۸ فروردین ۱۳۹۴، ۱۴:۲۸
کد خبر: 81553323
T T
۰ نفر
متعهد شده‌ايم امسال در هيچ شهري نوبت‌بندي آب نباشد

تهران - ايرنا - معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا گفت: در سال 94 متعهد شده‌ايم كه در هيچ شهري نوبت‌بندي برنامه‌ريزي‌شده آب وجود نداشته باشد.

به گزارش روز شنبه ايرنا از پايگاه اطلاع‌رساني وزارت نيرو، رحيم ميداني با اشاره به وضعيت بارش‌ها در شش‌ماهه نخست سال آبي جاري (ابتداي مهرماه تا پايان اسفندماه 93)، اظهار داشت: خوشبختانه در روزهاي پاياني اسفندماه جبهه‌هاي بارشي مناسبي در كشور شاهد بوديم كه كمبود بيش از حد بارش در برخي استان‌ها را كاهش داد. بارش باران در بندرعباس نزديك به 19 ميليون مترمكعب آب را وارد سد ميناب كرد.

وي ادامه داد: در شش‌ ماهه نخست سال آبي جاري، 131 ميلي‌متر بارش داشته‌ايم كه اين ميزان بارش درمقايسه با زمان مشابه متوسط درازمدت 23 درصد كاهش نشان مي‌دهد و بخش سخت كار اين است كه اين ميانگين كشوري است.

وي افزود: براي نمونه در حوضه آبريز بزرگي مانند خليج فارس و درياي عمان 47 درصد، در حوضه فلات مركزي 24 درصد و در حوضه مرزي شرق و هامون نيز 15 درصد كاهش بارندگي داشته‌ايم.

ميداني اضافه كرد: وقتي بارش‌ها كاهش مي‌يابد، روان‌آب‌ها به ‌مراتب بيشتر كاهش نشان مي‌دهند به‌ طوري‌ كه هم‌اكنون شاهد كاهش 50 درصدي روان‌آب‌ها هستيم بنابراين تا اين مقطع از سال آبي چشم‌انداز خوبي نداريم.

معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا تصريح كرد: با توجه به اين وضعيت، ما در بخش تامين آب شهرها، مطابق با سناريوي سال گذشته خود را براي يك سال با بارش كمتر و روان‌آب كمتر آماده و با اين پيش‌بيني، برنامه‌هاي لازم را براي عبور از تابستان سال 94 طراحي كرده‌ايم كه در اختيار رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي و معاون رييس‌جمهوري قرار گرفته تا اعتبار لازم براي اجراي طرح‌هاي كوتاه‌مدت و اضطراري تامين شود.

وي ادامه داد: در سال 94 متعهد شده‌ايم كه در هيچ شهري نوبت‌بندي برنامه‌ريزي‌شده آب وجود نداشته باشد البته اين به اين مفهوم نيست كه نياز به همراهي مردم نداريم بلكه بايد اقدام‌هاي فني و مهندسي در اين حوزه انجام شود و در كنار آن از مردم هم بخواهيم با ما همراهي كنند.

ميداني افزود: در چهار ماه گذشته، تمام برنامه‌ريزي‌ها براي مواجهه با شرايط كم‌آبي و تامين آب شرب مردم انجام شده اما اميدوار به بارش‌هاي بهاري هستيم تا مشكل تامين كمتر شود.

وي تصريح كرد: در برخي شهرها مانند كرمان كمبود جدي منابع آب داريم كه نمي‌توان در كوتاه‌مدت آن را رفع كرد اما در تلاش هستيم در اين شهر و شهرهاي ديگر كه با تنش آبي مواجه هستند، كمترين فشار براي تامين آب متوجه مردم باشد.

اقتصام(1)9123**1558
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد