۲۳ آذر ۱۳۹۳، ۱۴:۵۱
کد خبر: 81425620
T T
۰ نفر

پرده نشين سريالي متفاوت

۲۳ آذر ۱۳۹۳، ۱۴:۵۱
کد خبر: 81425620
پرده نشين سريالي متفاوت

تهران-ايرنا-سريال پرده نشين با درك صحيح از نيازهاي مخاطب و سنجش موقعيت هاي زماني و مكاني، اثر متفاوتي در تلويزيون به شمار مي رود كه علاوه بر مرتفع سازي نياز، اثر قابل قبولي از لحاظ فني و هنري محسوب مي شود.

به گزارش روز يكشنبه خبرنگاران فرهنگي ايرنا، كارشناسان بر اين باورند كه پرده نشين سريال متفاوتي است؛ اين، مي تواند نخستين ارزيابي پس از ديدن نيمي از اين مجموعه 30 قسمتي باشد؛ اما اين تفاوت ها ازچه عوامل و عناصري منتج مي شوند.



**زندگي شخصي و اجتماعي روحانيون

نخستين تفاوت پرده نشين را مي توان در موضوع آن ديد؛ سريال در مورد زندگي شخصي، اجتماعي و ديني روحانيون است.

قشري از جامعه است كه نقش عمده اي در زندگي اجتماعي مردم ايران ايفا مي كنند اما تاكنون آنچنان كه بايد و شايد در آثار ادبي وهنري بازتاب نيافته اند.

البته يكي از دلايل متفاوت بودن سريالي مثل پرده نشين هم از همين مساله ناشي مي شود؛ عدم پرداخت كافي به اين قشر مهم اجتماعي و ديني آن هم در جامعه مذهبي ايران، در طول ساليان گذشته اشتياقي را در مخاطب به ويژه مخاطب نسل جديد پديد آورده تا با علاقه اي ناشي از تازگي به تماشاي آن بنشيند.



**ايده جذاب در فيلمنامه

دومين تفاوت پرده نشين منتج از ايده و فيلمنامه آن است؛ در فيلمنامه پرده نشين، قصه ها همه از دل جامعه ايراني و مناسبات حاكم برآن برآمده است، هيچ رويداد يا اتفاقي حتي با توجيه دراماتيك بودن در سريال رخ نمي دهد كه مخاطب خود را با آن بيگانه ببيند.

اين اتفاق در مناسبات و ارتباط آدم ها با هم نيز رخ داده رفتار شخصيت ها،كنش آنها و نوع مواجه آنها با هم همگي جوشيده از فرهنگ و عرف حاكم بر جامعه ايراني است به همين دليل مخاطب با شخصيت ها، رويدادها و كليت قصه سريال احساس نزديكي مي كند و مهمتر از آن احساس متفاوت بودن؛ چون بعد از مدت ها در حال تماشاي سريالي است كه خط اصلي قصه آن برآمده ازدغدغه هاي ذهني خود او و از اجتماعي است كه در آن نفس مي كشد.



**فضاي متفاوت سريال

سومين تفاوت پرده نشين از فضاي متفاوت آن ناشي مي شود؛ در پرده نشين طبق رسم نانوشته اي كه چند سالي است در سريال هاي ما باب شده خبري از خانه هاي لوكس ، ماشين هاي آنچناني ، مبلمان هاي مدرن و آشپزخانه هاي اپن نيست.

قصه در خانه هاي سنتي و نوستالژيك با حوض و ماهي و گلدان هاي شعمداني و دار درخت درحياط هاي بزرگ و آشپزخانه هايي با سماور و قوري مي گذرد؛ شخصيت هايش روي زمين مي نشينند، دور يك سفره غذا جمع مي شوند و غذاي سنتي ايراني مي خورند.

اگر چه متفاوت بودن اين فضا يك حسن محسوب نشده و به نوعي نشان دهنده اين واقعيت تلخ است كه ما آنچنان از فرهنگ خودي خود دور شده ايم كه ديدن دوباره آنها در يك سريال تلويزيوني برايمان جذاب و متفاوت است، اما يادآوري آن در سريالي مثل پرده نشين يك رفتار هوشمندانه و يك تعهد هنرمندانه است.



**روايتي خوش ساخت از كارگرداني جوان

چهارمين تفاوت پرده نشين برآمده از كارگرداني سريال است؛ بهروز شعيبي كارگردان جوان اين سريال در نخستين تجربه كارگرداني خود در عرصه سريال سازي، تلاش كرده تا روايتي خوش ساخت از داستان ارائه كند.

وي با دكوپاژهاي مناسب، استفاده متناسب از فرمت هاي تصويربرداري و ميزانسن هاي هوشمندانه تلاش كرده تا قبل از هر چيز روايتي خوش ساخت و باور پذير از قصه ارائه كند.

او پذيرفته است كه به عنوان كارگردان، نخستين وظيفه اش قصه گويي است بنابراين همه توانمندي خود را معطوف اين مهم كرده است و متفاوت بودن كارش نيز از همين تلاش ناشي مي شود.

اگرچه شعيبي در اثر خويش خود به وظايف ذاتي كارگرداني توجه كرده و شايد از اين منظر نتوان او رامتفاوت دانست ، اما اتفاقا تفاوت كارگردان پرده نشين از همين تلاش براي متفاوت نبودن منتج شده است؛ وي مانند بسياري از كارگردانان تازه كار ، مغموم ايده هاي بلند پروازانه و ژست هاي هنري به اصلاح 'من درآوردي' نشده است.



**تفاوت ديگر پرده نشين برآمده از بازي بازيگرانش است

بازيگران اين سريال با هدايت مناسب موفق شده اند، بازي هاي يكدست و رواني را ارائه كنند اين حس تقريبا در همه آنها هم ديده مي شود.

از بازيگران اصلي مثل ويشكا آسايش ، حامد كميلي و آتيلا پسياني گرفته تا شخصيت هاي فرعي مثل رضا مولايي و محسن كيايي حتي مهران رجبي هم هر چند شخصيتي، مشابه نقش هاي قبلي اش ايفا مي كند اما در برخي سكانس ها مثل سكانس عمامه گذاري ، لحظاتي را از خود بروز مي دهد كه توانايي هايش در بازيگري را به خوبي به نمايش مي گذارد.



**بازيگران نقش روحانيت

اما يكي از نقاط قوت سريال بازي بازيگراني است كه در شخصيت هاي روحاني ظاهر شده اند؛ به ويژه فرهاد آييش و هومن برق نورد.

اگرچه انتخاب اين دو بازيگر با توجه سابقه بازي آنها در نقش هاي طنز انتخابي جسورانه بوده اما بازي قدرتمندشان در ارائه نقشي كه علاوه بر عوامل نقش ، تحت تاثير عوامل بيروني نيز بوده، ستودني است.

بازي در نقش روحاني همواره با حساسيت هايي مواجه است كه خواسته يا ناخواسته بر عملكرد بازيگر اثر مي گذارد.

به هرحال سريال پرده نشين نشان داد، با درك صحيح از نيازهاي مخاطب، سنجش موقعيت هاي زماني و مكاني و انتخابي دقيق مي توان اثري متفاوت خلق كرد كه هم نياز مخاطب را مرتفع سازد هم اثر قابل قبول از لحاظ فني و هنري ارائه كرد.

پرده نشين هر شب از شبكه يك سيما و HD همزمان پخش مي شود.

از: حميد بازگشا

فراهنگ**9187**1601**
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