۲۲ مهر ۱۳۹۳، ۱۳:۱۸
کد خبر: 81348475
T T
۰ نفر
خبرهای خوب برای  مستمری بگیران و بازنشستگان تحت پوشش تامین اجتماعی

تهران - ایرنا - مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در آستانه فرارسیدن 28 مهر ماه روز تكریم خانواده بازنشستگان و مستمری بگیران، اجرای طرح نظام ارجاع در پنج استان، اعزام به سفرهای زیارتی، رایگان شدن فرانشیز بستری از آذر ماه و پرداخت 700 میلیارد ریال در قالب تسهیلات را از جمله اقدامات برای این قشر از جامعه برشمرد.

«سیدتقی نوربخش» روز سه شنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: در راستای اجرای طرح نظام ارجاع در پنج استان پایلوت كه در این استان ها بیماری های مزمن از جمله فشار خون، دیابت و روماتیسم وجود دارد، برای مستمری بگیران و بازنشستگان پرونده تشكیل می شود و معاینه ادواری می شوند.

وی ادامه داد: امیدواریم این طرح كه در هیات مدیره تامین اجتماعی به تصویب رسیده، در دو ماه آینده به صورت كشوری اجرا شود.



** اعطای 700 میلیارد ریال تسهیلات كوتاه مدت به مستمری بگیران

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: همچنین یكی دیگر از اقدامات این سازمان برای ارائه خدمت به مستمری بگیران و بازنشستگان، پرداخت 700 میلیارد ریال وام در قالب تسهیلات كوتاه مدت و ضروری و نیز وام ازدواج و وام تحصیلی برای افراد تحت پوشش بیمه است.

نوربخش تصریح كرد: این موضوع با همكاری سازمان تامین اجتماعی و كانون بازنشستگان و مستمری بگیران مورد بررسی قرار گرفته و با تعامل میان این دو نهاد، مصوب شد كه این میزان تسهیلات به دو میلیون و 200 هزار مستمری بگیر سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود.

وی ابراز امیدواری كرد این میزان تسهیلات نیز تا پایان سال جاری میان این افراد توزیع شود تا از این طریق بخشی از نیازهای آنان رفع شود.



** رایگان شدن خدمات بستری مستمری بگیران از آذر ماه

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی گفت: با اجرای طرح تحول سلامت، بخش زیادی از مشكلات مردم در حوزه سلامت كاهش یافته بطوریكه اكنون مردم مناطق شهری شش درصد و در مناطق روستایی مردم سه درصد هزینه های بستری را پرداخت می كنند.

وی تصریح كرد: تامین اجتماعی با برنامه ریزی خود قرار است از آذر سال جاری ارائه این گونه خدمات بستری را به بیمه شدگان سازمان رایگان كند.



** اعزام 25 هزار نفر از مستمری بگیران به مشهد مقدس

نوربخش افزود: همچنین به مناسبت روز تكریم خانواده، تعداد 25 هزار نفر از این اقشار با هزینه سازمان تامین اجتماعی به مشهد مقدس اعزام می شوند.

وی تصریح كرد: این افراد تا پایان سال جاری از این سفر زیارتی و معنوی بهره مند خواهد شد.



** پوشش بیش از چهار میلیون مستمری بگیر و افراد تحت تكفل

نوربخش با بیان اینكه دو میلیون و 200 هزار نفر به عنوان مستمری بگیر تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند، گفت: همچنین با تعداد افراد تحت تكفل، تعداد مستمری بگیران و خانواده های آنان به چهار میلیون و 700 هزار نفر می رسد.

وی ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی تمام ابعاد زندگی مستمری بگیران از جمله پرداخت مستمری و ارائه خدمات درمان به آنان را برعهده دارد و براساس آمار، هزینه درمانی مستمری بگیران به خاطر شرایط سنی آنها سه برابر بیشتر از افراد عادی است.



