۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۵:۵۱
کد خبر: 81605890
T T
۰ نفر
رشد 18 درصدی حضور ناشران در نمایشگاه كتاب امسال

تهران- ایرنا- سخنگوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از رشد 18 درصدی حضور ناشران در نمایشگاه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: این اقدام گام مهمی برای رضایت مخاطبان و شهروندان از نمایشگاه بین المللی كتاب تهران است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، حسین نوش آبادی روز سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: انتظار داریم از اصحاب رسانه تا انعكاس مناسب و مطلوبی از این رویداد بزرگ فرهنگی داشته و توجه ویژه ای به ابعاد وسیع نمایشگاه در دیپلماسی فرهنگی در داخل و خارج كشور داشته باشند.

وی گفت: نمایشگاه یكی از مهم ترین و بزرگترین رویداد فرهنگی كشور و عظیم ترین تجمعاتی است كه در طول سال اهالی فرهنگ و هنر و ادب در راستای تعاملات علمی و فرهنگی برگزار می كنند.

سخنگوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: نمایشگاه كتاب تهران پرمخاطب ترین رویداد و مهم ترین واقع علمی، اجتماعی و فرهنگی هر ساله كشور به شمار می رود.

نوش آبادی با بیان اینكه شهروندان ایرانی اردیبهشت را ماه فرهنگ و اندیشه می دانند یادآور شد: هم اكنون همه افكار متوجه نمایشگاه كتاب تهران بوده و همه علاقه مند هستند كه خودشان را به این میعادگاه فرهنگ و اندیشه برسانند.

وی ادامه داد: كتاب به عنوان مهم ترین میراث تمدن بشری بوده و در طول تاریخ ابزار موثر انتقال فرهنگ و تمدن به شمار می رفته است.

نوش آبادی گفت:‌ هرچند كه هم اكنون شاهد رشد تكنولوژی هایی در عرصه فضای مجازی هستیم اما باز هم كتاب اهمیتش را حفظ كرده است. این امر نشاندهنده تاثیرگذاری اش در عرصه دانش ، علم و فناوری است.

وی گفت:‌ بر همین اساس كتاب مهم ترین ابزار و عنصر در مقوله فرهنگ بوده و هر میزانی كه در زمینه كتابخوانی و ترویج آن كار كنیم باز هم كم است.

نوش آبادی خاطرنشان كرد:‌ نمایشگاه بین المللی كتاب تهران بهترین بستر برای گفتمان فرهنگی، تعامل و تبادل فكر و اندیشه است.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان كرد: نمایشگاه تهران باشگاه اهالی فكر و قلم و میعادگاهی برای اصحاب فرهنگ به شمار می رود.

وی گفت:‌ همچنین نمایشگاه كتاب به منزله پل آشتی بین مردم و صاحبان نشر به شمار می رود كه زمینه را برای تعامل مستقیم ناشران كشور با مخاطبانشان را می سازد.

نوش آبادی با بیان اینكه اساسی ترین كالایی كه در هر جامعه مورد توجه قرار می گیرد كتاب است افزود: این رویداد فرهنگی باید هر ساله به لحاظ كمی و كیفی بیشتر مورد توجه قرار گیرد تا مخاطبان بیشتری نیز پیدا كند.



** آخرین آمار نمایشگاه كتاب

نوش آبادی در ادامه با اشاره به گزارشی از شرایط كنونی نمایشگاه بین المللی كتاب تهران گفت:‌ آمار و اطلاعات به دست آمده حكایت از رشد مناسب مولفه ها دارد به گونه ای كه در پنج روز نخست نمایشگاه فروش كتاب رشد 50 درصدی داشته است.

وی یادآور شد: این آمار در حالی است كه برخی از رسانه ها ادعا می كردند كه امسال نمایشگاه كتاب از استقبال كمتری مواجه بوده و فروش زیاد نداشته است.

سخنگوی وزارت ارشاد گفت:‌ درخصوص رضایتمندی مردم از نمایشگاه نیز 67 درصد از شهروندان از فضای نمایشگاه ابراز رضایت كردند و از خدمات رفاهی نیز 76 درصد راضی بودند كه این آمار نسبت به سال گذشته 35 درصد افزایش داشته است.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: همچنین امسال رضایت شهروندان از بابت امنیت داخلی نمایشگاه نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

وی یادآور شد: 65 درصد از شهروندان و بازدیدكنندگان از نمایشگاه از تنوع كتاب ها و حضور ناشران مختلف رضایت داشتند و 70 درصد نیز از نحوه برخورد مسوولان و غرفه داران راضی بودند.

نوش آبادی گفت:‌ امسال دو هزار و 450 ناشر داخلی در نمایشگاه شركت داشتند كه در دوره گذشته فقط دو هزار و 100 ناشر حضور داشتند.

وی با بیان اینكه امسال 300 هزار عنوان كتاب در نمایشگاه بین المللی كتاب تهران وجود دارد گفت:‌ تعداد ناشران بین المللی در نمایشگاه امسال 28 كشور از قاره های مختلف بوده اند كه با ارائه 170 هزار عنوان كتاب نقش موثری ایفا كرده اند.

نوش آبادی افزود: سه هزار ناشر خارجی در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران حضور دارند و بیش از 35 انجمن دوستی ایران با انجمن های كشورهای دیگر مراوده داشتند كه نشاندهنده استقبال خوب ناشرین خارجی و انجمن های دوستی ایران با كشورهای مختلف است.



** روز خاص 11 استان درنمایشگاه

نوش آبادی با بیان اینكه در نمایشگاه امسال برنامه های جانبی خوبی نیز داشته ایم اظهار داشت:‌ امسال برای 11 استان كشورمان روزهای خاصی را نامگذاری كردیم تا توانمندی های علمی و ظرفیت هایشان را عرضه كنند كه گاهی موثر برای معرفی ظرفیت های علمی و فرهنگی استان ها به شمار می رود.

وی ادامه داد: همچنین برای هشت كشور این امكان فراهم شده تا توانمندی هایشان را در بیست و هشتمین نمایشگاه كتاب تهران در معرض دید عموم قرار دهند.

سخنگوی وزارت ارشاد گفت: در نمایشگاه امسال 233 نشست در 6 سرای اهل قلم با بیش از 520 سخنران از شخصیت های علمی، سیاسی، فرهنگی و غیره از كشورهای مختلف در عرصه دیپلماسی فرهنگی حضور داشتند.

وی ادامه داد: همچنین امسال در نحوه توزیع خرید بن كتاب های نمایشگاه نیز تغییراتی در راستای سیاست اقتصاد مقاومتی و تامین منابع مالی ایجاد شد كه كتاب را به صورت اینترنتی ارائه كنیم.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: 100 میلیارد ریال بن بین چهار میلیون و 600 دانشجو، اساتید دانشگاهی و حوزویان توزیع شد تا از تخفیفات مناسب در راستای خرید كالا برخوردار شوند.

نوش آبادی اظهار داشت: امسال میهمان ویژه ای در نمایشگاه تهران داریم كه كشور دوست و همسایمان عمان بوده و حضور چشمگیری نیز دارد به گونه ای كه 35 نفر از عناصر فرهنگی و اهل قلماشان با حضور وزیر فرهنگ این كشور در این نمایشگاه حضور دارند.

وی یادآور شد: این اقدام حركتی موثر برای توسعه روابط با همسایگان براساس سیاست های دولت یازدهم است.

نوش آبادی گفت: امسال رسانه های دیجیتال نیز در نمایشگاه فعال شده اند تا برای ارائه آخرین تولیدات و توانمندی ها اطلاعاتی را ارائه كنند.

وی اظهار داشت:‌ در مجموع نمایشگاه امسال متفاوت و با رشد و ارتقای كمی و كیفی همراه بوده و برخلاف ادعاهای واهی برخی افراد، آمار فروش كتاب بالا بوده و شهروندان نیز حضوری سرشار در نمایشگاه دارند.



**مجوز دادن به اثر به معنی تایید صاحب اثر نیست

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت:‌ مجوز دادن به اثر به معنی تایید صاحب اثر نیست و مرز میان ویژگی های یك اثر با صلاحیت صاحب اثر را باید جدا كرد.

نوش آبادی افزود: صدور مجوز به اثر با بررسی صلاحیت صاحب اثر دو مقوله جدا است تفكرات برخی افراد ممكن است با افكار نظام منطبق نباشد و اگر التزامی به قانون و سیاست های فرهنگی نظام نداشته باشند این افراد جایی برای فعالیت نخواهند داشت ولی اگر اثری بی نقص و عیبی داشته باشند و ضوابط شرعی را رعایت كرده باشند ممكن است به آن اثر مجوز دهیم.

وی تاكید كرد: ‌دین اسلام نیز در این زمینه توصیه هایی دارد كه نگاه كنید چه می گوید نه اینكه چه كسی می گوید و لذا معتقدم باید میان صاحب اثر و ویژگی های اثرش تفكیك قائل شد.



** تبلیغات محصولات خارجی در نمایشگاه پیگیری می شود

نوش آبادی در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره تبلیغات محصولات خارجی در پشت نقشه نمایشگاه كتاب گفت:‌ تبلیغ ابزارآلات فرهنگی مانند قلم و خودكار در داخل نمایشگاه ممنوع است و معتقدیم اینجا نمایشگاه لوازم التحریر نیست.

