۲۵ دی ۱۳۹۳، ۱۱:۳۱
کد خبر: 81465630
T T
۰ نفر
لاریجانی: حدس و سوء ظن در مورد مذاكرات كار صحیحی نیست

قم - ایرنا - رییس مجلس شورای اسلامی گفت: گاهی اوقات در مورد مذاكرات هسته ای شاهد حدسیات و سوء ظن هایی هستیم كه صحیح نیست و خود نگرانی های بلاوجهی در كشور ایجاد می كند.

به گزارش ایرنا، 'علی لاریجانی' روز پنجشنبه در دومین روز نهمین اجلاس سراسری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد اظهار كرد: یكی از موضوعات مهم كنونی مناقشه هسته ای است گرچه در این مورد دوره هایی را سپری كرده ایم اما امروز در دالان مذاكرات هستیم كه دوره حساس و سرنوشت سازی است.

وی با بیان این كه در موضوع هسته ای دشمن به دنبال آن بود كه ما دانش هسته ای را به دست نیاوریم و گاه تهدید نظامی نیز می شدیم گفت: مقاومت مردم و نظام باعث شد به دستاورد ملی هسته ای دست یابیم.

رییس مجلس اظهار كرد: امروز مذاكرات بسیار مهمی داریم و باید برخی اشكالات موجود در گذشته را رفع كرد تا دستاورد هسته ای كشور نیز حفظ و برخی مشكلاتی كه برای ایران به وجود آمده است، حل شود.

وی گفت: در طول تاریخ پس از انقلاب در جنس مذاكرات، مهم تر از مذاكرات اخیر نداشته ایم و باید میزان همدلی و یكپارچگی داخلی كشور را افزایش دهیم و توجه به حفظ میراث هسته ای بسیار پرارزش است.

لاریجانی افزود: هر چه همبستگی ما در كشور بیشتر باشد اراده داخلی را نشان می دهد كه بر سر چارچوب هایی كه رهبر معظم انقلاب تبیین كرده اند، ایستادگی داریم.

وی بیان كرد: در آمریكا نیز برخی دسیسه گران به دنبال بر هم زدن مذاكرات هستند و گاهی نیز به دنبال گران فروشی هستند ولی ما باید مسیر روشنی را دنبال كنیم و رفتار آمریكا و غرب در مذاكرات اخیر تاسفبار بود و نشان داد كه آنان قابلیت كافی برای حل موضوع را ندارند.

وی افزود: غرب باید از فرصت ایجاد شده درست استفاده كند و با چانه زنی و روحیه تاجرمآبانه، كلاهبرداری سیاسی نكند.

وی تاكید كرد: قطعا در مذاكرات سیاسی در مساله هسته ای، همان طور كه رهبر معظم انقلاب فرمودند انعطاف های به موقعی وجود دارد اما این گونه نیست كه ایران در امر هسته ای دچار نسیان شود.

لاریجانی افزود: باید در داخل كشور در حوزه سیاسی و اقتصادی انسجام داشته باشیم تا طرف های مقابل ما متوجه شوند كه ایران آمادگی كافی برای ادامه راه خود را دارد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان این كه در حوزه اقتصادی بیماری های مزمنی در اقتصاد كشور وجود دارد كه ریشه تاریخی دارد، گفت: ورود نفت به زندگی اقتصادی ما به نحوی بود كه نفت تبدیل به یك سرمایه تولیدی نشد بلكه جایگزین بودجه جاری كشور شد و به همین دلیل بخش جاری كشور فربه شد و به جای ایجاد چرخ تولید در كشور با پمپاژ پول نفت تكنولوژی های مختلف وارد شد.

**

لاریجانی ادامه داد: برخی سوء تدبیرها در كشور از نظر اجرایی شرایط كشور را غیرعادی كرد و پایین آمدن قیمت نفت تكان شدید اقتصادی است كه همه آن مربوط به تحریم ها نیست و این امر به سوء مدیریت اجرایی نیز بر می گردد.

وی با اشاره به این كه هشت برابر شدن رشد نقدینگی در كشور مشكلات فراوانی را به موجود می آورد و این به دلیل سوء مدیریت بود گفت: آن قدر استخدام ها و بودجه جاری را افزایش دادند كه جایی برای كار عمرانی در كشور باقی نماند و سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده از سوی رهبری نیز به درستی ابلاغ نشد.

