۲۲ دی ۱۳۹۳، ۸:۰۰
کد خبر: 81460814
T T
۰ نفر
22دي در آينه تاريخ معاصر ايران/تشكيل شوراي انقلاب به فرمان امام(ره)

بندرعباس - ايرنا- امروز دوشنبه بيست و دوم دي 1393 هجري خورشيدي، بيستم ربيع الاول 1436 هجري قمري، دوازدهم ژانويه 2015 ميلادي است. 36 سال پيش در چنين روزي، به فرمان امام خميني شوراي انقلاب اسلامي تشكيل شد.

مهم ترين رويدادهاي تاريخ معاصر در اين روز، به شرح زير است:

22 دي 1370



همزمان با گشايش سفارت ايران در تاجيكستان، دولت اين كشور خط فارسي را به عنوان رسم الخط رسمي خود تعيين كرد.

22 دي 1366



عمليات ظفر 5 به همت نيروي زميني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با رمز «يا زهرا »در سه محور استان هاي دهوك، كركوك و دياله عراق آغاز شد، از جمله نتايج اين عمليات تصرف كامل شهر ديرلوك عراق، قطع راه هاي ارتباطي، انهدام پايگاه ها، تجهيزات و اسارت 348 تن از عراقي ها است.

22 دي 1357



به فرمان امام خميني شوراي انقلاب اسلامي با هدف پاسداري از دستاوردهاي مبارزه هاي آزادي خواهانه، استقلال طلبانه و جنبش هاي مجاهدانه ملت ايران و اجراي اهداف انقلاب تشكيل شد.

22 دي 1356



مراجع تقليد انتشار مقاله ي توهين‏آميز روزنامه اطلاعات عليه امام خميني را محكوم كردند. در پي قيام خونين نوزدهم دي در قم و تبليغات دروغين و انحرافي رسانه‏هاي رژيم پهلوي و پشتيبانان خارجي آن عليه اين قيام، آيت‏اللّه گلپايگاني در نامه‏اي به آيت‏اللّه سيداحمد خوانساري در تهران، خواستار كمك ايشان در رويارويي با اين تبليغات شد. همچنين حضرات آيات مرعشي نجفي، ميرزا هاشم آملي و شيخ مرتضي حائري يزدي با انتشار اعلاميه‏هايي، چاپ مقاله ي توهين‏آميز در روزنامه اطلاعات عليه امام خميني و واقعه ي نوزدهم دي ماه قم به وسيله عوامل رژيم پهلوي را محكوم كردند.

22 دي 1353



آيت الله سيدعلي خامنه اي رهبر معظم انقلاب با حمله ي سازمان اطلاعات و امنيت كشور(ساواك) و ماموران شهرباني به منزلشان، در مشهد دستگير شدند و بسياري از يادداشت ها و نوشته هاي ايشان به وسيله ي آنان ضبط شد.

22 دي 1340



پس از استقلال كويت از انگليس، ايران از نخستين كشورهايي بود كه آن را به رسميت شناخت و در اين روز با گشايش سفارت خود در اين كشور به صورت رسمي، روابط سياسي ايران و كويت آغاز شد.

22 دي 1320



محمدعلي فرزين وزير دربار دوره پهلوي در 63 سالگي در تهران درگذشت.



22 دي 1302



كميسيون وضع لغات فارسي به جاي واژه هاي بيگانه كه با حضور نمايندگاني از مجلس شوراي ملي و اداره ي نظميه در وزارت داخله تشكيل شده بود، چندين كلمه را همچون آژان، كميساريا، رييس كميسر و... تبديل به واژه هاي فارسي كرد.



22 دي 1284

فرمان تشكيل عدالتخانه به وسيله ي مظفرالدين شاه قاجار صادر شد، پافشاري و مبارزه هاي مردم مسلمان ايران به رهبري روحانيت، براي به دست آوردن حق تصميم‏گيري در امور خويش و برقراري حكومت مشروطه، سرانجام استبدادگران را منزوي و شاه قاجار درخواست آنان را قبول كرد. بست نشينان در حرم حضرت عبدالعظيم حسني، با واسطه قرار دادن سفير عثماني، خواسته‏هاي خويش از جمله تشكيل عدالت‏خانه در همه ي كشور را به دولت اطلاع دادند. مظفرالدين‏شاه نيز كه شور و هيجان مردم را در اين امر ديد، بدون هيچ درنگي حكم تشكيل آن را صادر كرد.

برگرفته از: كتاب روزشمار تاريخ معاصر ايران(جلد 4)

آرشيو خبري، خبرگزاري جمهوري اسلامي(ايرنا)

*گروه اطلاع رساني

پژوهشم**9128**9131/668

سرخط اخبار استان‌ها