۵ اسفند ۱۳۹۳، ۹:۰۵
کد خبر: 81518123
T T
۰ نفر
یك مسوول فرهنگی: كتاب حكمت و سیاست از منابع تاریخی ایران است

مشهد - ایرنا - رییس مركز اسناد و كتابخانه های ملی خراسان رضوی گفت: كتاب 'حكمت و سیاست' از این به بعد به عنوان یكی از مراجع مهم تاریخ ایران به حساب می آید و دارای آثار بسیار مثبتی است.

كتاب خاطرات دكتر سیدحسین نصر رییس دفتر فرح پهلوی با عنوان 'حكمت و سیاست ' تالیف 'حسین دهباشی' از سری كتابهای مجموعه تاریخ شفاهی و تصویری ایران معاصر است كه اخیرا از سوی سازمان اسناد و كتابخانه ملی منتشر شده است.

'اكبر شیخ' دوشنبه شب در نشست نقد و بررسی این كتاب در جهاد دانشگاهی مشهد با حضور دهباشی، افزود: كتاب 'حكمت و سیاست' یك اثر فرهنگی بسیار ماندگار است كه با همت سازمان كتابخانه های ملی تهیه شده است.

وی یكی از ویژگیهای مثبت این كتاب را نقد عالمانه موضوعات مختلف سیاسی و اجتماعی تاریخ ایران ذكر و بیان كرد: برای تهیه این اثر زحمات بسیار زیادی در سالهای مختلف كشیده شده است.

رییس مركز اسناد و كتابخانه های ملی خراسان رضوی گفت: این كتاب از این به بعد به عنوان یكی از مراجع مهم تاریخ ایران به حساب می آید و دارای آثار بسیار مثبتی است و اگر عشق، علاقه و پشتكار آقای دهباشی نمی بود این كتاب به ثمر نمی رسید.

وی همچنین اظهارداشت: سازمان اسناد و كتابخانه های ملی خراسان رضوی از برگزاری نشستهای تخصصی نقد و بررسی كتاب در دانشگاههای استان حمایت می كند.

'حسین دهباشی' نیز در نشست دیشب گفت: پروژه تاریخ شفاهی و تصویری ایران در عصر پهلوی دوم مجموعه‌ ای از د‌هها گفت ‌و گوی پژوهشی با تصمیم ‌سازان و بازیگران اصلی عصر پهلوی دوم است.

وی افزود: این مجموعه پس از حدود 14 سال پیگیری و تلاش در خلال صدها ساعت مصاحبه صوتی و تصویری و گردآوردن دانه به دانه هزاران سند تاریخی تدوین شده است

مولف این مجموعه ادامه داد: 'حكمت و سیاست، فرماندهی و نافرمانی، آیندگان و روندگان و امنیت و اقتصاد' عنوان چهار جلد نخست از مجموعه تاریخ شفاهی و تصویری ایران در عصر پهلوی دوم است.

وی گفت: این پروژه یك پروژه كاملا شخصی بود كه در ادامه مسیر از حمایت سازمانها و نهادهای مختلف استفاده كردیم.

دهباشی در ادامه این نشست همچنین تاكید كرد: منبع تاریخی مبنی بر اینكه مرحوم دكتر علی شریعتی ارتباطی با ساواك داشته باشد نیافتم.

وی افزود: هیچ سندی را مبنی بر اینكه ساواك برای ساخت حسینه ارشاد هزینه كرده باشد نیز پیدا نكردم و این دو موضوع تنها یك ادعا است كه از سوی سیدحسین نصر عنوان شده است.

مدیر پروژه تاریخ شفاهی ایران در عصر پهلوی دوم ادامه داد: قطعا نصر در سن و سالی نیست كه بتواند تمامی تاریخ را به درستی و بدون كم و كاست روایت كند لذا ممكن است در این میان برای نقل قول درگیر برخی خواسته های خود شده و برخی خاطرات را با تغییرات عنوان كرده باشد.

وی همچنین با اشاره به اینكه خودشیفتگی در آثار شریعتی موج می زند گفت: به نظر می رسد برخی انتقادات جنبه عمومی دارد همینطور كه نصر دچار یك خودشیفتگی است.

دهباشی همچنین با بیان اینكه متن كتاب به صورت كلی به تایید حسین نصر رسیده است افزود: نسخه منتشر شده نسخه اصلی این پروژه است هرچند به نظر می رسد در آینده برای مخاطب عادی باید برخی از مطالب زائد حذف و كمی نگارش نیز تغییر پیدا كند.

522/1858
۰ نفر