** بحث حذف اضافه كاری از كسورات كارمندان دولت

وی در پاسخ به سووال خبرنگار ایرنا مبنی بر ابلاغ بخشنامه 5271/93/200 معاونت نظارت و راهبردی رییس جمهوری كه با حذف اضافه كاری از كسورات كارمندان دولت زیر پوشش صندوق تامین اجتماعی، سبب كاهش بیش از 20 درصدی حقوق ایام بازنشستگی آنان می شود، گفت: سیاست و تلاش دولت حل مشكلات مردم است.

وی تصریح كرد: معاونت راهبردی ریاست جمهوری آن چیزی را كه اعلام كرده طبق قانون بوده كه پیش از این اعلام شده است.

نوربخش با بیان اینكه این قانون قبلا به تصویب رسیده، تصریح كرد: به همین منظور با رایزنی و مذاكرات میان سازمان تامین اجتماعی و معاونت راهبردی ریاست جمهوری درصدد رفع مشكل هستیم.

نوربخش با بیان اینكه سخنگوی هیات دولت نیز اعلام كرده كه در حال حل مشكل هستیم، افزود: این مساله نیز با تدبیر و كار كارشناسی لازم حل خواهد شد و موجب امید افزون تر در دل مردم می شود.



** مزیت های كوتاه مدت برای بازنشستگان و مستمری بگیران

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: همچنین مزیت های كوتاه مدت به بازنشستگان و مستمری بگیران از جمله خدمات دندانپزشكی، عینك،‌ حق مسكن و خواروبار هرچند ناچیز، اما به آنها تعلق می گیرد.

وی با بیان اینكه تمامی ابعاد زندگی بازنشستگان و مستمری بگیران تحت تاثیر سیاستگذاری سازمان تامین اجتماعی است، افزود: مزیت های رفاهی، ورزشی، سفرهای زیارتی و سیاحتی به این افراد ارائه می شود و حتی به موضوع مسكن آنها نیز به عنوان یك مهم از سوی این سازمان رسیدگی می شود.



** وعده های رییس جمهوری در حال تحقق است

نوربخش افزود: با توجه به اینكه در دولت «تدبیر و امید» موضوع رفاه اجتماعی در راس برنامه های دولت قرار دارد، بحث طرح تحول سلامت توسط رییس جمهوری مطرح شد تا از این طریق مردم از خدمات سلامت با كمترین هزینه بهره مند شوند.

وی تصریح كرد: اكنون به تمام تعهدات و برنامه های رییس جمهوری در رابطه با موضوع سلامت عمل شده و آثار این تحولات به رغم چالش های زیاد در بحث سلامت، در كوتاه مدت نیز قابل مشاهده است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: از آنجا كه وعده های رییس جمهوری در حال تحقق و آثار آن در زندگی مردم مشخص است، تامین اجتماعی نیز به عنوان تولید كننده درمان از نظر تجهیز و منابع، نهایت همكاری را دارد تا طرح ها موفق شود.

وی ادامه داد: به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینكه مردم باید دغدغه ای جز درد و آلام بیماری نداشته باشند، در ابتدای سال، دولت در كمتر از یكسال از فرمایشات رهبر انقلاب این موضوع را در دستور كار خود قرار داد و امروز گرچه ممكن است مردم چالش در حوزه سلامت داشته باشند، اما پیشرفت جدی در راستای كاهش هزینه های درمانی از جیب مردم داشته است.



** ارتقای امنیت اجتماعی مهمترین كاركرد تامین اجتماعی

نوربخش با بیان اینكه وضعیت مستمری بگیران امروز دورنمای وضعیت بیمه شدگان فعلی است، افزود: اكنون نوبت به این موضوع رسیده كه مستمری بگیران و بازنشستگان از مزایا بهره مند شوند زیرا 25 تا 30 درصد حق بیمه پرداخت كرده اند تا امروز بتوانند از مزایای خوبی برخوردار شوند.

وی تصریح كرد: به همین منظور ارتقای امنیت اجتماعی از مهمترین كاركردهای سازمان تامین اجتماعی به شمار می رود و برنامه داریم تا این موضوع را محقق كنیم، البته راه درازی در پیش داریم.