وی با اشاره به اینكه تبلیغات مورد نظر حتما پیگیری خواهد شد بر ضرورت ترویج خط و زبان فارسی تاكید كرد و گفت:‌ سیاست فرهنگی ما ترویج خط و گسترش ادبیات فارسی است و با توجه به تاكید رهبر معظم انقلاب به دولت مبنی بر ترویج خط و زبان فارسی در داخل و خارج كشور سیاست های ارشاد نیز در همین راستا است و ناشرین نمایشگاه نیز به این نكته پایبند خواهند بود.



** ترویج خط و زبان فارسی سیاست فرهنگی وزارت ارشاد است

نوش آبادی در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا درخصوص درخواست سازمان دارالقران الكریم مبنی بر جمع آوری قرآن های فاقد مجوز گفت: نهادها و سازمان ها می توانند نظراتشان را درباره نمایشگاه اعلام كنند و هیچ سازمانی حق دخالت برای جمع آوری كتاب ندارد. و چنین مسائلی در صورت نیاز از سوی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد دنبال می شود.

وی اضافه كرد: برخی از موسسات و نهادهای خاص مانند نهادهای قرآنی به این نتیجه رسیده اند كه برخی ناشران تخلفاتی را مرتكب شده اند كه اگر چنین چیزی باشد حتما رسیدگی می كنیم.



** مواضع سخنگوی وزارت ارشاد مواضع شخصی نیست

معاون امور استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگاری گفت:‌ تمام مسائل فرهنگی را در شورای اطلاع رسانی وزارت ارشاد رصد می كنیم و درباره مسائل جامعه هم اندیشی صورت می گیرد و لذا با توجه به شرایط موجود كشور و مواضع نظام و دولت مطالب از طریق سخنگو بیان می شود

وی افزود: معمولا علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نشست های خبری سخنگو را تعقیب می كند و در جریان كنفرانس نیز قرار می گیرد و سخنگو وظیفه دارد تا سیاست های كلی وزارت فرهنگ را مطرح كند و این سیاست ها نظر شخصی او تلقی نمی شود.



** 50 درصد فروش كتاب در نمایشگاه رشد داشته است

نوش آبادی در پاسخ به خبرنگار تسنیم درباره آمار ارائه شده نسبت به رشد 50 درصدی فروش كتاب گفت:‌ البته اوج حضور مردم در روزهای پایانی است ولی با توجه به خریدهای مردم در پنج روز گذشته می توان گفت: شاهد یك رشد نسبی در قیمت كتاب هستیم.

وی تاكید كرد: در پایان بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی كتاب نسبت درصد فروش كتاب با افزایش كتاب مشخص خواهد شد و حتی ممكن است شاهد افزایش بیشتر فروش كتاب باشیم.



** حضور هنرمندان در نهادهای بین المللی

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سئوالی خبرنگاری مبنی بر حضور هنرمندان ایران در جشنواره كن گفت:‌ برای حضور در این جشنواره مطابق برنامه و با توجه به مجموعه شرایط اقدام خواهد شد و كسانی كه به عنوان نمایندگان جمهوری اسلامی ایران عازم این جشنواره می شوند در چارچوب خود خواهد بود ولی ممكن است ایرانیان مقیم خارج از كشور هماهنگ با دستگاه های فرهنگی نباشند.

وی تاكید كرد:‌ به هر مقدار مجال بیشتری برای حضور هنرمندان در نهادهای بین المللی باشد این امر نشانه ارتقای فرهنگ جمهوری اسلامی است و برای اینكه بتوانیم توانایی های علمی و فرهنگی را به رخ جهانیان بكشیم حضور ما در این زمینه بسترساز خواهد بود.

نوش آبادی درباره وضعیت عمره گفت: سیاست وزارت ارشاد همان سیاست دولت است و وزارت خارجه اعلام كرده تا دولت عربستان عذرخواهی رسمی نكند و امنیت كامل برای زائران ایرانی به وجود نیاید و افراد هتاك و جسوری كه تجاوز به حریم ایرانیان كردند مجازات نشوند عمره مفرده قطعا از سر گرفته نخواهد شد و برای برقراری مجدد عمره نیازمند تحقق این شرایط هستیم.



** جلوگیری از عرضه كتاب های غیرمجاز

نوش آبادی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص عرضه برخی از كتاب های خارج از چارچوب اخلاقی و قانونی گفت: نمایشگاه كتاب یك نمایشگاه معتبر ، مقدس و با مولفه های فرهنگی است و به بخش های امنیتی گفته ایم باید موارد رسیدگی به عرضه كتاب های غیرمجاز را از طریق دست اندركاران نمایشگاه كتاب پیگیری كنند و ما هرگونه برخورد مستقیم را به صلاح نمی دانیم.

وی افزود: شورای رسیدگی به تخلفات نمایشگاه كتاب وظیفه رسیدگی به آثاری را دارد كه خارج از چارچوب های اخلاقی، عرفی و قانونی كتاب هایی را عرضه می كنند و خود ما برخورد می كنیم.

وی همچنین گفت: ‌مشاهده شده كه برخی كتاب ها یا مجوز نداشته و یا به دلیل محتوای آن دارای مشكلاتی بوده اند و ناشران نیز نتوانستند از این كتاب ها دفاع كنند و لذا این كتاب ها جمع آوری شده است.

وی تاكید كرد: ما باید فضای مناسبی را ایجاد كنیم تا خریداران بتوانند با خاطری امن و آسوده خرید كنند ولی ما اجازه برخورد را نمی دهیم و هرگونه مساله ای باید از مجاری خود انجام شود.

نوش آبادی اضافه كرد: اگر در تجدید چاپ بعضی از كتاب ها مطالبی گنجانده شود و ما به این نتیجه برسیم كه نكات گنجانده شده فاقد چارچوب های اخلاقی، قانونی و شرعی است با آن برخورد می كنیم.



** چگونگی دستیابی به آمار نمایشگاه

نوش آبادی در ادامه در مورد چگونگی دستیابی به آمار نمایشگاه گفت: این گزارش ها توسط روابط عمومی دستگاه های نظارتی تهیه می شود و از مجرای ارشاد به اصحاب رسانه ارایه می شود.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری همایش ملی مالكیت ادبی و هنری نیز گفت: این همایش با رویكرد پیوستن به كنوانسیون های بین المللی بوده و محتوای علمی در آن مورد بحث بود كه آیا الحاق به برخی از معاهدات جهانی به مصلحت كشور است یا نه كه در این مورد موافقان و مخالفان گفت و گو كردند.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان كشوری صاحب تمدن و فرهنگ بوده و وزارت ارشاد به عنوان متولی ادبی ـ هنری باید بررسی كند كه پیوستن به این سازمان های جهانی به نفع و سود نظام خواهد بود؟ و بر همین اساس نیز این همایش در تهران برگزار شد.

وی با بیان این كه در این همایش منتقدان و مخالفان نقطه نظراتشان را مطرح كردند یادآور شد: هم اكنون ایران در جهان در ظرفیت های علمی، ادبی و هنری حرف های بسیاری برای گفتن دارد و برای پشتیبانی و صیانت بخشی از هنر مردمان این سرزمین باید سیاست هایی اندیشیده شود.

نوش آبادی خاطرنشان كرد: پیوستن به برخی معاهدات بین المللی تعرض بیگانگان به محصولات ما را مصون نگه می دارد البته نظر نهایی با مسوولان كشور بوده و وزارت ارشاد در این زمینه فقط گام های فرهنگی برمی دارد.

وی خاطرنشان كرد: هم اكنون دولت لایحه مالكیت معنوی هنرمندان را به مجلس تقدیم كرده كه امیدواریم هر چه زودتر به تصویب برسد.

نوش آبادی در ادامه در مورد حوزه نشر كشور نیز گفت: یكی از مسایل مهم حوزه فرهنگ پرداختن به مبحث نشر است چون هر موقع علمی توسعه می یابد زیربنای آن نشر و چاپ بوده است.

وی ادامه داد: نشر بسترساز رشد فرهنگی بوده اما متاسفانه این صنعت امروز در كشور فرسوده و بیمار است و ما متناسب با رشد تكنولوژی در دنیا این صنعت را تقویت نكرده ایم كه یكی از ضعف ها و آسیب های جدی به شمار می رود.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: می توان با نوسازی صنعت نشر علاوه بر ترویج انتشار كتب بر ارتقای صنعت بسته بندی و صنعت چاپ محصولات غیر كتاب نیز كه در امر صادرات بسیار حائز اهمیت است موثر واقع شد چرا كه این امر سبب اشتغالزایی و درآمدزایی می شود.

وی گفت: سیاست حمایت از صنعت نشر فقط مختص وزارت ارشاد نبوده بلكه وزارتخانه های دیگری همچون صنایع و معادن، آموزش و پرورش، امور خارجه و غیره نیز باید در این راستا همكاری كنند.

نوش ابادی یادآور شد: امروز صنعت چاپ فقط با حمایت وزارت ارشاد از این بیماری و شرایط نجات پیدا نمی كند بلكه باید همه دست به دست هم برای بیرون رفت از این بحران همدل شوند.

وی در ادامه در مورد قوانین كپی رایت در كشور نیز گفت: امیدوارم با تصویب لایحه جامع فرهنگی و هنری دولت كه به مجلس تقدیم شده این خلا قانونی از بین برود.

فراهنگ**9187**1003**م.ب** 1569
۰ نفر