۱۰ دی ۱۳۹۳، ۲:۰۷
کد خبر: 81444985
T T
۰ نفر
آمریكا مانع تصویب قطعنامه پایان اشغال فلسطین در شورای امنیت شد

تهران - ایرنا - شورای امنیت سازمان ملل روز سه شنبه به وقت محلی - بامداد چهارشنبه به وقت تهران - پیش نویس قطعنامه پایان اشغال فلسطین ظرف سه سال آینده از سوی رژیم صهیونیستی را به دلیل مخالفت آمریكا رد كرد.

به گزارش ایرنا ، در جلسه سه شنبه شب شورای امنیت سازمان ملل كه از برخی شبكه های خبری پخش شد ، هشت عضو این شورا به پیش نویس قطعنامه رای موافق، دو كشور آمریكا و استرالیا رای مخالف و پنج كشور انگلیس، لیتوانی، نیجریه، كره جنوبی و رواندا رای ممتنع دادند.

تصویب این پیش نویس، نیاز به حداقل 9 رای موافق و عدم استفاده پنج عضو دائم شورای امنیت از جمله امریكا از حق وتو داشت، اما واشنگتن پیشتر اعلام كرده بود كه اجازه نخواهد داد چنین قطعنامه ای تصویب شود.

انگلیس نیز كه دارای حق وتو است، رای موافق به پیش نویس قطعنامه نداد.

'دینا قعوار' نماینده اردن در شورای امنیت به نمایندگی از 22 كشور عربی و تشكیلات خودگردان فلسطین درخواست رای گیری در باره این پیش نویس را داده بود.

علاوه بر اردن، كشورهای آرژانتین، چاد، شیلی، لوكزامبورگ، چین، فرانسه و روسیه به این پیش نویس رای موافق دادند. سه كشور آخری دارای حق وتو در شورای امنیت هستند.

پیش نویس این قطعنامه، مهلت 12ماهه ای را برای رسیدن به توافق صلح میان فلسطین و رژیم صهیونیستی و همچنین، خروج این رژیم از سرزمینهای اشغالی پس از سال 1967 تا پایان سال 2017 تعیین می كرد.

'سامانتا پاور' نماینده امریكا در شورای امنیت در جریان این نشست مدعی شد كه قطعنامه مذكور، 'یك گام سازنده' برای تحقق صلح در خاورمیانه نیست و 'فضایی برای مذاكره ایجاد نمی كند.'

'مارك لیال گرانت' نماینده انگلیس نیز با سخنان همتای امریكایی خود همراهی كرد.

از سوی دیگر، 'ریاض منصور' نماینده فلسطین در سازمان ملل از اینكه این سازمان در بر عهده گرفتن مسئولیتهای خود در برابر درخواستهای بین المللی برای دستیابی به صلح در خاورمیانه، 'ناتوان' است، ابراز تاسف كرد.

مفاد این پیش‌نویس به تعیین بیت المقدس به عنوان پایتخت مشترك فلسطین و رژیم صهیونیستی،‌ آزادی زندانیان فلسطینی، حل و فصل مسائل پیچیده از جمله مساله آب‌ها و توقف عملیات شهرك‌سازی و دیوار حائل از سوی اسراییل تاكید داشت.

بر اساس متن این پیش نویس ، توافق نهایی صلح، راه را برای ایجاد كشور فلسطین ظرف سه سال آینده هموار می كند.

رسانام**1078**1551
۰ نفر

سرخط اخبار جهان