۴ خرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۰۵
کد خبر: 81621357
T T
۰ نفر
مصرف شيشه اولش لذت آخرش ذلت/ لذتي كه به تاوانش نمي ارزد

يزد - ايرنا - شب تا صبح كار مي كرد اما دريغ از يك لحظه خستگي، خوشحال بود كه ماده روانگردان 'شيشه' اينقدر او را خوشحال و پر انرژي كرده است اما نمي دانست شيشه عمر او در چنگال اين ماده دست و پنجه نرم مي كند.

به گزارش ايرنا ، در بسياري از ميهماني ها، محافل اين جمله به كرات شنيده مي شود كه شيشه هرگز اعتياد اور نيست همين باور غلط و اين گونه باورها موجب سوق پيدا كردن افراد به ويژه جوانان به اين ماده رونگردان مي شود و يك رفتار ناسالم را عادي جلوه مي دهد.

اگر تعداد كمي از افراد جامعه ممكن است به آن مبتلا باشند ولي مشكلات و عوارض آن دامنگير بسياري از افراد جامعه مي شود.

بدليل ناآگاهي از پديده اعتياد بعضي از مردم بخصوص جوانان فكر مي كنند با مصرف شيشه دچار هيچ عارضه و مشكلي نمي شوند در حالي كه چنين نيست آيا تاكنون شنيده ايد كسي بگويد: سالهاست كه مواد مصرف مي كنم ولي تا به حال مشكلي برايم پيش نيامده است؟!»

به گفته كارشناسان، شيشه از اعتياد آوردترين روانگردانهاست كه يكبار مصرف آن تا 80 درصد احتمال استفاده مجدد را افزايش مي دهد.

به باور آنان مصرف كنندگان شيشه بيشتر قشر جوان هستند و از اين ماده مخدر بخاطر افزايش ساعات بيداري، افزايش كارايي و انرژي در محل كار و دانشگاه استفاده مي كنند.

از آنجايي كه تحريك مصنوعي مغز، اعتماد شخص را افزايش مي دهد مصرف كننده نه تنها به سادگي قادر به ترك آن نخواهد بود بلكه در صورت ترك هم لذت زندگي عادي برايش بي معنا شده و امكان ابتلا به افسردگي در او افزايش مي يابد.

اين ماده با ظاهري مانند خرده شيشه، سفيد، بي بو، و تلخ مزه است و به راحتي در آب يا الكل حل مي شود به همين دليل گاهي از آن بصورت تزريقي هم استفاده مي شود.

قتل هاي فجيعي چون شك مرد شيشه اي به همسرش و قتل او وقوع آن در حالت عادي دور از ذهن است و تنها فرد متوهم شيشه اي بدليل تصورات نادرست دست به اين اعمال مي زند.

بر اساس آمارهاي تاييد شده نيروي انتظامي در يك سال گذشته مصرف شيشه به حدي افزايش يافته كه هم اكنون پرمصرف ترين ماده روانگردان در كشور است و هم اكنون براساس آمار مراكز درماني اعتياد، 40 هزار معتاد در استان يزد وجود دارد كه حدود 200 هزار نفر از جمعيت استان به نوعي با عوارض و آسيب هاي مواد مخدر درگير هستند.

به گفته مديركل بهزيستي استان يزد اين درحالي است كه از مجموع معتادان يك درصد آنان مواد مخدر صنعتي مصرف مي كنند.

اما شيشه چه تأثيري در ذهن و روان فرد ايجاد مي كند؟ چگونه دچار توهم مي شوند پرسشهايي است كه جواب آنها را در گفت وگوي خبرنگار ايرنا با بهبود يافته گان از اين مواد خواهيم شنيد.

***

يكي از اين افراد كه كه 6 سال است مصرف شيشه را كنار گذاشته گفت: اولين دفعه با اين باور غلط كه شيشه اعتياد نداره و مانند الكل است آن را مصرف كردم.

اين فرد با بيان اينكه از طريق دوستان ناباب با اين ماده آشنا شدم افزود: در آن موقع كه معتاد به اين ماده نشده بودم از نظر مالي وضع خوبي داشتم اما در مدت سه سال تبديل به يك كارتن خواب شدم.

وي ادامه داد: ان موقع نامزد داشتم كه بدليل معتاد بودن به اين ماده روانگران و توهمات، نامزدم مرا ترك كرد و از هم جدا شديم.

نامبرده با بيان اينكه باعث ننگ خانواده شده بودم افزود: چون بصورت تزريقي شيشه مصرف مي كردم مادرم هميشه مي گفت خدا كنه بميري تا آبروي چندين ساله ما را نبري.

وي ادامه داد: در مدت مصرف از خانواده طرد شده بودم و يك روز بدليل مصرف زياد شيشه در يكي از جوي هاي خيابانها افتاده بودم كه پدرم بطوري اتفاقي من را ديد و بغض گلويش را گرفت گفت اگر نمي تواني خودت را بكشي منو بكش، بيا از دست از اين كار بردار تا من همم حمايتت كنم.

وي افزود: اصلا باورم نميشد كه بتوانم ترك كنم پدرم مرا به يكي كمپ ها برد و ترك كردم و حالا خدا را شكر مي كنم، اوايل كه شيشه مصرف مي كني لذت دارد اما به مروز زمان نه تنها لذتش از بين مي رود بلكه زندگي را از انسان مي گيرد.

اين فرد اظهار كرد: هيچ وقت يادم نميره اولين بار كه مصرف كردم انگار كسي داشت من را از زمين بلند مي‌كرد، پر انرژي و سرحال و شاد بودم اما بعدها فهميدم مرا به سمت نابودي مي برد.

وي گفت: همچنين اين ماده روانگردان مغز انسان را مي سوزاند و نسبت به همه چيز شك پيدا مي كني و احساس مي كني همه دروغ مي گويند و فقط حرفهاي خودت درست است، الان از زندگي راضي هستم و موقعيت اجتماعي ام دوباره برگشته است.

وي با بيان اينكه به ظاهر، لذت بخش ترين ماده محرك شيشه است و تنها ماده اي است كه انسان را به فلاكت مي برد و روز گارش را سياه مي كند گفت: لذتش هرگز به تاوانش نمي ارزد و از جوانان و نوجوانان مي خواهم كه حتي يك بار هم مصرف نكنند.

***

يك خانم 26 ساله هم كه گرفتار اين ماده محرك شده بود و الان ترك كرده به خبرنگار ايرنا گفت: از سن 16 سالگي بصورت تفنني شيشه مصرف ميكردم و بدليل اينكه همسرم هم شيشه اي بود معتاد شدم.

وي افزود: يادم است اولين بار كه مصرف كردم تا 24 ساعت نخوابيدم سرحال بودم و تمام مشكلات خانوادگي كه داشتم از يادم رفته بود و همه چيز خوب بود، شوهرم كه مصرف مي كرد شب هميشه بيدار بود و كار مي كرد اما بعدها اين بيدار ماندن ها موجب اذيت و آزار روحي اش شده بود.

اين فرد با بيان اينكه فكر نمي كردم كه يك روز معتاد شوم، خاطرنشان كرد: در طول مدت مصرف دچار توهم و شك هاي خطرناكي شده بودم و چندين بار دست به خودكشي زدم، هميشه احساس مي كردم كه كسي در خانه است و صداي عجيب غريبي را مي شنيديم و من و همسرم هر دو به يكديگر شك مي كرديم و هميشه با هم دعوا داشتيم.

وي كه خود و همسرش طي 6 ماه گذشته موفق به ترك اين بلاي خانمانسوز شده اند گفت: خيلي خوشحال شدم كه دوباره راه زندگيم را پيدا كردم و از تاريكي به سوي روشنايي حركت كردم.

وي به جوانان توصيه كرد اصلا سمت و سوي مواد مخدر و روانگردان نروند شايد اولش لذت داشته باشد اما اخرش گرفتاري و بدبختي است، انسان همه هستي اش را از دست مي دهد و نابود مي شود.

وي گفت: جوانان و نوجوانان بدانند شيشه اعتياد آور است و انسان را نابود مي كند انچه كه كارشناسان مي گويند همه انها واقعيت دارد و بايد باور كرد.

***

فرد ديگري كه يكسال و نيم است كه شيشه را كنار گذاشته به خبرنگار ايرنا گفت: اولين بار كه مصرف كردم اينقدر به من انرژي داد كه هيچ كس باور نمي كرد.

وي گفت: براي كار كردن زياد مصرف كردم و هيچ آگاهي از ماده محرك كننده نداشتم و اصلا فكر نمي كردم كه معتاد شوم.

اين فرد ادامه داد: دوستانم شيشه را به من معرفي كردند و پنج سال هم گرفتار اين مواد بودم، دچار توهماتي شده بودم تا جايي كه همسرم را در يك اتاق زنداني مي كردم با اينكه كسي در داخل اتاق نبود او را كتك مي زدم مي گفتم با كي صحبت مي كني.

وي افزود: با حيوانات حرف مي زدم و جن مي ديدم و كارهايي ميكردم كه با عقل بشر جور در نمي امد.

اين فرد با بيان اينكه شيشه عوارضي بدي دارد تصريح كرد: خانواده ام كه من را نصحيت مي كردند فكر مي كردم دشمن من هستند و فكر و ذكرم مصرف شيشه بود.

وي گفت: وقتي كمپ براي ترك رفتم فهميدم همه مشكلات و گرفتاري هايم بدليل مصرف اين مواد است و خانواده ام هيچ تقصيري ندارند، شيشه بود كه مغز سالم من را گرفت و تنها چيزي بود كه من را نابود كرد و از پدر و مادرم تشكر مي كنم كه من را از اين بلاي خانمساز نجات دادند.

اينها گوشه اي از عوارض و اثرات مخرب شيشه بود كه اين افراد بدون اطلاع از آن دست به اين اقدام زده بودند.

***

رييس يكي از كمپ هاي ترك اعتياد استان يزد به خبرنگار ايرنا گفت: متاسفانه الان گرايش جوانان به سمت و سوي مواد صنعتي بويزه شيشه سوق پيدا كرده است.

علي خان زاده كه خودش يك روزي گرفتار مواد مخدر ترياك شده بود و الان پاك شده است افزود: برخي از افراد به علت باورهاي غلط چون لاغري ، بي خوابي و تقويت قوه خلاقيت شيشه مصرف مي كنند.

وي اظهار كرد: همچنين بسياري از افراد از اينكه شيشه اعتياد آور است آگاهي ندارند و وقتي گرفتار مي گردند متوجه اين موضوع مي شوند.

خان زاده اظهار كرد: بايد با اطلاع رساني و آگاهي از طريق رسانه ها افراد را در جريان عوارض اين ماده قرار داد.

وي افزود: شيشه به شدت روي مغز انسان تاثير مي گذارد و ظاهرش را خراب مي كند.

***

مدير داخلي يكي كمپ بانوان نيز گفت: متاسفانه بيشتر كساني كه براي ترك به اين مركز مراجعه مي كنند جوانان و نوجواناني هستند كه به شيشه اعتياد پيدا كردند.

طيبه شاطرچي افزود: بيشتر افرادي كه به اين كمپ مي آيند 13 تا 65 ساله هستند.

وي از خانواده ها خواست كه به فرزندان خود بيشتر توجه كنند و رفتارهاي انان را با دوستانشان زير نظر بگيرند و از گرفتار شدن در مواد مخدر نجات دهند.

*** وابستگي رواني شيشه بسيار شديدتر از سوء مصرف مخدرها

يك روانپزشك هم با بيان اينكه كشفيات شيشه و مصرف كنندگان اين ماده محرك در سالهاي اخير رو به افزايش است گفت: باورهاي غلط كه شيشه اعتياد آور نيست يكي از دلايل گرايش افراد به اين ماده است.

اميررضا چمني افزود: در آزمايشهايي كه در زمينه تركيبات مخدرها ارزيابي مي شود آزمايش شيشه، منفي است و لذا باعث تقويت باورهاي غلط در اين دسته از افراد شده است.

