۲۶ دی ۱۳۹۳، ۱۲:۰۲
کد خبر: 81466563
T T
۰ نفر
قاچاق سالانه  1200 تریلی سیگار  در ایران

تهران - ایرنا- عضو هیات مدیره جمعیت مبارزه با مواد مخدر گفت:‌ سالانه 1200 تریلی سیگار در كشور قاچاق می شود و میزان مصرف سیگار به بیش از 66 میلیارد نخ سیگار رسیده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، «محمدرضا مسجدی» روز جمعه در نشست سالیانه جمعیت مبارزه با مواد مخدر كه با حضور سید حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی برگزار شد، افزود: رقم مصرف سیگار در ایران به 66 میلیارد و نیم رسیده است.

دبیر كل جمعیت مبارزه با دخانیات با استناد به آمار سال 2008 سازمان بهداشت جهانی (wHOُ) گفت:‌براساس این آمار 57 میلیون مورد مرگ سالانه در دنیا اتفاق می افتد كه 36 میلیون نفر بر اثر بیماریهای غیرواگیر می میرند. همچنین بیماریهای قلبی عروقی، سرطان ، بیماریهای مزمن تنفسی و دیابت از دیگر عوامل مرگ و میر هستند.



** 10 تا 12 درصد افراد كشور دخانیات مصرف می كنند

این فوق تخصص ریه با بیان این كه حدود 20 درصد افراد بالغ در جهان سیگار می كشند، گفت:‌ 10 تا 12 درصد ایرانیان سیگار می كشند و 33 درصد از پسران و 5/19 درصد از دختران كشور سابقه تجربه دخانیات داشتند كه پنج درصد پسران و یك درصد دختران كشور سیگاری هستند.

به گفته دبیركل انجمن جهانی مبارزه با بیماریهای ریوی كشورهای پیشرفته از 40 سال پیش با افزایش مالیات، مبارزه با دخانیات را آغاز كرده اند.

مسجدی با اشاره به وضعیت بودجه كشور و كاهش قیمت نفت گفت:‌با این وجود مشكلات جدی در تامین بودجه برای مبارزه با دخانیات در سالهای اینده خواهیم داشت.

اجتمام (3)** 9317**1581
۰ نفر