۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۰:۱۳
کد خبر: 81616414
T T
۰ نفر

وزیر كشور: وظیفه خانه احزاب حمایت صنفی از همه احزاب است

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۰:۱۳
کد خبر: 81616414
وزیر كشور: وظیفه خانه احزاب حمایت صنفی از همه احزاب است

تهران- ایرنا- وزیر كشور گفت: وظیفه و تكلیف خانه احزاب حمایت صنفی از همه احزاب است و این خانه خودش مستقلا كار حزبی نمی كند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، عبدالرضا رحمانی فضلی روز پنج شنبه و در حاشیه مجمع خانه احزاب در جمع خبرنگاران گفت: وزارت كشور به عنوان نهاد قانونی حمایت تشكل های صنفی و سیاسی قانونمند را وظیفه خود می داند و با این موضوع همراهی خواهد داشت.

وی در ادامه سخنان خود در وزارت كشور افزود: امید است فعالیت خانه احزاب منجر به تقویت منافع ملی و نیز تقویت احزاب و خیر و بركت شود.

وزیر كشور یادآور شد: خانه احزاب تشكیلات قانونی است كه از كمیسیون ماده 10 مجوز دارد اما مدتی فعالیتش محدود شده بود در دولت تدبیر و امید تلاش كردیم فعالیت احزاب را تقویت كنیم و با برگزاری جلسات مختلف در این زمینه مجمع فوق العاده برای احزاب برگزار شد.

وزیر كشور در پاسخ به سوال خبرنگاری كه آیا جابه جایی فرماندار جهرم با فشار مقامات سیاسی انجام شده است یا خیر ؟ گفت: فرماندار جهرم به عنوان سرپرست مشغول به خدمت بوده و سرپرست می تواند پس از مدتی تعویض شود بنابراین برخی اظهارات در این باره شایعه ای بیش نیست.

وی هم چنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینكه آیا اتفاقات اخیر شیراز موجب جابجایی فرماندار جهرم بوده است گفت: بنده خود مسوول تحقیقات شیراز بوده ام و فرماندار جهرم هیچ همكاری و نقشی در تحقیقات ما در حادثه شیراز نداشته است ، چنین اتفاقات ربطی به شیراز ندارد بنابراین این اظهارات نیز كذب و بی اساس است.

رحمانی فضلی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینكه آیا تایید می كنید دو سخنرانی اخیر آقای مطهری به دلیل فشارهای سیاسی و امنیتی لغو شده است و یا وزارت كشور در این باره اراده ای دارد یا خیر؟ افزود: ما به باید به عنوان حزب و رسانه كارمان دفاع از حقیقت باشد و یك پایگاه اجتماعی مناسب داشته باشیم اساسا طبق گفته آقای مطهری وی قصد سخنرانی نداشته كه لغو شده باشد.

وزیر كشور ادامه داد: البته از آقای مطهری دعوت شده بود كه سخنرانی داشته باشند اما ایشان نپذیرفتند در مورد سخنرانی ایشان در قم هم این گونه بود كه تقاضای برخی از دانشجویان دانشگاه قم از وی كرده بودند اما این سخنرانی به مصلحت رییس دانشگاه قم انجام نشد.

وزیر كشور تاكید كرد: بحث لغو دو سخنرانی آقای مطهری و آن خبرو آن تیتر و آن فضاسازی های رسانه ای اساسا خلاف حقیقت است.



** یارانه احزاب در قانون پیش بینی نشده است

وزیر كشور در پاسخی مبنی بر اینكه موضوع یارانه احزاب به كجا رسید و آیا این یارانه به احزاب تعلق می گیرد یا خیر ؟ گفت: یارانه برای احزاب در قانون پیش بینی نشده است و اگر احزاب چنین درخواستی دارند باید در مجلس و دولت مطرح شود تا در بودجه 95 پیش بینی شود.

رحمانی فضلی درباره نقش حاكمیت و دولت برای تداوم خانه احزاب افزود: دولت ، وزارت كشور و قوه قضاییه جایگاه نظارتی در خانه احزاب دارند و البته قوه قضاییه جایگاه رسیدگی هم نیز دارد اگر خانه احزاب و هر حزب دیگری قانون را در نظر نگیرد خلاف قانون است .

رحمانی فضلی اظهار داشت: اگر فعالیت احزاب خلاف قانون و مصالح كشور باشد این كار قوه قضاییه است كه رسیدگی كند وظیفه وزارت كشور هم نظارت، همراهی و تذكر است البته در جایی كه لازم باشد.

