرانی به موضوعی برمی گردد که در ابتدای این نوشتار مطرح شد.
گفته می شود هیچ بیلبوردی بزرگتر از فیلم وجود ندارد. شاید به همین دلیل است که از مدت ها قبل شاهد پخش فیلم ها و سریال های ترکیه ای به زبان فارسی هستیم که مخاطبان ایرانی را هدف قرار گرفته اند و اکنون که سریال های ترکیه ای بحث روز بسیاری از خانواده ها و محافل شده اند، ترکیه برای معرفی لوکیشن ها و جذب گردشگران دست به کار شده و زندگی در دنیای سریال ها را به فارسی زبانان پیشنهاد می دهد.
بنابراین آنچه ما به آن نیاز داریم سیاست منفعل بودن نیست، بلکه باید فعال و خلاق باشیم و سه گانه 1- باور درونی به زوایای مثبت گردشگری، 2- تلاش برای ایجاد زیرساخت ها و 3- نگرش روزآمد و کارآمد در حیطه صنعت گردشگری را مدنظر قرار دهیم.
* رییس هیأت مدیره کانون سراسری انجمن های صنفی راهنمایان گردشگری ایران
منبع: روزنامه ایران 11/03/1394

انتهای پیام /*

باشگاه مخاطبان ایرنا

برای ارسال نظرات از فرم پایین صفحه استفاده کنید.
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال