۴ بهمن ۱۳۹۳، ۱۳:۰۰
کد خبر: 81476791
T T
۰ نفر
موسویان:افراطی گری و تروریسم برندگان نهایی ماجرای 'شارلی ابدو' هستند

تهران- ایرنا- 'سید حسین موسویان' دیپلمات سابق ایران، در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا، توهین نشریه فرانسوی 'شارلی ابدو' به پیامبر گرامی اسلام(ص) را جدیدترین توطئه غرب به بهانه دفاع از آزادی بیان دانست و تاكید كرد افراط گرایان و تروریست هایی مانند 'داعش' برنده نهایی این ماجرا هستند.

موسویان كه اكنون از محققان دانشگاه‌ آمریكایی 'پرینستون' است در این گفت و گو تاكید كرد: 'حمله به دفتر نشریه فكاهی 'شارلی ابدو' و فروشگاه عرضه كننده 'كوشر' (غذاهای مخصوص یهودیان) كه اخیرا در پاریس روی داد و جان 17 تن را گرفت به خاطر انتشار كاریكاتورهایی توهین آمیز از حضرت محمد(ص) كلید خورد كه مسلمانان سراسر جهان آنها را كفرآمیز تلقی كردند.'

به گفته وی، 'این حملات موجی از خشم و انزجار در سراسر جهان ایجاد كرد و رهبران چندین كشور در پاریس گرد آمدند و در راهپیمایی كه قریب به یك میلیون تن در آن حضور یافتند، به نشانه همبستگی شركت كردند كه این تظاهرات اعتراض علیه تروریسم توصیف شد.'

موسویان با اشاره به اظهارات 'بان كی مون' دبیر كل سازمان ملل درباره حوادث تروریستی پاریس افزود: تركیب مقاماتی كه در این بزرگ ترین راهپیمایی تاریخ فرانسه حضور داشتند، جالب بود چرا كه بسیاری از سران كشورهایی در آن حاضر بودند، دولت شان در پاسداری از حقوق و آزادی ها، سابقه تیره و تاری دارد.

وی با اشاره به حضور 'بنیامین نتانیاهو' نخست وزیر رژیم صهیونیستی در این راهپیمایی خاطرنشان كرد: نتانیاهو در ردیف اول تظاهركنندگان حاضر بود و این در حالی است كه اسراییل بسیاری از خبرنگارانی را كه در تابستان سال 2014، (1393 شمسی) در تهاجم اخیر (تل آویو) به 'غزه' در منطقه بودند را هدف قرار داد و كشت.

موسویان تصریح كرد: این نمایش عظیم همبستگی با سكوت گوشخراش رهبران غرب در برابر حملات تروریستی متعددی كه در جهان اسلام روی می دهد، به شدت در تضاد بود. در حالی كه دنیا برای كشته شدگان فرانسه عزاداری می كرد، گروه تروریستی 'بوكوحرام' در شمال نیجریه بیش از 200 (دویست) غیرنظامی را سلاخی كردند. در 'یمن' نیز 'القاعده' مسئولیت دو بمب گذاری را كه به كشته شدن 16 دختر دانش آموز منجر شد بر عهده گرفت. با این وجود هیچ یك از رهبران غرب در حمایت از قربانیان تظاهرات نكرد و دنیا نیز معترض نشد.

این كارشناس ایرانی در ادامه یادآور شد: شارلی ابدو این حملات را دستاویز قرار داد و به بهانه دفاع از آزادی بیان به هر قیمتی، روی جلد شماره بعدی خود كاریكاتور دیگری از پیامبر اسلام(ص) چاپ كرد كه بار دیگر مسلمانان را به خشم آورد و تظاهرات دیگری را در كشورهای اسلامی از جمله پاكستان، اردن، الجزایر، ایران، نیجر و تركیه رقم زد. در برخی از این اعتراضات از جمله كشور آفریقایی نیجر ده ها تن زخمی و كشته شدند.

موسویان همچنین تاكید كرد: بر اساس تعالیم اسلامی، توهین به حضرت محمد(ص) مانند اهانت به حضرت موسی (ع)، حضرت ابراهیم (ع) و حضرت عیسی (ع) یا هر پیامبر دیگری كفر آمیز است. مسئله اصلی در این میان حمایت از آزادی بیان نیست بلكه كمرنگ كردن توهین های عمدی به مقدسات است كه در این مورد یك میلیارد و 700 میلیون مسلمان را در سراسر جهان به خشم آورده است.

سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در آلمان سپس یادآور شد: آزادی بیان نیز محدودیت هایی دارد حتی در فرانسه؛ مثلا شارلی ابدو نیز یكی از كاریكاتوریست های خود به نام 'موریس سینه' (Maurice Sinet) را به خاطرعقایدی كه ضد یهود پنداشته شد، اخراج كرد.

موسویان با بیان اینكه ' تا زمانی كه غرب بین آزادی بیان و توهین به مقدسات و سنت ها تمایز قائل نشود، اعمال افراط گرایانه ادامه خواهد داشت'، اضافه كرد: افراطی گری، خصومت و دشمنی به بار می آورد و گروهی در جامعه را تحریك می كند كه متعاقب آن به سادگی بازیچه رادیكالیزم خواهند شد. قدرت های غربی باید حد و مرزهای مشخصی برای آزادی بیان وضع كنند مانند آنهایی كه تاكنون در خصوص انكار 'هلوكاست' و اظهارات ضد یهود اجرا كرده اند. همچنین آنها باید قوانین مشخصی علیه ارتداد و توهین به مقدسات و عقاید دینی تصویب كنند.

وی خاطرنشان كرد 'پاپ فرانسیس رهبر كاتولیكهای جهان نیز تاكید كرده است هیچ كس نباید از آزادی بیان عمدا برای 'تحریك' دیگران یا 'توهین' به آنها استفاده كند و اگر چنین كرد و با واكنش آنها رو به رو شد نباید تعجب كنید.'

این مقام سابق ایرانی در تایید این سخن از قول پاپ افزود: اگر حتی دوست عزیزم به مادر من توهین كند، مشتی حواله دماغش خواهد شد. این كاملا عادی است. افرادی كه سایرین را بازیچه قرار می دهند و آنها را مسخره می كنند، باید خود را برای آنچه به سر این دوست عزیز خواهد آمد، آماده كنند.

موسویان در پایان خاطرنشان كرد كه 'آخرین كاریكاتور توهین آمیز شارلی ابدو درباره پیامبر گرامی اسلام، حضرت محمد(ص)، با حمایت دولت فرانسه و سایر قدرت های غرب منتشر شد'.

وی افزود: افراطی گری، برنده نهایی ماجرای شارلی ابدو است. متاسفانه، جدیدترین توطئه غرب در خصوص مسئله آزادی بیان تروریسم را تشدید و این عقیده را كه قدرت های غربی جنگ تمام عیاری را علیه اسلام به راه انداخته اند تقویت می كند. علاوه بر این، گروه های تروریستی مانند 'داعش' كه خود را مروج ارزش های اسلامی، تعالیم قرآن و نماینده مسلمانان جلوه می دهند، قطعا هزاران نیروی جدید را جذب خواهند كرد.

اروپام**9330**1485** 1337
۰ نفر