وزیر كشور در پاسخ به این سوال كه شاهد مخالفت های استاندارها با سخنرانی فعالان سیاسی هستیم به طوری كه به تازگی از 3 سخنرانی آقای مرعشی جلوگیری به عمل آمده است ، گفت : این گونه خلاف واقع صبحت نكنیم چرا كه آقای مرعشی دو سخنرانی خود را در شیراز انجام داده و سخنرانی سوم ایشان در دانشگاه قرار به انجام بوده است كه با مخالفت های روبه رو شده است.

وی یاد آور شد دو مكان برای سخنرانی ها ( داخل دانشگاه ها و بیرون دانشگاه ها) وجود دارد كه داخل دانشگاه به طور حتم باید با مجوز فرهنگی دانشگاه انجام شود و متوالی امنیت آن سخنرانی ها با خود دانشگاه است و وزارت كشور و نیروی انتظامی حق هیچ ورود و دخالتی به دانشگاه را ندارند و اما سخنرانی و تجمع هایی كه در بیرون دانشگاه انجام می شود باید حتما با مجوز وزارت كشور باشد.

وی ادامه داد: اگر سخنرانی هایی كه بیرون دانشگاه انجام می شود با مجوز وزارت كشور باشد ما آن ها را هم ضمانت می كنیم و هم تعهد داریم از آنها حمایت كنیم .

وزیر كشور تاكید كرد برخی اوقات هم لازم است سخنرانی انجام نشود كه آن موضوع حتما به خود سخنران اعلام می شود اما وزارت كشور در مقابل سخنرانی هایی كه مجوز دارند تحت تاثیر هیچ فشاری قرار نخواهد گرفت.

وزیر كشور در پاسخ به سوالی درباره طرح احزاب و اینكه سرانجام به كجا رسید؟ گفت: از زمانی كه بنده وزیر شدم طرح احزاب در مجلس مطرح بود ما هم این طرح را با كمك مجلس و احزاب مطالعه كردیم و چون به طور همزمان این طرح در مجلس پیش می رفت قرارشد اگر طرح جلو افتاد اعمال نظرها انجام شود و اگر این طرح به لایحه تبدیل شد مجلس همراهی كند.

رحمانی فضلی تصریح كرد: پیش نویس لایحه را به دولت داده ایم اما چون طرح جلو افتاده است نظرات ما تا جایی كه امكان داشته باشد اعمال می شود.

وزیر كشور در مورد لایحه استانی شدن انتخابات هم گفت: دراین باره لایحه جداگانه به دولت ارایه كرده ایم شاید این لایحه به انتخابات این دوره مجلس نرسد.

وی تاكید كرد ما به عنوان دولت دركلیات طرح اولیه استانی شدن انتخابات نظر مخالف داشتیم اما گفتیم اگر نظرات در كمیسیون ها اعمال شود می توان موافقت كرد .

وزیر كشور تاكید كرد : ما در این موضوع هم در معاونت حقوقی مجلس وهم وزارت كشور حضور فعال داشته ایم .



** در صورت رفع نواقص پرونده شاندیز از فعالیت این پروژه حمایت می كنیم

رحمانی فضلی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینكه شما مسوول رسیدگی به پرونده شاندیر هستید سرانجام این پرونده چه شد؟ گفت: با همه دستگاه های مرتبط با موضوع ( اعم از مسكن، شهرسازی، قوه قضاییه، بانك ها، شهرداری ها و سایر نهادها ) كه در این پرونده مدعی هستند تخلفاتی صورت گرفته و باید تعاملاتی صورت گیرد جلسه برگزار كردیم و نهایتا كمیته ای در این باره تشكیل شد كه نواقص را مشخص كند .

وزیر كشور تاكید كرد قرار است همه نواقص این پرونده را به صاحبان پروژه اعلام كنیم و از آنها توقع داریم مطابق با قانون همه نواقص را رفع كنند.

رحمانی فضلی تصریح كرد: اگر نواقص پرونده شاندیز بر طرف شود و انشاالله اگر همراهی صورت گیرد و همه نواقص مطابق قانون و ادعایی كه دستگاه ها كه باید قانونی باشد رفع شود یقینا به انجام فعالیت های این پروژه كمك می كنیم .

سیام **9136**ن.پ****ل.الف.ی**1601**
۰ نفر