۱۸ دی ۱۳۹۳، ۱۹:۵۵
کد خبر: 81456860
T T
۰ نفر
نخستین كنگره ملی امامزاده جعفر(ع) شهرستان پیشوا بكار خود پایان داد

تهران - ایرنا - نخستین كنگره ملی امامزاده جعفر(ع) روز پنجشنبه طی مراسمی با حضور وزیر اطلاعات، جمعی از مسوولین، خانواده معظم شهدا و اقشار مختلف مردم خداجوی شهرستان پیشوا در صحن مطهر امامزاده جعفر(ع) بكار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فرماندار شهرستان پیشوا در این مراسم گفت: نخستین كنگره ملی امامزاده جعفر(ع) باهدف آشنایی بیشتر مردم خداجوی و ولایتمدار با امامزاده جعفر(ع) و معرفی بیشتر شهرستان پیشوا و با استقبال گسترده عاشقان اهل عصمت و طهارت برگزار شد.

'عباس ملكوتی خواه' با اشاره به اینكه شهرستان پیشوا با بزرگی امامزاده جعفر (ع) برادر بلافصل امام رضا (ع) عجین شده، افزود: پیشوا ازنظر موقعیت جغرافیایی در منتهی الیه جنوب شرق استان تهرن واقع شده كه از جنوب با كویر مركزی و استان سمنان ، از شمال با پاكدشت و از جنوب به ورامین محدود می شود.

وی اظهار كرد: شهرستان پیشوا در ابتدا روستایی به نام سناردك بوده كه این روستا امروز بخشی از شهرستان پیشوا می باشد.

ملكوتی خواه بیان داشت: زمانی كه امام رضا (ع) به ناچار به دربار مأمون در طوس عزیمت فرمودند، نوادگان وفرزندان ایشان به قصد دیدار با امام رضا(ع) از مدینه به طوس عزیمت كردند كه در منطقه ساوجبلاغ امروزی با مأموران دولتی درگیر شده كه تعدادی از آنها شهید و عده ای نیز مجروح شدند.

فرماندار پیشوا افزود: از جمله این افراد ، امامزاده جعفر (ع) بودند كه پس از نزاع با مأموران حكومتی ، در مسیر حركت به سناردك فعلی رسیده و در منطقه ای به نام شهیدگاه به درجه رفیع شهادت نائل آمدند و در قبرستان روستا به خاك سپرد می شوند.

وی گفت: در زمان عبور راه آهن از شهرستان پیشوا ، نام ایستگاه این شهر به واسطه وجود بارگاه ملكوتی امامزاده جعفر(ع) به نام پیشوا تغییر یافت، این منطقه در سال 1332 به شهر تبدیل شد و در سال 1376 به بخش و در سال 1389 به شهرستان ارتقای یافت.

وی تصریح كرد: مردم شهرستان پیشوا در طول دوران هشت سال دفاع مقدس یك هزار شهید، 500 جانباز و 50 آزاده را تقدیم اسلام كردند.



* رونمایی از كتاب نگین پیشوا

كتاب 'نگین پیشوا' مجموعه آثار برگزیده ادبی نخستین كنگره ملی جعفربن موسی الكاظم(ع) نیز در آیین اختتامیه این كنگره با حضور وزیر اطلاعات و آیت الله صدیقی امام جمعه موقت تهران رونمایی شد .

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان پیشوا در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: این كتاب مجموعه ای از آثار برگزیده ادبی اولین كنگره ملی جعفر بن موسی الكاظم (ع) است كه به صورت مجلد چاپ شده است.

'ابوالفضل حسین آبادی' با اشاره به اینكه این كتاب در دو بخش شعر و نثر است كه آثار به نام خلق كننده آنان چاپ شده، افزود: این كتاب شامل 44 قطعه شعر و 7 قطعه نثر است كه در شمارگان یك هزار نسخه به رشته تحریر در آمده است .

در پایان این مراسم با اهدا لوح تقدیر و هدایایی از نفرات برتر این كنگره تقدیر بعمل آمد.

تهرام/7254/ 1625

سرخط اخبار فرهنگ