۲۲ آبان ۱۳۹۳، ۱۵:۳۵
کد خبر: 81385209
T T
۰ نفر
آيت الله جوادي آملي: با شمشير نمي شود دين را زنده كرد

قم - ايرنا - آيت الله 'عبدالله جوادي آملي' از مراجع تقليد در پيامي به همايش بين المللي انديشه هاي علامه طباطبايي آورده است: با شمشير نمي ‌شود دين را زنده كرد و بايد با قلم دين زنده شود چراكه خداوند به قلم و مكتوب قلم سوگند ياد كرده است.

به گزارش ايرنا، در قسمتي از پيام اين مرجع تقليد كه روز پنجشنبه در اين همايش به صورت تصويري پخش شد آمده است: عالمان ديني كه در اثر وراثت و پيوند با خاندان عصمت و طهارت(ع) عالم شدند علم آن ها همواره باقي مي ماند كه علامه طباطبايي يكي از نمونه‌هاي بارز اين جامعيت است، مبادا گاهي قلم به دستي به نام احياي علم، آن را دچار مرگ كند چرا كه با شمشير نمي ‌شود دين را زنده كرد و با قلم بايد دين را زنده كرد و خداوند به قلم و مكتوب قلم سوگند ياد كرد و فرمود به قلم و مكتوبات قلم سوگند ياد مي كنم، لذا بايد متذكر شويم كه مرحوم علامه طباطبايي جزء احياگران علوم الهي بود كه علم را با برهان، استدلال و عمل صالح احيا كرد.

آيت الله جوادي آملي در اين پيام اظهار داشته است: جامعيت مرحوم علامه طباطبايي از نوشته ‌هاي ايشان مشخص است، اين عالم بزرگوار در بخش‌هاي گوناگون روش ‌هاي معرفتي جامع بودند، هم روش تجربي را براي آن‌ جا كه لازم بود استفاده مي كرد و هم از روش هاي نيمه تجربي چون رياضيات استفاده كرده و در بحث رياضيات بسيار غني و قوي بودند.

پيام ادامه يافته است: علامه طباطابيي در روش هاي معرفتي جامعيت داشت، او در منطق بسيار قوي بود و اصرار داشت كه برهان منطق خواندني است،آن مرحوم هم چنين در رشته‌ هاي تجربي و نيمه تجربي ، تجريدي كلامي، تجريدي فلسفي و تجريدي عرفان نظري كارآمد بود، او هم چنين در بخش هاي علم حصولي از جامعيت برخوردار بود و در بخش‌ هاي علم شهودي هم كه به لطف الهي اسراري را كه خداوند با ايشان در ميان گذاشت روابط خاصي چه با قرآن و چه با عترت داشت كه در مكتوبات ايشان كاملا مشخص بود.

پيام حاكيست: علامه طباطبايي بين سرشت عقل و سرنوشت تعبد جمع كرد، عقل او در بين جوامع بشري و عادي يك عقل كامل و تعبدش صد درصد و محض بود وجامعيت مرحوم علامه طباطبايي به قدري بود كه عقلانيت سرشت عقلاني را با سرنوشت تعبد كاملا گره مي‌زد.

اين مرجع تقليد در بخش ديگري از اين پيام آورده است: خداوند عالمان دين را جزء 'بقيت الله' ناميده است و بقيت الله صبغه الهي داشته و باقي مي ماند لذا همه انبيا و اولياي الهي در ساختار خلقت بقيت الله هستند و عالمان دين كه وارثان انبياي الهي هستند نيز بقيت الله به شمار مي روند.

آيت الله جوادي آملي در ادامه پيام خود شرط بقاي عالم ديني را در آن دانسته است كه تعهدات الهي را درك و باور كرده و سپس اقدام به عمل به آن ها، انتشار و تاليف تعهدات الهي بپردازد.

همايش بين المللي انديشه هاي علامه طباطبايي در تفسير الميزان، امروز با حضور انديشمندان داخلي و خارجي در قم آغاز به كار كرد.

در اين همايش دو روزه چندين نشست علمي و كميسيون تخصصي با حضور علما و انديشمندان با هدف بررسي انديشه هاي علامه طباطبايي در تفسير الميزان برگزار خواهد شد.

اين همايش جمعه شب با تقدير از پديدآورندگان مقالات برتر همايش در بيت علامه طباطبايي در قم به كار خود خاتمه مي دهد.ك/3

7408 / 553

سرخط اخبار استان‌ها