۲۶ اسفند ۱۳۹۳، ۱۱:۰۲
کد خبر: 81544383
T T
۰ نفر

ازدیاد جمعیت پلنگ ها در كهگیلویه و بویراحمد

۲۶ اسفند ۱۳۹۳، ۱۱:۰۲
کد خبر: 81544383
ازدیاد جمعیت پلنگ ها در كهگیلویه و بویراحمد

یاسوج - ایرنا - فرمانده یگان حفاظت محیط زیست كهگیلویه و بویراحمد گفت: گزارش های مردمی از حمله پلنگ به دام های عشایری و روستایی در مناطق حفاظت شده و آزاد در تمامی شهرستان های استان بیانگر افزایش جمعیت این گونه ارزشمند جانوری است.

جمشید عیدی پور سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به وجود گونه های جانوری غیر از كل و بز از جمله خرس قهوای و پلنگ در كوه دنا اشاره كرد و افزود: در برخی فصول سال شاهد نگرانی برخی كشاورزان از خسارات خرس ها به محصول باغ های واقع در دامنه دنا هستیم.

وی با یادآوری این كه كوه دنا زیستگاه 165گونه جانوری است، اظهار كرد: ناظر سازمان حفاظت محیط زیست در طرح سرشماری وحوش كه هفته گذشته اجرا شد، در نخستین لحظه ورود به كوه دنا از تماشای یك قلاده پلنگ اظهار خوشحالی كرد.

عبدی پور بیان كرد: اگر چه نسل برخی گونه های جانوری به دلیل برخی غلفت ها در چند دهه قبل به دلیل افزایش سلاح غیرمجاز كاهش یافت، ولی مراقبت های ویژه با وجود كمبود نیروی محیط بان از پارك ملی دنا و دیگر مناطق حفاظت شده شكار ممنوع و حتی آزاد با مشاركت مردمی صورت می گیرد.

وی به كمبود نیروی محیط بان در این استان اشاره كرد و گفت: برای حفاظت مطلوب حدود 300 هزار منطقه حفاظت شده و شكار ممنوع به 150 محیط بان دیگر نیاز است.

عبدی پور درخصوص انتشار برخی اخبار و تعطیلی برخی پاسگاه های محیط بانی دنا تصریح كرد: پاسگاه محیط بانی نورآباد در ضلع شمالی پارك ملی دنا به لحاظ كوچ وحوش به ضلع جنوبی در فصل سرما، نیروهای آن تعدیل و در دیگر پاسگاه های منطقه مستقر می شوند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست كهگیلویه و بویراحمد گفت: گاهی محیط بانان برای پایش زیستگاه به فاصله چند كیلومتر از پاسگاه ماموریت دارند، اما همواره از سوی این فرماندهی یگان حفاظت در قالب گشت های منظم، فعالیت پاسگاه ها رصد می شود و گاهی برخی محیط بانان كم كار اخراج شده اند.

وی تصریح كرد: در سال های اخیر دستگیری چند شكارچی جسور در پارك ملی دنا و دیگر مناطق حفاظت شده استان بیانگر تلاش معدود نیروهای محیط بان این استان است.

عبدی پور به پراكندگی مناطق حفاظت شده این استان اشاره كرد و افزود: مراقبت محیط زیست به تنهایی با حوزه گسترده و نیروی انسانی محدود كافی نیست، بلكه عامه مردم باید مدافع حفظ محیط زیست و گونه های حیات وحش باشد و در عین حال مشاركت مردمی و فرهنگ حفظ محیط زیست رو به افزایش است.

وی بیان كرد: احساس مسوولیت مردم، بویژه رسانه ها و خبرنگاران نسبت به مقوله حفظ محیط زیست و حتی نقدهای دلسوزانه آنها گامی در جهت آگاهی افكار عمومی در مقوله ضرورت حفظ محیط زیست است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست كهگیلویه و بویراحمد تصریح كرد: نگاه به محیط زیست باید متناسب به اقتضائات كاری و نیروهای محیط بان و پشتیبانی در این بخش باشد و با این وجود تقویت مناطق حفاظت شده نیازمند حمایت بیش از پیش سازمان زیست كشور است.

وی به اجرای موفق طرح سرشماری وحوش دنا اشاره كرد و گفت: شمارش بیش از چهار هزار و 400 راس كل و بز بیانگر تلاش محیط بان دلسوز این پارك ملی است كه مورد بازدید و نظارت كارشناسان اعزامی كشوری در قالب طرح سرشماری وحوش این منطقه قرار گرفت.

كارشناسان اعزامی محیط زیبست كشوری ناظر بر طرح شرشماری پارك ملی دنا علاوه بر پرشمار بودن وحوش كل و بز این پارك، امكان حضور به فاصله 120متری با گله های كل و بز آن را بیانگر امنیت این زیستگاه پرتنوع بیان كردند.

پارك ملی دنا با 93 هزار وسعت در چهار استان فارس، كهگیلویه وبویراحمد، چهارمحال و بختیاری و اصفهان واقع شده است.

6162/ 2025
۰ نفر