وي با بيان اينكه وابستگي رواني شيشه بسيار شديدتر از سوء مصرف مخدرها است گفت: شيشه يك مواد محرك روان است و برخلاف داروهاي مخدر باعث احساس آرامش در كوتاه مدت چون نشاط ، سرحالي ، افرايش اعتماد به نفس ، انرژي زيادو حس لذت كاذب مي شود.

اين روانپزشك اضافه كرد: به همين دليل در مواقعي كه فرد نياز به تمركز ذهني بيشتر، افزايش احساس لذت، افزايش سطح هوشياري و يا توان بدني دارد به مصرف شيشه روي مي آورد و به ادامه ان تحريك مي شود.

چمني با بيان اينكه استفاده مكرر از شيشه موجب بروز تغييراتي در فعاليت هاي شيميايي مغز مي شود خاطرنشان كرد: فرد دچار احساس خستگي مفرط ، خواب آلودگي، افسردگي ، اضطراب ، نااميدي و اختلال در عملكرد قواي شناختي مي شود.

وي با اشاره به اينكه برخي دانشجويان و جوانان براي افزايش قدرت تمركز به اين ماده محرك گرايش پيدا مي كنند خاطر نشان كرد: اين عوامل بصورت موقتي است و در دراز مدت باعث اختلال حافظه مي شود.

اين روانپزشك ادامه داد: مصرف شيشه آثار بد جسماني چون افزايش فشار خون، سردرد، تشنج، نارسايي كليه و گاها سكته هاي قلبي و مغزي بدنبال دارد.

اين روان پزشك ايجاد عارضه توهم و هزيان و بدبيني را يكي از عوارض روحي و رواني مصرف كنندگان شيشه بيان و اظهار كرد: علاوه بر اين فرد شيشه اي دچار توهماتي مي شود كه ممكن است تحت تاثير آن بدون آنكه صدا، شي يا فرد خاصي در محيط باشد آن را احساس كند و بر درستي احساس و تصور خود نيز مصر است.

اين روانپزشك با بيان اينكه به علت اين توهمات اقدام به ارتكاب قتل مي كنند افزود: همچنين گرايش اين افراد به مصرف شيشه، باعث بروز مشكلات جدي در خانواده و عملكرد شغلي اين افراد مي شود.

وي ادامه داد: يكي از آسيب هاي مشكلات خانوادگي منجر به آسيبهاي اجتماعي مثل طلاق، بيكاري ، فقر ، بزهكاري ، سرقت و فساد و فحشا و اقدامات خشونت آميز است.

چمني گفت: برخلاف مواد مخدرها مثل ترياك، هروئين و غيره شيشه، درمان جايگزين ندارد اما اين به آن معنا نيست كه هيچ درمان نداشته باشد.

وي افزود: درمان از طريق داروهاي ضد افسردگي ، ضد اضطراب و ضد جنون با مشاوره فردي و خانواده مي تواند به فرد كمك كند تا از وابستگي به اين ماده رهايي پيدا كند.

چمني ادامه داد: خانواده ها بايد فرزندان خود را نسبت به عوارض اين ماده آگاه كنند و افزايش مهارتهاي زندگي و مهارتهاي مقابله اي مي تواند جوانان را در مقابل اعتياد واكسينه كند.

وي با بيان اينكه افرادمصرف كننده شيشه براي درمان به مراكز مجاز مراجعه نمايند افزود: در اين مراكز تيم نخصصي شامل پزشك ، روان پزشك و مددكار است كه به صورت علمي درمان مي كنند.

*** اعتياد به شيشه از همان 'بار اول' اغاز مي شود

معاون امور پيشگيري مديركل بهزيستي استان يزد نيز در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت: در تركيب اين ماده به هيچ وجه مرفين بكار نمي رود اما اين ماده بسيار اعتياد آور است.

محمدعلي صادق پور با بيان اينكه اعتياد به شيشه مانند هر اعتياد ديگر با همان 'بار اول' آغاز مي شود اظهار كرد: از آنجايي كه تحريك مصنوعي مغز، اعتماد شخص را افزايش مي دهد، مصرف كننده نه تنها به سادگي قادر به ترك آن نخواهد بود، بلكه در صورت ترك هم لذت زندگي عادي برايش بي معنا شده و امكان ابتلا به افسردگي در او افزايش مي يابد.

اين مسوول، خاطرنشان كرد: اين ماده با ظاهري مانند خرده شيشه، سفيد، بي بو، و تلخ مزه است و به راحتي در آب يا الكل حل مي شود به همين دليل گاهي از آن بصورت تزريقي هم استفاده مي شود.

وي اضافه كرد: اين ماده به شيوه هاي گوناگوني از جمله خوراكي، استنشاقي ( از راه بيني)، تزريقي و تدخيني يا دود كردن كه اين مورد آخر متداول ترين شيوه مصرف شيشه است مصرف مي شود.

صادق پور افزود: ماده روانگردان مورد اشاره بلافاصله پنج تا 10 ثانيه پس از مصرف اين ماده به صورت تدخين (دودكردن) به فرد احساس سرخوشي و لذتي دست مي دهد كه به آن ”راش” يا “فلش” مي گويند.

وي اضافه كرد: اين حالت كه شبيه اوج لذت جنسي در آدمي است فقط چند دقيقه دوام خواهد داشت البته سه تا پنج دقيقه پس از مصرف استنشاقي و 15 تا 20 دقيقه بعد از مصرف خوراكي آن هم فرد احساس نوعي سرخوشي و لذت مي كند, اما نه به شدت لذت ناشي از دود كردن آن، در مجموع اثرات ناشي از مصرف شيشه هشت تا 24 ساعت در بدن باقي مي ماند.

اين مسوول اضافه كرد: در ابتدا، تاثير اين ماده خطرناك با افزايش يافتن تواناييهاي جسمي و فكري همراه است اما براي رسيدن به اين 'حال ظاهرا خوب' مقدار مصرف و يا تعداد دفعات مصرف افزايش يافته در چنين حالتي شخص مصرف كننده دچار زود رنجي، حمله هاي خشم، شك و ترديد عصبي، افكار وهمي و توهمات شنيداري و ديداري مي شود.

معاون امور پيشگيري مديركل بهزيستي استان يزد با بيان اينكه يكي از مهمترين عوارض اين ماده در مصرف كنندگان حاد و مزمن اين ماده بروز توهم است، تصريح كرد: اين توهمات مي تواند با هر ميزاني از ماده و حتي در اولين بار مصرف رخ دهد.

وي افزود: بيمار چيزهايي مي بيند يا مي شنود كه وجود خارجي ندارد مثلا مرد غريبي را در منزل خود مي بينند و به پشت بام مي رود و از مردم كمك طلب مي كند.

صادق پور، با اشاره به برخي نشانه هاي اعتياد به شيشه گفت: مصرف كنندگان شيشه،معمولا داراي چشم هاي قرمز، چهره برافروخته و عرق آلود، دهاني خشك، دندان هايي پوسيده و لثه هايي خراب هستند.

وي اضافه كرد: پرحرفي و تند صحبت كردن هم جزئي از تغييرات رفتاري مصرف كنندگان است، در كوتاه مدت بدليل آشفتگي هاي ذهني، فراموشكاري، مسووليت ناپذيري ، پرخاشگري، توهم و هذيان موقعيت اجتماعي ، شغلي، تحصيلي و روابط زناشويي او به خطر مي افتد.

صادق پور افزود: تحقيقات نشان داده مصرف شيشه در دوران بارداري موجب بروز مشكلات عمده اي از قبيل زايمان زودرس، عكس العملهاي غير طبيعي در مادر و حساسيت روحي بسيار شديد ميشود.

وي، بروز نقصهاي مادرزادي در طفل نيز از جمله تاثيرات سوء مصرف اين ماده در دوران بارداري بيان كرد و گفت: استفاده دوز بالاي كريستال مي تواند موجب آسيب در رگ هاي مغزي و در نهايت مرگ شود.

صادق پور گفت: با مصرف شيشه در مدتي اندك به طور قابل ملاحظه اي ميتوان لاغر شد و دليل آن هم بي اشتهايي ناشي از مصرف است اما اين كار، روشي بسيار خطرناك براي كنترل وزن ميباشد.

