۱۶ بهمن ۱۳۹۳، ۱۷:۳۰
کد خبر: 81494554
T T
۰ نفر
موسویان: آمریكا در مذاكرات هسته ای باید بین نتانیاهو و معاهده ان.پی.تی، یكی را انتخاب كند

تهران – ایرنا - معاون پیشین سیاست خارجی شورای عالی امنیت ملی ایران در میزگرد هسته ای دانشگاه هارواد گفت: امریكا باید در مورد توافق هسته ای با ایران بین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و معاهده ان.پی.تی ، یكی را انتخاب كند.

به گزارش ایرنا، «حسین موسویان» در میز گرد دانشگاه هاروارد آمریكا در مورد مذاكرات هسته ای ایران وكشورهای 1+5 افزود: اگر برای آمریكا ملاك معاهدات بین المللی باشد، در مساله هسته ای، معاهده ان.پی.تی معیار جهانی است؛ چنانچه آمریكا این معاهده را به عنوان چارچوب توافق جامع هسته ای بپذیرد، توافق با ایران قطعی و صد درصد است، اما اگر تامین خواست نتانیاهو مد نظر واشینگتن باشد، مذاكرات شكست خواهد خورد.

موسویان دراین میزگرد كه با حضور «گری سیمور» مشاور سابق سلاح های كشتار جمعی اوباما رییس جمهوری آمریكا برگزار شد، از آمریكا انتقاد كرد و گفت: ما در مذاكرات هسته ای با دو آمریكا مواجهیم؛ یك آمریكا به نمایندگی اوباما رییس جمهوری و تیم مذاكره كننده اش و آمریكای دوم به نمایندگی كنگره و نخست وزیر رژیم صهیونیستی .

موسویان خاطرنشان كرد: تمام كشورهای دور میز مذاكره، كل حاكمیت كشورشان را نمایندگی می كنند، به جز مذاكره كننده گان آمریكا كه گرفتار دو حاكمیتی در واشینگتن هستند.

معاون پیشین سیاست خارجی شورای عالی امنیت ملی ایران افزود: در ٣٥ سال گذشته آمریكا همیشه ایران را به پیوستن به جامعه بین المللی دعوت كرده است؛ با شروع مذاكرات مستقیم و سطح بالای ایران و آمریكا در مورد مساله هسته ای، در حقیقت زمان آزمایش فرارسیده است؛ ایران در این مذاكرات همه تعهدات در چارچوب معاهده بین المللی ان.پی.تی را پذیرفته، آن هم در سطح حداكثری اما این آمریكاست كه توافق جامع هسته ای را گروگان خواسته های فراتر از معاهده ان.پی.تی كرده است.

وی ادامه داد: با این وجود ایران برای حسن نیت و جلب اعتماد جهانی حاضر است داوطلبانه برای یك دوره ای اقدامات اعتماد ساز فراتر از معاهده ان.پی.تی مثل انجام غنی سازی در سطح پنج درصد و عدم بازفرآوری پلوتونیم و حتی تولید پولوتونیم آب سنگین اراك را كاهش دهد؛ با وجودی كه همه این موارد فرای ان.پی.تی است باز هم برخی زیاده خواهی های آمریكا و فرانسه مانع تحقق توافق هسته ای شده است.

موسویان افزود : با توجه به حسن نیت های ایران، قدرتهای جهانی نباید این فرصت بزرگ را از دست بدهند؛ البته اگر مذاكره كنندگان نتوانند به توافق نهایی دست یابند، برای پیشرفت مذاكرات می توانند توافق دومی را امضا كنند كه شامل برخی تعهدات از طرف ایران در مقابل رفع برخی از تحریم های اساسی به طور همیشگی باشد و برای توافق نهایی آخر چند ماه دیگری هم مذاكره كنند؛ برای مثال با افزایش سطح غنی سازی ایران به سطح 20 درصد در سال ٢٠١١ ، اروپا بانك مركزی و نفت ایران را تحریم كرد.

وی ادامه داد: حالا مذاكره كنندگان می توانند توافق كنند كه مثلا برای یك دوره ای طولانی، ایران غنی سازی در سطح ٥درصد داشته باشد و یا بازفرآوری پلوتونیم نداشته باشد و اروپا تحریم های بانك مركزی و نفت و سویفت را لغو كند.

سخنگوی پیشین هسته ای ایران با هشدار به قدرتهای جهانی گفت: اگر واشینگتن به این حسن نیت های ایران و راههای معقول پاسخ مثبت نداده و اسیر خواست نتانیاهو شود، مسوول شكست مذاكرات خواهد بود و چنانچه كنگره تحریم ها را افزایش دهد، راه برای خروج ایران از ان.پی.تی باز خواهد شد و حتی ممكن است ایران با افزایش غنی سازی از 'نقطه گریز' هسته ای عبور كند تا كنگره و نتانیاهو را بر سر عقل بیاورد.

موسویان همچنین با اشاره به برخی اظهار نظرها در مورد تمدید توافق موقت گفت: طولانی كردن مذاكرات و تمدید مجدد توافق موقت نوامبر 2013 به ضرر ایران خواهد بود چون تحریم های اساسی به قوت خود باقی خواهند ماند و با توجه به كاهش وحشتناك قیمت نفت، دولت ایران در اجرای برنامه های اقتصادی خود با مشكل مواجه خواهد بود.

بر اساس این گزارش، در نشست هسته ای دانشگاه هاروارد برخی از سیاستمداران برجسته همچون رییس جمهوری سابق فنلاند، دیپلمات های سابق، مدیران و برجسته ترین متخصصان هسته ای دانشگاه هاروارد حضور داشتند.

سیام(1)**9189**1581
۰ نفر

سرخط اخبار سیاست