۲۰ دی ۱۳۹۳، ۱۴:۱۰
کد خبر: 81458645
T T
۰ نفر
میزگرد ایرنا با كارشناسان فوتبال در باره وضعیت تیم ملی در جام ملت ها/3/

تهران- ایرنا- پیشكسوت فوتبال ایران گفت: فوتبال ایران از پیشكسوتان بهره نمی برد و یكی از دلایل اصلی عدم موفقیت فوتبال ایران در سال های اخیر نیز همین موضوع است.

به گزارش ایرنا، حسن روشن بازیكن خوش تكنیك دهه 50 فوتبال ایران است كه در جام جهانی 1978 آرژانتین نیز برای تیم ملی كشورمان به میدان رفت.

وی با حضور در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا )به همراه حسن حبیبی سرمربی اسبق تیم ملی كشورمان، جلال طالبی سرمربی تیم ملی ایران در جام جهانی 1998 فرانسه و فریدون معینی پیشكسوت فوتبال و عضو كمیته فنی فدراسیون فوتبال در مورد مشكلات فوتبال ایران و حضور تیم ملی كشورمان در جام ملت های آسیا صحبت كرد .

روشن گفت: زمانی فوتبال ایران آن قدر قدرت داشت كه هیچ تیم عربی توان ایستادن مقابل ما را نداشت اما حالا كار فوتبال ایران به جایی رسیده كه اعراب از همگروهی با ایران در جام ملت ها خوشحال می شوند.

وی ادامه داد: اساسی ترین مشكلات فوتبال ایران را باشگاه هایی به وجود آوردند كه دلالی را وارد فوتبال ایران كردند.

پیشكسوت فوتبال ایران گفت: زمانی فوتبال ما آن قدر قدرت داشت كه به یاد دارم یك مربی انگلیسی بسیار نام‌ آشنا را به ایران آوردند اما به خاطر این كه حاضر به قبول شروط فدراسیون نشد با او قرارداد امضا نكردند و پس از او به سراغ اوفارل رفتند كه سرمربی منچستر بود و او هدایت تیم ایران را برعهده گرفت. اوفارل با ورود به ایران دستیاران ایرانی خوبی را در كنار خود قرار داد كه همین نفرات خیلی سریع تبدیل به مربیان بزرگی شدند.

وی ادامه داد: بعد از رفتن اوفارل ، حبیبی و مهاجرانی كه دستیار او بودند به بهترین شكل كار را دنبال كردند اما آیا امروز در كنار كی روش چنین دستیارانی حضور دارند.

روشن با اشاره به انتخاب علی كریمی به عنوان دستیار كی روش و جدایی او از تیم ملی خاطرنشان كرد: انتخاب كریمی به عنوان دستیار توهین به مربیان ایرانی بود و فكر می كنم خود كریمی هم بعد ها متوجه شد نقشی در تیم ملی ندارد و از حضور در تیم ملی كنار رفت.



*** چرا یك دوچرخه فروش سرپرست تیم ملی می شود؟

روشن در ادامه گفت: مشكلات فوتبال ایران بیش از اینهاست و می خواهم بدانم هوشنگ مقدس كیست كه باید سرپرست تیم ملی ایران در جام ملت های آسیا باشد. او شاگرد دوچرخه فروشی در دبی بود كه از ما می خواست به مغازه او برویم تا فروش بهتری داشته باشد.

وی افزود: فاتحه فوتبال را باید از همین اتفاقات خواند. آیا ما هیچ كس را در فوتبال ایران نداریم كه بتواند سرپرست تیم ملی كشورمان باشد.

روشن با اشاره به دلایل انتخاب 'مقدس' گفت: او را انتخاب كردند چون بسیاری از پول هایی كه فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) می خواهد برای فوتبال ایران واریز كند به خاطر مشكلات موجود از طریق حساب او واریز می شود. اولین پولی كه از طریق او واریز شد در زمان داریوش مصطفوی و بعد از دیدارایران و ‍ژاپن بود كه در آن زمان 150 هزار دلار به حساب وی واریز شد.

وی تاكید كرد: اگر او بتواند به این شكل به فوتبال ایران كمك كند ،ایرادی ندارد اما این نباید دلیلی باشد تا او سرپرست تیم ملی ما شود. این مشكلات در باشگاه های ما هم وجود دارد و افراد كوچك در باشگاه ها نیز فعال هستند.

پیشكسوت فوتبال ایران گفت: امروز تنها فوتبالی فدراسیون فوتبال فریدون معینی است و این درد بزرگی برای فوتبال ایران است. امروز بازیكنان از نظر مالی و محبوبیت ، بزرگتر از مربی خود هستند و چنین بازیكنی هیچ وقت از مربی خود حرف شنوی ندارد.



*** فوتبال ایران برنامه ریزی ندارد

روشن تاكید كرد: به دنبال منافع در فوتبال نیستم و اگر انتقادی هم می كنیم به خاطر فوتبال كشورم است. متاسفانه در فوتبال ایران هر كسی را كه می خواهند بركنار كنند به تیم های پایه منتقل می كنند در حالی كه در دنیا بهترین مربیانشان را برای تیم های پایه انتخاب می كنند.

وی افزود: در فوتبال ایران هیچ گاه برنامه ریزی وجود نداشته و ما همیشه به خاطر توانایی های بالای بازیكنان موفق بوده ایم. در فوتبال پایه به جای این كه به فكر بازیكن سازی باشیم به دنبال بازیكنانی می رویم كه پدران ثروتمندی دارند ، با این شیوه نمی توان موفق بود.

*** زد و بند های كی روش مشكل تیم ملی است

روشن با اشاره به مشكلات تیم ملی در جام ملت های آسیا گفت: زدوبندهای كی روش یكی از مشكلات جدی تیم ملی به حساب می آید. علیرضا حقیقی دروازه بان بسیار خوبی است اما پیش از آن 15 دقیقه هم بازی نكرده بود ولی به یك باره در جام جهانی در تركیب ثابت قرار گرفت و بعد از آن هم راهی لیگ پرتغال شد.



*** بازیكنان در تمرینات معامله ماشین می كنند

روشن اظهار كرد: یادم می آید به پرسپولیس گل زدم و به خاطر همین مساله یكی از هواداران ما یك بی .ام .دبلیو اقساطی به من فروخت كه فردای آن روز با همین ماشین به محل تمرین تیم رفتم. رایكوف سرمربی آن زمان استقلال از من خواست دیگر با این ماشین به تمرین نروم و تیم او را به هم نزنم اما امروز شرایط كاملا فرق كرده است و بازیكنان در محل تمرین به دنبال معامله ماشین هستند.

روشن گفت: كی روش تا به امروز كاری برای فوتبال ایران نكرده است كه اگر از فوتبال كشورمان جدا شود بگویم او فلان كار مهم را برای فوتبال كرده است.

روشن افزود: ما در جام ملت ها با توجه به عدم برنامه ریزی كه داشتیم نمی توانیم از بازیكنان جوان استفاده كنیم. متاسفانه فساد در فوتبال باعث شده نتوانیم جوان بیشتری داشته باشیم و جالب است بدانید از پسر خود من هم پول می خواستند.

پیشكسوت باشگاه استقلال تهران، گفت: بارها از مسئولان بازرسی كل كشور خواستیم ناظر بگذارند روی ارقام فوتبال تا شاهد چنین وضعیتی نباشیم.

وی تصریح كرد: با این وضعیتی كه برای پیشكسوتان درست كردیم نمی توانیم از بازیكنان به خاطر دریافت پول های كلان خرده بگیریم.

وی اظهار كرد: عضو هیات امنای باشگاه الاهلی هستم یادم می آید چند وقت قبل در اصفهان بازی داشتند واز ما دعوت كردند و جالب بود بعد از پیروزی تیم حتی به من هم پاداش دادند. اینگونه احترام گذاشتن به پیشكسوتان است كه آنها خود را با ارزش تلقی می كنند.



*** كاری كنیم امثال فتح اله زاده به فوتبال نیایند

روشن در رابطه با خصوصی سازی باشگاه های پرسپولیس و استقلال، گفت: دولت امارات اجازه نداد هیچ یك از باشگاه ها خصوصی شوند و بودجه بسیار كمی را در اختیار هر باشگاه قرار داد و مابقی نیاز باشگاه را هواداران این تیم پرداخت می كنند.

وی ادامه داد: بهترین راه نجات فوتبال ایران همین است كه ما هم مانند امارات عمل كنیم و دولت به طور مثال 5 میلیارد به این باشگاه ها بدهد تا ببینیم آیا امثال فتح اله زاده بازهم می آیند برای گرفتن این باشگاه سینه چاك كنند.

پیشكسوت باشگاه استقلال، گفت: همین آقایان برای این كه سابقه فوتبالی درست كنند از مهاجرانی می خواستند كه بگوید او را به تیم ملی دعوت كرده و خط زده است. این آقایان كه حاضرند به هرشكلی در فوتبال باشند، چگونه می خواهند برای این رشته دل بسوزانند.

ورزشی **9118**1581
۰ نفر

سرخط اخبار ورزش