وي افزود: متاسفانه عده اي از افراد سودجو، اقدام به توليد، قاچاق و فروش فرآورده هاي غيرقانوني تحت عنوان 'قرص هاي لاغري' مي نمايند و اين فرآورده ها را از طريق مجاري غيرقانوني و شبكه هاي قاچاق در آرايشگاه ها و باشگاه ها به افراد عرضه مي كنند.

***تاريخچه شروع مصرف شيشه در جنگ جهاني دوم

اين ماده براي اولين بار در سال 1893 توسط يك شيميدان ژاپني به نام 'ناگايوشي' در ژاپن سنتز شد و در سال 1919، يك شيميدان ديگر ژاپني به نام 'اوگاتا' اين ماده را با درجه خلوص بالاتر و به شكل كريستالي ساخت.

وجود اثراتي مانند رفع خستگي و خواب آلودگي و ايجاد سرخوشي و افزايش اعتماد به نفس در حين مصرف اين ماده سبب شد تا در طي جنگ جهاني دوم، سوء مصرف گسترده اين ماده در بين سربازان، درجه داران و افسران نيروهاي نظامي هر دو طرف درگير (متفقين و متحدين) رواج يابد اثرات اين ماده در رفع خستگي و خواب آلودگي سبب شد تا نيروهاي نظامي درگير نبرد، جهت تحمل شرايط سخت جنگي از اين ماده مصرف كنند.

توزيع اين ماده توسط دولت آلمان نازي در بين سربازان و افسران نيروهاي ويژه، خلبانان جنگنده ها و خدمه تانك، موجب شد تا اعتياد به اين ماده در نظاميان بازمانده از جنگ در بسياري از كشورهاي اروپايي در سال هاي بعد از جنگ جهاني دوم رواج يابد و يكي از كشورهاي درگير در جنگ كه مصرف اين ماده در بين نظاميان آن به صورت گسترده رواج يافت، ژاپن بود.

بعد از ممنوع شدن خريد و فروش قرص هاي مت آمفتامين در ژاپن موجب شد كه اين ماده در آزمايشگاه هاي زيرزميني و غيرقانوني و توسط گروه هاي تبهكار در اين كشور توليد شود كه تا سال هاي اخير نيز ادامه داشت.

وجود عوارض جانبي زياد اين دارو از جمله اثرات تحريكي، اعتيادزايي، روانگرداني و توهم زايي آن، سبب شد كه توليد، خريد و فروش اين دارو در بسياري از كشورهاي جهان ممنوع شده و اين دارو از فهرست دارويي اين كشورها خارج شود.

اين امر سبب شد كه توليد اين ماده به شكل غيراستاندارد و در آزمايشگاه هاي زيرزميني و توسط باندهاي تبهكار و قاچاق مواد مخدر صورت پذيرد.

بنابراين بايد خانواده و والدين نسبت به رفتار فرزندان خود توجه داشته باشند و انان در جريان انواع مخدر و مضرات و عوارض آن قرار دهند چه بسا افراد از روي كنجكاوري و يا نداشتن آگاهي در اين بلاي مهلك فرو مي روند.

طرح كارزار رسانه اي مبارزه با شيشه ديماه سال گذشته در استان يزد و چند استان ديگر كشور توسط سازمان بهزيستي با هدف آگاه سازي و ارائه اطلاعات به گروه مخاطب و اصلاح باورهاي غلط در زمينه مصرف شيشه اجرا شد.

در اين طرح در زمينه پيشگيري از شيوع مصرف شيشه، آگاهي آحاد مردم به ويژه نوجوانان و جوانان درخصوص آثار و عوارض مصرف دائمي و تفريحي از طريق رسانه صوتي و تصويري، مكتوب و غيره اطلاع رساني شد.

اگر همچون طرح ياد شده در طول سال چندين بار در زمينه انواع مواد مخدر صورت گيرد اثرات مثبتي را به دنبال خواهد شد. ك/4

2088/8068

سرخط اخبار استان‌ها