۱۷ آذر ۱۳۹۳، ۱۲:۳۸
کد خبر: 81418466
T T
۰ نفر
زنگنه: تصمیمات فردی موجب بروز فساد در حوزه نفت شده است

تهران - ایرنا - وزیر نفت با اشاره به اینكه طی 25 سال حوزه نفت خوب عمل كرده بود ولی طی 4 ماه 7.2 میلیارد دلار پول در این بخش حیف و میل شده، گفت: این موضوع نشان می دهد تصمیمات فردی جایگزین تصمیمات سیستمی شده بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، بیژن زنگنه روز دوشبنه در همایش ملی ارتقا سلامت اداری و مبارزه با فساد در سالن اجلاس، افزود: از سال 64 كه اوج جنگ تحمیلی بود تا سال 89 حتی یك محموله نفتی فروخته نشد كه پول آن بازنگردد.

وی ادامه داد: متهم 'بابك زنجانی' از نوادر روزگاری است كه سیستم را دور زده و با استفاده از تصمیمات فردی به بیش از هشت هزار میلیارد تومان از اموال كشور ضرر زده است كه با فروش اموال موجود آن یكهزار میلیارد تومان هم دست دولت را نمی گیرد.

وزیر نفت با اشاره به اینكه این پرونده تنها به این موضوع ختم نمی شود و خیلی بزرگ است، اظهار داشت: پرونده های دیگر فساد در حوزه نفت وجود دارد كه ارقام آن برابر با چهارصد میلیارد تومان و 2.5 میلیارد یورو است.

زنگنه با بیان آنكه مبارزه با فساد كفش آهنی و اراده فولادی می خواهد، تصریح كرد: فروش یا صادرات نفت خام، معاملات و خرید قراردادهای كالا، قاچاق فرآورده های نفتی، تملك اراضی و تخصص خرید متقاضیان از مهم ترین گلوگاه های فساد در حوزه نفت است.

وی ادامه داد: وقتی صبحت ازفساد می شود باید به سامانه هایی كه تولید فساد می كنند توجه كرد و اولین نكته در این بخش استقرار انضباط مالی و اداری است.

وزیر نفت گفت: اگرچه تحریم ها ما را ناگزیر می كند از مقررات متعارف قدری فاصله بگیریم ولی باید مقررات متناسب با خود آن شرایط تنظیم كنیم و نظارت ها با جدیت پیگیری شود.

زنگنه، ایجاد شفافیت در مقررات عملیات سوخت و خرید معاملات، برگزاری مزایده ها و مناقصه ها را از دیگر موارد مبارزه با فساد در این بخش عنوان كرد.

وی گفت: سلامت كاركنان و انتخاب افراد خوشنام و قرار دادن افراد متعهد در بالاترین رده های دستگاه ها می تواند در كاهش تخلفات و سوءاستفاده در بخش های اقتصادی تاثیرگذار باشد.

زنگنه تقویت سیستم های نظارتی و واكنش مناسب را از دیگر موارد مبارزه با فساد دانست و گفت: باید رسانه ها به عنوان یك ناظر بر موضوعات فساد توجه ویژه كنند و باید بدانیم كه فساد در تاریكی رشد می كند.

وی تشكیل ستاد مبارزه با مفاسد، متمركز كردن فروش نفت در امور بین الملل، تعیین هیات نظارت بر فروش نفت، شفافیت در برگزاری معاملات و قراردادهای خرید كالا و خدمات، كاهش اجرای قراردادها و دسترسی پیمانكاران به وزیر و معاون را از اقدامات انجام شده در جهت مبارزه با فساد دانست.

زنگنه اقدامات نظارتی در جهت مبارزه با فساد فرآورده های نفتی را از دیگر برنامه های این وزارتخانه در جهت مبارزه با فساد عنوان كرد و گفت: در بخش تملك اراضی بعضا شاهدیم كه بعد از 50 سال در این زمینه پرونده های قضایی تشكیل می شود كه این امر نیاز به توجه ویژه دستگاه قضایی به موضوعات مطروحه دارد.

وزیرنفت شفافیت و تخصیص خوراك به متقاضیان را از دیگر اقدامات صورت گرفته در این وزارتخانه برای مبارزه با فساد ذكر كرد و افزود: متاسفانه با رواج حرام خوری در سیستم اداره مواجه هستیم كه باید با برخورداری از سامانه ها و اقدامات نظارتی و فرهنگ سازی و جلوگیری از روابط سیاسی در انتخاب افراد با این موضوع مبارزه كنیم.

اقتصام(3)ن.پ/1053**1558
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد