۳ دی ۱۳۹۳، ۱۴:۵۳
کد خبر: 81436887
T T
۰ نفر
حمایت از محیط زیست با استفاده از كاج مصنوعی برای سال نو میلادی

تهران - ایرنا - مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برای حفاظت از محیط زیست و گونه گیاهی كاج بهتر است در زمان آغاز سال نو میلادی از درختان مصنوعی استفاده شود.

اسماعیل كهرم روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار كرد: البته در ایران از درختان كاج به هنگام سال نو میلادی یا جشن های كریسمس ، زیاد استفاده نمی شود اما گاهی دیده می شود برخی افراد از درختان كاشته شده در طبیعت استفاده می كنند.

كریسمس یا نوئل جشنی است در آیین مسیحیت كه به منظور گرامیداشت زاد روز حضرت عیسی مسیح برگزار می‌ شود. این جشن با آیین ‌های ویژه ‌ای به ‌طور مثال آراستن یك درخت كاج، برگزارمی شود.

كهرم در عین حال افزود: در برخی كشورهای مسیحی این درختان را با هدف برداشت می كارند كه بعد از یك تا دو سالگی برداشت می كنند بنابراین بهتر است هموطنان از این مكان ها درخت مورد نیاز خود را تامین كنند.

كهرم ادامه داد: در كشورهای خارجی درختان كاج را با هدف استفاده در سال نو میلادی می كارند با این حال چند سالی است دوستداران محیط زیست استفاده از كاج های مصنوعی را توصیه می كنند تا از نابودی درختان كاج طبیعی جلوگیری شود.

وی گفت: متاسفانه در ایران برخی برای این منظور از درختان كاج تازه كاشته شده در فضای سبز استفاده می كنند این در حالی است كه نه تنها موجب از بین رفتن درخت می شوند بلكه در این درخت ها حشره هایی برای زمستان گذرانی به سر می برند كه به محض قرار گرفتن در مكانی گرم مانند منازل از درخت خارج می شوند و موجب آزار اهالی منزل می شوند. علاوه براین برگ های سوزنی شكل درخت شروع به ریختن می كند.

مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در كشورهای دیگر كه این درختان را می كارند برای جلوگیری از بروز چنین مشكلاتی بدنه درخت را رنگ كرده و ضد عفونی می كنند و بر برگ ها اسپری تثبیت كننده می زنند.

وی تاكید كرد:نباید از درختان كاشته شده در فضای سبز استفاده شود زیرا این درختان به مرور به جنگل تبدیل شده و موجب تلطیف هوا و تثبیت خاك می شوند.

كهرم به درختان كاج در برخی ارتفاعات و منطقه شیان در شرق تهران اشاره كرد و گفت: این درخت ها در سال 1348 كاشته شدند و اكنون به جنگلی انبوه تبدیل شده اند.

وی اظهار كرد: تزیین درخت كاج در سال نو میلادی مانند آیین سفره هفت سین ما ایرانی هاست بنابراین بهتر است بدون كمترین آسیب به محیط زیست این كار انجام شود.

درخت كریسمس درختی تزیین شده است كه معمولا درخت همیشه سبز است مانند كاج و نراد. درخت كریسمس از زمان‌ های قدیم مربوط به كریسمس بوده است، یك درخت كریسمس مصنوعی شیئی است كه به یك درخت شباهت دارد و معمولا از پلی وینیل كلراید ساخته شده است، درخت معمولا با اشیایی مانند سیب، آجیل و خرما تزیین می ‌شود.

در قرن هجدهم میلادی، تزیین كرد درخت با شمع روشن آغاز شد اما پس از اختراع برق لامپ و چراغ‌ های برقی جایگزین این شمع ها شد. امروزه، اشیاء مختلفی از جمله حلقه گل، زرورق و آبنبات عصایی بر روی درخت می‌ گذارند، یك فرشته یا ستاره ممكن است در بالاترین قسمت باشد .

مدت‌ها پیش از ظهور مسیحیت، گیاهان و درختان سبز معنای ویژه‌ ای برای مردم در فصل زمستان داشتند. همینطور كه امروزه مسیحیان درسراسر دنیا خانه‌ های خود را با درختان كاج و صنوبر تزیین می‌ كنند، مردم باستان نیز شاخه‌ های درختان را بر روی در‌ها و پنجره ‌های خانه ‌های خود آویزان می ‌كردند، در بسیاری از كشورها، مردم بر این باورند كه این درختان سبز آن‌ها را از جادوگری، ارواح، ارواح شیطانی و بیماری‌ ها دور نگه می ‌دارد.

تاریخ دقیقی در مورد این كه این درختان برای نخستین بار از چه زمانی برای كریسمس استفاده شدند وجود ندارد، اما براساس یك گزارش احتمال می رود كه درختان كریسمس از حدود ۱۰۰۰ سال پیش در شمال اروپا مورد استفاده قرار گرفته ‌اند.

علمی ( 4 ) **9014**1599
۰ نفر