۳۱ فروردین ۱۳۹۴، ۱۲:۴۱
کد خبر: 81578118
T T
۰ نفر
موسویان: مذاكرات هسته ای 9 شكاف بزرگ در جهان ایجاد كرد

تهران - ایرنا - سید حسین موسویان عضو پیشین تیم مذاكره كننده ایران گفت در نتیجه مذاكرات اخیر هسته ای 9 شكاف بزرگ در منطقه و جهان ایجاد شده كه در دهه گذشته بی سابقه بوده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا ، سید حسین موسویان روز دوشنبه در نشست بررسی مذاكرات هسته ای در لوزان و دیدگاه های منتقدین و موافقین افزود: آیا واقعا زلزله سیاسی كه در سطح جهان اتفاق افتاده است منحصر به مساله هسته ای است؟

وی با منفی دانستن پاسخ این سوال ادامه داد: شكافی كه در حاكمیت آمریكا ایجاد شده ، استثنایی است.

موسویان دومین شكاف را شكاف در لابی صهیونیست آمریكا دانست و افزود: این اتفاق برای اولین بار رخ داده كه دو لابی مهم صهیونیستی مواضع متفاوتی داشته باشند همچنین شكاف ایجاد شده در حاكمیت اسراییل نیز استثنایی است.

وی به تنش در روابط آمریكا و اسراییل اشاره كرد و آن را شكاف چهارم برشمرد و ادامه داد: 200 افسر آمریكا علیه اظهارات نتانیاهو نامه می نویسند در حالی هیچ وقت این روابط چنین وضعیتی را نداشت.

عضو پیشین مذاكره كننده هسته ای شكاف بین قدرت های اروپایی را از دیگر اثرات مذاكرات هسته ای دانست و اضافه كرد: در این مذاكرات به خوبی مشاهده می شود كه 5 قدرت جهانی دیدگاه ها و نظرات متفاوتی دارند ؛ همچنین است شكافی كه بین اسراییل و غرب افتاده است.

موسویان گسست رابطه اعراب متحد آمریكا با آن كشور را از دیگر موضوعات مطرح در این حوزه دانست و یادآور شد: عربستان به عنوان متحد آمریكا 9 ساعت پیش از حمله به یمن آمریكا را در جریان این تصمیم خود قرار می دهد.

موسویان اختلاف بین كشورهای عربی را نیز دیگر شكاف مطرح شده برشمرد و گفت: می بینیم كشورهایی همچون عمان خواهان استمرار مذاكره و رسیدن به توافق هستند در حالی كه عربستان با 180 درجه تفاوت تلاش می كند تا مذاكرات به سرانجام نرسد.

وی با تاكید بر این كه منتقدین بر مذاكرات هسته ای باید به این موضوعات مهم بیش از گذشته توجه كنند خاطرنشان كرد: مباحث مطرح شده بر سر مقدار غنی سازی و ظرفیت آن نیست بلكه موضوعات فراتر از آن را شامل می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به سخنرانی باراك اوباما در شهریور ماه 92 در مجمع عمومی سازمان ملل اشاره كرد و گفت: در این سخنرانی 5 نكته بسیار مهم وجود داشت و این را هم باید عرض كنم كه قبل از صحبت وی تیم مذاكره كننده هسته ای ما در نیویورك مذاكرات شبانه روزی داشت.

موسویان اعلام نظر صریح رییس جمهور آمریكا مبنی بر این كه سیاست دولتش تغییر رژیم ایران نیست به عنوان اولین نكته مهم یاد كرد و گفت: برای اولین بار اوباما اعلام كرد آماده مذاكره بدون پیش شرط است.

وی سومین نكته مهم در سخنرانی اوباما را آمادگی بهبود روابط با ایران براساس احترام متقابل دانست و اظهارداشت: اوباما در این سخنرانی فتوای هسته ای رهبر معظم انقلاب را به رسمیت شناخت كه نباید این را دست كم گرفت. رییس جمهور آمریكا در سازمان ملل فتوای مرجع تقلید شیعه را به رسمیت می شناسد.

عضو پیشین مذاكره كننده هسته ای پنجمین نكته مهم را مامور ساختن وزیرامورخارجه آمریكا برای ادامه مذاكره با ایران عنوان كرد و گفت: پس از این تاریخ توافق موقت ژنو و سپس بیانیه سوئیس را داشتیم.

موسویان حاصل این مذاكرات را به دست آوردن دو امتیاز بزرگ و از دست دادن دو امتیاز دیگر توصیف كرد و افزود: امتیاز بزرگ ما این بود كه تحریم های مرتبط با هسته ای برداشته می شود و حجم غنی سازی و داشتن آب سنگین به رسمیت شناخته می شود.

وی دو امتیاز داده شده را سیستم راستی آزمایی بسیار قوی و گسترده و همچنین محدودیت برای یك دوره زمانی مشخص بیان كرد و گفت: اگر این دو امتیاز را ندهیم آن دو امتیاز را هم نخواهیم گرفت.

موسویان با بیان این كه نگرانی های موجود برای دادن این دو امتیاز است ، یادآور شد: قطعنامه های سازمان ملل فراتر از ان پی تی است و ای كاش در داخل كشورمان مفاد قطعنامه های شورای امنیت به بحث گذاشته می شد. از این رو هر عضو مذاكره كننده مجبور خواهد بود بین ان پی تی و قطعنامه های شورای امنیت مذاكره كند.

عضو پیشین مذاكره كننده هسته ای در بخش دیگری از سخنان خود به 5 نكته سخنان رییس جمهور آمریكا پس از بیانیه سوئیس اشاره كرد و گفت: اوباما به عنوان رییس جمهور آمریكا گفت كه تحریم اثر معكوس داشت و از زبان رییس جمهور قدرتمندترین كشور جهان گفت كه ایران نشان داد تسلیم نمی شود.

موسویان با بیان این كه دومین نكته در سخنرانی اوباما این بود كه ثابت شده است سیاست انزوا، تحریم و فشار به جایی نمی رسد ، ادامه داد: اوباما گفت كه ایران به تمام تعهدات خود عمل كرده است و سیاست تعامل با ایران را ادامه می دهیم.

وی خاطرنشان كرد: مخالفین خارجی توافق با ایران با اذعان به این 5 نكته مهم مطرح می كنند كه ایران در زمان تحریم ها نفوذ و قدرت منطقه ای آشكاری دارد و اگر این تحریم ها را برداریم ایران قدرت بلامنازع خواهد شد و سیاست تغییر رژیم كلا فرومی پاشد.

همایش بررسی دیدگاه های منتقدان و موافقان مذاكرات لوزان روز دوشنبه در دانشكده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

سیام**1429**9132**1553
۰ نفر