۱۸ دی ۱۳۹۳، ۱۱:۳۱
کد خبر: 81456179
T T
۰ نفر

برترین های جام ملت های آسیا را بهتر بشناسیم

۱۸ دی ۱۳۹۳، ۱۱:۳۱
کد خبر: 81456179
برترین های جام ملت های آسیا را بهتر بشناسیم

تهران - ایرنا - جام ملت های فوتبال آسیا 2015 دو روز دیگر به طور رسمی آغاز خواهد شد و تیم های برتر قاره كهن برای كسب عنوان برترین تیم شانزدهمین دوره این مسابقات با یكدیگر رقابت سختی خواهند داشت.

به گزارش ایرنا؛ جام ملت های فوتبال آسیا معتبرترین رقابت ورزشی قاره كهن بعد از بازیهای اسیایی محسوب می شود و از این رو اهمیت زیادی برای كشورهای شركت كننده دارد.

در تازه ترین رقابت های این دوره استرالیا میزبان دردیدار افتتاحیه برابر كویت قرار می گیرد و تیم ملی فوتبال ایران نیز 21 دی ماه درنخستین دیدار مرحله گروهی با تیم بحرین دیدار می كند.

ایران در گروه سوم با تیم های امارات، قطر و بحرین همگروه است.

دراین گزارش به تعدادی از ركوردهای این مسابقات كه در 15 دوره قبل بدست آمده اشاره شده كه درادامه می آید.

**ژاپن، ركورددار قهرمانی

ژاپنی‌ها خیلی دیر پا به جام ملت‌های آسیا گذاشتند و بین تیم‌های مدعی قرار گرفتند اما در همین چند دوره اخیر آنقدر قدرتمند ظاهر شدند كه اكنون ركورددار قهرمانی این مسابقات هستند.

ژاپن با كسب چهارعنوان قهرمانی، بهترین تیم این رقابت‌ها محسوب می‌شود و پس از این تیم، عربستان و ایران هر كدام با كسب سه عنوان قهرمانی در رده بعدی قرار دارند.

البته وضعیت عربستان بهتر از ایران است این تیم سه عنوان نایب‌ قهرمانی در كارنامه دارد و به همین دلیل در جدول رده ‌بندی بالاترازایران قرار گرفته است و ایران هم با چهار عنوان سومی همراه با كره‌جنوبی كه دو قهرمانی دارد ركوردداران بعدی هستند.

**هفت آقای گل ایرانی

مهاجمان تیم ملی فوتبال ایران در تاریخ جام ملت‌های آسیا مهاجمانی خطرناك بوده‌اند. حضور هفت بازیكن از كشورمان در جمع آقای گل‌های پانزده جام‌ قبلی نشان می‌دهد كه ایران همیشه برای كسب عنوان آقای گلی تلاش كرده و نامزدی برای آن داشته است.

درسال 1968 و دوره سوم، همایون بهزادی با چهار گل آقای گل مسابقات شد. در سال 1972 حسین كلانی این عنوان را با 5 گل و به صورت مشترك با یك كره‌ای به خود اختصاص داد. در جام 1976 ناصر نورایی و مرحوم غلامحسین مظلومی هر یك سه گل به ثمر رساندند تا همراه با فتحی كمیل عنوان آقای گلی را كسب كنند.

آقای گل جام هفتم در سال 1980 هم مهاجم ایرانی بود بهتاش فریبا دراین جام 7 گل زد تا همراه با چون هون سو كره‌ای درصدر برترین گلزنان این جام قرار گیرد.

سال 1984، شاهرخ بیانی و ناصر محمدخانی این عنوان را با سه گل زده و به‌صورت مشترك و همراه با یك مهاجم چینی به دست آوردند.

علی دایی در سال 1996 با 8 گل و علی كریمی در سال 2004 با 5 گل این عنوان را به خود اختصاص دادند و پس از آن دیگر این عنوان به مهاجمان ایرانی نرسید.

**دایی بهترین گلزن جام ملت های آسیا

علی دایی جدا از كسب عنوان بهترین گلزن جهان، بهترین گلزن تمام ادوار جام ملت‌های آسیا نیز محسوب می‌شود.اودر سه دوره‌ای كه برای تیم ملی فوتبال ایران دراین مسابقات بازی كرد، جمعا 14 گل به ثمر رساند و بر همین اساس عنوان بهترین گلزن تاریخ جام ملت‌ها را یدك می كشد.

بعد از دایی، لی دونگ گوك از كره‌جنوبی با 10 گل رتبه دوم را به خود اختصاص داده و بهتاش فریبا همراه با تاكا هارا از ژاپن و چوی سون هو از كره‌جنوبی هر كدام با 9 گل زده عنوان سوم را در اختیار دارند.

حسین كلانی نیز همراه با فیصل الدخیل هر كدام با 7 گل زده رده چهارم بهترین گلزنان مسابقات را دراختیار دارند.

**ایران ركورددار شركت درجام ملت های آسیا

جام ملت‌ها 15 دوره خود را پشت سر گذاشته است و تیم های ایران و كره‌جنوبی هر یك با 11 حضور ركورددار شركت دراین مسابقات هستند و پس از آنها چین قرار دارد كه 9 بار در جام ملت‌های آسیا شركت كرده است.

پس ازچین كویت با 8 ، قطر، عربستان و امارات با 7 و عراق، ژاپن و تایلند نیز با 6 حضور ركورددار می باشند نكته جالب توجه در این رابطه 4 قهرمانی ژاپن در 6 دوره شركت این تیم دراین رقابت هاست كه نتیجه‌ای فوق‌العاده برای سامورایی‌ها محسوب می شود.

**ایران موفق‌ترین میزبان

در طول 15 دوره برگزار شده جام ملت‌ها تیم های كره‌جنوبی در سال 1960،ایران در سال های 1968و 1976، كویت در جام 1980 و در نهایت ژاپن در سال 1992 موفق شده‌اند به عنوان میزبان جام قهرمانی را كسب كنند و ایران با دو بار قهرمانی در این حوزه ركورد دار است.

**سه ایرانی بهترین شدند

از سال 1972 مسوولان كنفدراسیون فوتبال اسیا( AFC ) تصمیم گرفتند برای هر دوره بهترین بازیكن جام را انتخاب كنند. در نخستین دوره ابراهیم آشتیانی عنوان بهترین بازیكن جام را به دست آورد. علی پروین در جام ملت‌های 1976 و خداداد عزیزی در سال 1996 عنوان بهترین بازیكن آسیا را از آن خود كردند البته ژاپنی ها با 4 عنوان كه به ترتیب به میورا، نانامی، ناكامورا و هوندا رسیده است وضعیت بهتری از ما داشته و بالاتر از ما قرار دارند.

**چهارگانه مهدوی‌كیا

عدنان الطالیانی از امارات و لی مینگ از چین تا سال 2004،تنها بازیكنانی بودند كه تجربه 4 دوره شركت در جام ملت‌های آسیا را در كارنامه داشتند اما مهدی مهدوی‌كیا با قرارگرفتن در تركیب تیم ملی ایران در جام ملت‌های 2007 به جمع این دو اضافه شد. مهدوی‌كیا درجام ملت های 1996، 2000، 2004 و 2007 برای تیم ملی ایران بازی كرده و در جمع ركوردداران حضور دارد.

ورزشی.(5)**9144**1590