** افزایش 25 درصدی حقوق مستمری بگیران

نوربخش با بیان اینكه در سال جاری میزان حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران 25 درصد افزایش یافته، افزود: این در حالیست كه در هشت سال اخیر میزان افزایش حقوق تنها 6 تا 9 درصد افزایش داشت.

وی اجرای طرح بیمه تكمیلی برای اولین بار را یكی دیگر از برنامه های محوری در حوزه بازنشستگان و مستمری بگیران عنوان كرد و گفت: همچنین افزایش حق مسكن و خواروبار به میزان 50 درصد در سال جاری از دیگر برنامه های این سازمان بوده است.



** بازسازی ماده 10 قانون نوسازی صنایع

نوبخش به بحث بازسازی ماده 10 قانون نوسازی صنایع نیز اشاره كرد و افزود: این قانون اكنون ابلاغ شده و حدود 40 روز پیش نیز بخشنامه آن صادر شده است.

وی تصریح كرد: براساس این ماده قانونی، كارفرمایان می توانند براساس تمایل خود، به ازای خروج یك نیروی بازنشسته 25 سال یا پیش از موعد خود، یك نفر نیروی جوان را در كارگاه و یا محل كار خود بكار گیرند.



** افزایش میزان غیبت در كارهای سخت و زیان آور از 10 روز به یكسال

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی همچنین به كاهش دغدغه برخی افراد شاغل در مشاغل سخت و زیان آور اشاره كرد و گفت: با انجام كارهای كارشناسی و تصویب كمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، میزان غیبت غیرموجه در كارهای سخت و زیان آور از 10 روز به یكسال افزایش یافته است.

وی با بیان اینكه امیدواریم دیگر هیچ كارگری در محیط هایی با آلاینده فعالیت نكند، افزود: در مصوبه هیات دولت نیز پیش بینی شده كه كارگاه ها به سمت رفع آلاینده ها و ایمنی محیط كار خود پیش بروند.



** پیش بینی 500 میلیارد ریال برای مسكن بازنشستگان

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی همچنین درمورد رفع مشكل مسكن بازنشستگان و مستمری بگیران گفت: در پنج ماه باقی مانده از سال جاری، 500 میلیارد ریال برای تامین مسكن بازنشستگان و مستمری بگیران پیش بینی شده است.

وی تصریح كرد: به همین منظور با وزارت مسكن و شهرسازی در این زمینه هماهنگ شده تا بتوانیم بحث مسكن اجتماعی برای این قشر اجرایی شود و در قالب اجرای این طرح به آنان تسهیلاتی ارائه دهیم.

نوربخش تصریح كرد: هنوز آیین نامه اجرایی این طرح تصویب نشده است.



** بزرگترین هلدینگ دارو مربوط به تامین اجتماعی است

وی با اشاره به شركت های سرمایه گذاری سازمان تامین اجتماعی(شستا) گفت: در حال حاضر بزرگترین هلدینگ دارو مربوط به این سازمان است كه وارد بورس شده و اكنون این شركت حدود 90 درصد در بازار بورس است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: تامین اجتماعی یك سازمان بیمه اجتماعی بین نسلی است و منابع امروز ما مربوط به نسل گذشته و منابع امروز ما نیز برای نسل آینده هزینه می شود و برای حفظ این منابع تلاش خواهیم كرد.

نوربخش هدف از راه اندازی شركت های سرمایه گذاری تامین اجتماعی را بردن سرمایه به سمت بازار، محدود شدن حاشیه ریسك و نقدپذیر بودن عنوان كرد و گفت: اكنون جهت گیری سازمان به این سمت است.

وی افزود: اصلاحات ساختاری در شركت ها ایجاد و سازمان از سرمایه گذاری های متفرقه نیز خارج شده و اكنون عمده سرمایه گذاری سازمان در بخش دارو است و براساس اولویت، نفت،‌ گاز، دارو، سیمان و معدن در بخش سرمایه گذاری سهیم هستند.



