۴ اسفند ۱۳۹۳، ۹:۰۰
کد خبر: 81516684
T T
۰ نفر
چالش بر سر جایگاه دانشگاه های مالزی/ روند رو به كاهش دانشجویان ایرانی

كوالالامپور – ایرنا – جدل بر سر رتبه و جایگاه جهانی دانشگاه های مالزی كه اقدام به جذب ده ها هزار دانشجو از خاورمیانه و آفریقا و هزاران جوان ایرانی طی سال های گذشته كرده است، بالاگرفت.

به گزارش ایرنا، داتوك 'سری ادریس' وزیر دوم آموزش مالزی كه درپی جذب جوانان كشورهای جهان برای ورود به دانشگاه های مالزی است، هفته جاری ادعا كرد نظام آموزش عالی مالزی همتراز با دانشگاه های انگلستان، استرالیا و آلمان است.

مالزی كه تحصیل را برای خود به تجارت تبدیل كرده است اكنون سودای جذب 200 هزار دانشجوی خارجی تا سال 2020 میلادی را در سر دارد و از هر عاملی برای تبلیغ به منظور جذب جوانان كشورهای جهان اقدام می كند.

منتقدان وزیر دوم آموزش مالزی كه دانشگاه های این كشور را همتراز انگلستان، استرالیا و آلمان دانسته است، تاكید دارند ادریس قادر به درك دلایل تصمیم برخی جوانان خارجی برای ادامه تحصیل در مالزی نیست و به همین دلیل آموزش عالی این كشور را 'در سطح جهانی' توصیف می كند.

'شمس الدین حامد' بنیانگذار انجمن گروه مرجع در اصلاح آموزش و پرورش مالزی معتقد است بسیاری از موسسات آموزش عالی خصوصی در مالزی از روش های خاصی برای افزایش دانشجویان و ثبت نام بیشتر استفاده می كنند.

وی گفت كه این مراكز آموزش عالی هزینه های خود را كاهش داده و تعدادی دوره های تخصصی ارایه می كنند و حال تاكید می شود نظام آموزش عالی ما همتراز با برخی كشورها است. این تنها به دلیل افزایش ثبت نام دانشجویان خارجی است.

وی گفت كه برای دانستن جایگاه دانشگاه های مالزی باید در كل این موضوع بررسی شود و قیاس دانشجویان در مالزی با سایر نقاط جهان انجام شود. نباید افكار عمومی را فریب داد.

شمس الدین دلیل ورود دانشجویان خارجی از خاورمیانه و آفریقا به مالزی را تسهیل ویزای دانشجویی، بحث حد متوسط زبان انگلیسی در دانشگاه های این كشور و صرفه اقتصادی آن دانست و گفت ورود این تعداد دانشجو به این معنا نیست كه كیفیت دانشگاه های مالزی همتراز دانشگاه های استرالیا، انگلستان و آلمان است.

دانشگاه 'یو.ام' یا مالایا در رتبه بندی جهانی سال 2014 در جایگاه 151 قرار گرفت.

براساس آمار مالزی در حال حاضر 135 هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه ها و مراكز آموش عالی دولتی و خصوصی این كشور تحصیل می كنند كه 10 درصد از دانشجویان را شامل می شود.

وزیر دوم آموزش مالزی ادعا كرده است این كشور در حال حاضر نهمین مقصد برای دانشجویان خارجی در رشته های مختلف از جمله مهندسی، كشاورزی و فناوری اطلاعات و ارتباطات است و جوانانی از چین و استرالیا نیز در دانشگاه های این كشور تحصیل می كنند.

این آمار در حالی ارایه می شود كه خانواده ها در مالزی طی سال های اخیر بهترین دانشگاه های جهان را برای ادامه تحصیل جوانان خود انتخاب می كنند و هر روز به رغبت جوانان مالزی برای تحصیل در خارج از این كشور افزوده می شود.

آمار رسمی دولت مالزی نشان می دهد تعداد دانشجویان مالزی مشغول به تحصیل در خارج در سال 2009 میلادی 59 هزار نفر بود، اما این تعداد یكسال بعد به 80 هزار دانشجو افزایش یافت و بیشتر آن ها در دانشگاه های استرالیا ، انگلیس، آمریكا، مصر و اندونزی تحصیل می كنند.

مالزی اكنون با برنامه ریزی به دنبال درآمد 600 میلیارد رینگیتی (174 میلیارد دلاری) از سال 2011 تا سال 2020 از طریق جذب دانشجو است.

اطلاعات رسانه های مالزی نشان می دهد دانشگاه های این كشور تلاش دارند دانشجویان خود را از كشورهای آسیای جنوب شرقی، چین، هند، كشورهای عربی حوزه خلیج فارس و كشورهای آفریقایی جذب كنند.

تعداد دانشجویان ایرانی در مالزی هر روز رو به كاهش است. جمعیت دانشجویان ایرانی در مالزی در آذرماه سال 1391 براساس آمارهای رسمی 14 هزار نفر تخمین زده می شد و اكنون تعداد این دانشجویان به حدود پنج تا شش هزار نفر رسیده است.

هم اكنون حدود 30 هزار دانشجو از خاورمیانه، جنوب آسیا و شمال آفریقا تحصیلات خود را در دانشگاه های مالزی ادامه می دهند و این كشور تلاش دارد این تعداد را تا سال 2020 به حدود 60 هزار نفر برساند.

آساق**1611

سرخط اخبار جهان