۱۹ آبان ۱۳۹۳، ۱۲:۵۷
کد خبر: 81380720
T T
۰ نفر

كتابخانه هاي خانگي با حمايت دولت رونق مي گيرد

۱۹ آبان ۱۳۹۳، ۱۲:۵۷
کد خبر: 81380720
كتابخانه هاي خانگي با حمايت دولت رونق مي گيرد

تهران - ايرنا- نويسنده و نظريه‌پرداز ادبيات كودك و نوجوان گفت: جشنواره كتابخانه هاي خانگي زماني به ثمر مي نشيند كه دولت بداند بار بزرگ فرهنگ و هنر كشور بر دوش اوست و حمايت‌هاي خود را از اين عرصه دريغ نكند.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار ايرنا، محمدرضا يوسفي جشنواره‌ كتابخانه‌هاي خانگي را بذر كوچكي دانست كه توسط افرادي با دغدغه‌هاي بزرگ كاشته شده است.

وي برداشتن هر قدمي را در مسير ترويج كتاب و كتابخواني شايسته قدرداني دانست و با اشاره به لزوم الگوبرداري از اين نوع جشنواره‌ها در سطح كلان يادآور شد: اين فعاليت آن هم در شرايطي كه آپارتمان‌نشيني جايگزين شيوه سنتي شده امري ضروري است.

اين نويسنده و نظريه پرداز ادبيات كودك و نوجوان تصريح كرد:‌ هم اكنون با وجود فضاهاي مجازي، جوانان و نوجوانان كمتر به كتابخانه‌ها دسترسي پيدا مي‌كنند و بسياري از كتابخانه‌ها نيز پاسخ‌گوي نيازهاي آن‌ها نيست.

بنا بر گزارش جشنواره كتابخانه هاي خانگي و مجتمع هاي مسكوني، يوسفي گفت : اغلب كتابخانه‌ها آثاري را ارايه مي‌دهند كه مورد توجه عوام باشد و بسياري از دانشجويان و محققان با كمبود منابع مناسب مواجه‌اند.

وي تاكيد كرد: كتابخانه‌هاي خانگي كه اغلب با سليقه‌ افراد و به صورت موضوعي هستند كمك شاياني به اين افراد خواهند كرد.

وي با بيان اينكه اين حركت اهالي يك ساختمان را به هم نزديك‌تر مي‌كند و آن‌ها مبناي فكري قوي‌تري پيدا خواهند كرد، اظهار داشت: از آنجا كه اين نوع فعاليت‌ها همه‌گير نيست بايد دامنه‌ آن به مدارس، كتابخانه‌هاي شهرداري، كتابخانه‌هاي كانون و نهاد كتابخانه‌هاي كشور كشيده شود تا با برگزاري مسابقه بين آن‌ها فعاليت‌هاي اصلي و همه‌گير شكل بگيرد.

نويسنده و نظريه پرداز ادبيات كودك و نوجوان در خصوص نحوه فعاليت انجمن‌هاي كتاب و كتابخواني در ساير كشورها نيز گفت: اين انجمن‌ها در حيطه‌هاي مختلف داراي اختياراتي هستند اما از آنجا كه در ايران شيوه‌ برنامه‌ريزي متفاوت است و انجمن‌ها به صورت مستقل قادر به فعاليت نيستند بنابر اين مي‌توان دولت را در راس همه‌ امور دانست.

به اعتقاد يوسفي در چنين شرايطي بار مسووليت دولت زياد است زيرا تامين بودجه و برنامه ريزي بر عهده اوست و اگر فعاليتي هم صورت نگيرد خود دولت بايد پاسخگوي آن باشد.

سومين جشنواره كتاب‌خانه‌هاي خانگي و مجتمع‌هاي مسكوني از سوي انجمن نويسندگان كودك و نوجوان و با همكاري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان تهران اول آذرماه برگزار مي شود.

دبيرخانه اين جشنواره با انتشار فراخوان خود در پايگاه اينترنتي انجمن به نشاني www.nevisak.ir از علاقه‌مندان به شركت در جشنواره خواسته است مستندات خود را تا 25 آبان 1393به رايانامه jkkhanegi@gmail.com ارسال كنند.

فراهنگ ** 1883**1601**

سرخط اخبار جامعه