لاریجانی اظهار كرد: اگر تكانی در قیمت نفت به وجود آید شاهد افزایش مشكلات اقتصادی هستیم و تنها راه برای عبور از این گردنه آن است كه سیاست های اقتصاد مقاومتی را جدی بگیریم و رونق در تولید ایجاد كنیم.

وی همچنین بیان كرد: ایران و انقلاب اسلامی قربانی اصلی ترور است و كسانی كه امروز جیغشان در مورد حملات تروریستی درآمده، روزی در برابر ترورهایی كه در ایران می شد، سكوت می كردند.

رییس قوه مقننه با اشاره به اینكه مسائل منطقه ای سهم مهمی برای نقش آفرینی ایران به وجود آورده، اظهار كرد: نقشی كه ایران در مبارزه با تروریسم داشته نكته مهمی است و باید در مورد جریان های تروریستی كه در منطقه به وجود آمده اند ریشه یابی داشته باشیم.

وی تاكید كرد: عامل اصلی اقدامات منطقه سرویس های غربی و برخی كشورهای منطقه هستند و غربی ها در هر كشوری ورود پیدا كرده اند شاهد پیدایش جریان های تروریستی پس از خروج آن ها هستیم كه در عراق و افغانستان شاهد این مساله بودیم.

لاریجانی با اشاره به دسیسه سرویس های اطلاعاتی برای ایجاد جریان های تروریستی، گفت: فرانسه و مجله كذایی آن ها كه باز هم اقدام به توهین به پیامبر اسلام (ص) كردند یا نفهم هستند یا دلشان می خواهد كه مسائل تروریستی در جهان ادامه پیدا كند.

رییس مجلس گفت: یكی از عوامل مهم مقاومت مسلحانه، تهدیدی است كه شما برای مسلمانان ایجاد می كنید و رفتار، بیان و تحلیل غربی ها به جریان های تروریستی كمك می كند و كاری كه اخیرا با نشر كاریكاتور اهانت آمیز به پیامبر اسلام صورت گرفت بزرگترین كمك بود تا جریان های تروریستی ادامه پیدا كند.

وی در ادامه گفت: آن چه ما را از گردنه های سخت در ابتدای انقلاب نجات داد مدیریت امام راحل (ره)، حضور روحانیت در عرصه و همت مردم برای پاسداری از نظام بود كه مزاحمانی چون بنی صدر و منافقین كنار گذاشته شده و سركوب شدند.

وی اظهار كرد: جنگ یكی دیگر از گردنه های سخت نظام اسلامی بود و كشورهای غرب و شرق و كشورهای منطقه صف بسیار قوی را در مقابل ملت ایران ایجاد كردند و آمریكا نقش بسیار موثری در جنگ افروزی علیه ایران داشت كه این آمار بر اساس تحلیل های رسانه ای دقیق به دست آمده است.

لاریجانی بیان كرد: در جنگ تحمیلی جریان وسیع منطقه ای برای پشتیبانی از صدام به وجود آمد اما آن چه باعث عبور ملت از گردنه دشوار جنگ شد هدایت امام راحل، نقش روحانیت و همبستگی نخبگان سیاسی كشور بود.

وی اظهار كرد: پس از جنگ برای بازسازی كشور و تقویت بنیه دفاعی كشور عملكرد خوبی داشته ایم و تجربیات بسیاری برای بازسازی و سرپا كردن اقتصاد كشور در زمینه دانش و فناوری داشته ایم كه باعث شد وزن ایران در منطقه و صحنه بین المللی به نحوی شود كه خطرات و تهدیدها را دفع كند.

نماینده مردم قم در مجلس افزود: امروز تهدید نظامی بالفعلی علیه ایران نمی بینیم و تهدیدات صورت گرفته نیز بیشتر یك ژست است و دشمن نمی تواند در برخورد نظامی با ایران كاری كند و در حقیقت در پس مناقشه هسته ای هم این نكته نهفته است كه ایران تمامی طرح و برنامه های آن ها در منطقه را از بین برده است.

نهمین اجلاس سراسری جامعه مدرسین حوزه علمیه و علمای بلاد، از روز گذشته به مدت دو روز با موضوع 'نقش حوزه های علمیه و علمای بلاد در تبیین فرهنگ و اقتصاد اسلامی' در مدرسه علمیه امام كاظم(ع) قم آغاز به كار كرد.

این اجلاس امشب با برگزاری مراسم اختتامیه و قرائت قطعنامه پایانی به كار خود خاتمه می دهد. ك/2

7408/553/626
۰ نفر