** بدهی دولت به تامین اجتماعی امسال 15 هزار میلیارد تومان افزایش می یابد

نوربخش گفت: در سال 1383 میزان بدهی دولت به تامین اجتماعی دو هزار و 700 میلیارد تومان بود اما به دلیل اینكه در یك دهه اخیر دولت در بسیاری از مشاغل نقش كارفرمایی داشت، این میزان بدهی تا پارسال حدود 54 هزار میلیارد تومان بود.

وی با بیان اینكه با نقش كارفرمایی دولت در برخی مشاغل این بدهی با یك رشد روزافزون روبه رو شد، تصریح كرد: پیش بینی می شود امسال این بدهی 15 هزار میلیارد تومان افزایش یابد و سود اوراق مشاركت هم به این بدهی افزوده می شود.



** 20 مركز بیمه ای تامین اجتماعی به نام شهدای سازمان شد

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: سازمان افتخار دارد كه 57 نفر از پرسنل آن به عنوان شهدای انقلاب هستند، اما متاسفانه تاكنون نامی از این شهدا برده نشده بود به رغم اینكه برخی آنها مسوولان شعب تامین اجتماعی بودند.

وی تصریح كرد: به همین دلیل به مناسبت عید سعید غدیر خم نام 20 مركز بیمه ای و درمانی سازمان به نام شهدا نامگذاری شد كه طی مراسمی این فعالیت انجام خواهد شد.



** صدور كارت هوشمند درمان در مراكز درمانی ملكی

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: صدور كارت هوشمند درمان به عنوان یك موضوع پیچیده است، اما در مراكز درمانی ملكی در مرحله اول این كار انجام می شود زیرا این مراكز دارای پرونده الكترونیكی هستند.

وی ادامه داد: این فعالیت با همكاری شركت خدمات ماشینی سازمان و رایتل انجام می شود.



** افزایش كارگزاری های تامین اجتماعی به 240 واحد

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از افزایش تعداد كارگزاری های این سازمان از 140 به 240 واحد خبر داد و گفت: بسیاری از خدمات این سازمان در كارگزاری ها انجام می شود، به همین منظور توسعه كار برون سپاری خدمات را در برنامه كاری خود داریم.

وی تصریح كرد: همچنین پرداخت خسارت متفرقه نیز به این دفاتر كارگزاری واگذار شده و دیگر مردم برای دریافت خسارات خود مجبور به تحمل صف های طولانی در مراكز اسناد پزشكی نیستند.

نوربخش گفت: همچنین به منظور توسعه فعالیت های كارگزاری ها، تسهیلات بدون بهره به این واحدها اعطا شد.



** حدود 14 هزار پرونده در هشت سال گذشته تعیین تكلیف نشده بود

وی با بیان اینكه حدود 14 هزار پرونده در هشت سال گذشته انباشته شده بود، اظهار داشت: این پرونده ها تعیین تكلیف نشده بود و ین خدمات را به شركت های خصوصی واگذار كردیم.



** كاهش سه میلیون مراجعه و گسترش خدمات غیرحضوری

نوربخش افزود: با گسترش خدمات «آی سی تی»، سه میلیون مراجعه به مراكز تامین اجتماعی و كارگزاری ها كاهش یافته كه این موضوع به دلیل پرداخت فهرست حق بیمه به صورت اینترنتی و پرداخت حق بیمه مشاغل آزاد از طریق سیستم های خودپرداز بوده است.

وی با بیان اینكه با این اقدامات خدمات غیرحضوری در این سازمان در حال گسترش است، ادامه داد: امیدواریم با گسترش خدمات غیرحضوری بتوانیم تعداد پرسنل را نیز كاهش دهیم.

نوربخش با بیان اینكه تشكیل پرونده الكترونیكی بیماران در هفته دولت كلید خورده، گفت: تمام تلاش ما رضایتمندی مردم است زیرا با این كار بخش عمده ای از مشكلات مردم رفع خواهد شد.

اجتمام(4) ** 7268 ** 1071
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه