۱۲ مهر ۱۳۹۳، ۱۲:۳۲
کد خبر: 81337207
T T
۰ نفر
ایرنابررسی می كند/عملكردكشتی ایران در اینچئون

تهران - ایرنا - تیم های ملی كشتی آزاد و فرنگی ایران هر چند در بازیهای آسیایی 2014یك مدال طلا نسبت به دوره گذشته كمترگرفتند،اما در مجموع با 2مدال بیشتر و 12مدال(6 طلا، یك نقره و پنج برنز)نشان دادندكه همچنان مدال آورترین ورزش ایران در بازیهای آسیایی هستند.

به گزارش ایرنا، حضور در هفدهمین دوره بازیهای آسیایی شرایط ویژه ای برای رشته كشتی داشت، چرا كه پیش از آن كشتی گیران ملی پوش در آوردگاه بزرگ جهانی به مصاف حریفان رفته بودند.

رقابت های جهانی در روزهای 17 تا 23 شهریور ماه در تاشكند ازبكستان برگزار شد و كشتی گیران 13روز بعد یعنی 5 مهرماه در بازیهای آسیایی به روی تشك رفتند.

كشتی در بازیهای آسیایی اینچئون، 6 طلا، یك نقره و 5 برنزودرمجموع 12 مدال كسب كرد كه یك مدال طلا كمتر از گوانگژو گرفتند، اما در مجموع 2 مدال بیشتر بدست آورد.

البته اگر ناداوری در كشتی سعید عبد ولی و مجتبی كریم فر صورت نمی گرفت اكنون ایران هشت مدال طلا در كشتی داشت.



**بررسی وزن به وزن كشتی بازیهای آسیایی اینچئون

*كشتی آزاد:

تیم ملی كشتی آزاددراینچئون ازسوی رضایزدانی(97كیلوگرم)،مسعوداسماعیل پور(61كیلوگرم)،میثم مصطفی جوكار (86 كیلوگرم) و پرویز هادی (125 كیلوگرم ) چهارمدال طلا و عزت الله اكبری (74كیلوگرم) یك مدال نقره گرفت.

در وزن 57 كیلوگرم كشتی آزاد حسن رحیمی بعد از كسب مدال طلا در پیكار های كشتی آزاد سال 2013 در حالی پای به رقابت های جهانی تاشكند گذاشت كه پیروزی مقتدرانه او برابر لبدوف روسی سبب شد تا همه مدال طلا را برای او كنار بگذارند اما در مرحله نیمه نهایی این وزن برابر یانگ كیونگ ایل كره شمالی مبارزه بحث برانگیزی را داشت و در نهایت مدال برنز گرفت.

وی دربازیهای آسیایی هم بسیار دور از انتظار ظاهر شد و در حالی كه همه شرایط برای كسب مدال طلای این وزن برای او مهیا بود متاسفانه برابر حریف كره جنوبی ضعیف ظاهر شد و خیلی زود از گردونه رقابت ها حذف شد.

مسعود اسماعیل پور در وزن 61 كیلوگرم بعد از كسب مدال نقره رقابت های جهانی تاشكند دراینچئون بسیار باانگیزه و پرامید بود و بدون هیچ حرف و حدیثی روند موفقیت های خود را با كسب مدال طلا تكمیل كرد.

مصطفی حسین خانی در وزن 70 كیلوگرم كه به نظر می رسد به دلیل آسیب دیدگی جدی زانوی او كادر فنی در قراردادن او در تركیب تیم ملی در رقابتهای جهانی اشتباه كرده بودسبب شد تاناكامی او در اینچئون هم ادامه داشته باشد و حسین خانی ستاره جام جهانی سال 2014 در لس آنجلس به عنوان یك حذف شده بزرگ در رقابت های جهانی تاشكند و بازیهای آسیایی اینچئون باشد.

عزت الله اكبری جوان در وزن 74 كیلوگرم بعد از كسب مدال برنز رقابت های جهانی سال 2013 مجارستان و حضور در جام جهانی آمریكا و رقابت چندین باره او با كشتی گیران قدرتمندی همچون جردن باروفس آمریكایی، همگان انتظار كشتی گیری با تجربه تری داشتند در فینال این وزن در بازیهای آسیایی برابر آزاد كار عنوان دار ازبكستانی یعنی قربان اف عملكرد خوبی نداشت و به مدال نقره بسنده كرد.

میثم مصطفی جوكار باتجربه در وزن 86 كیلوگرم كه اكنون آزادكار جوانی همچون محمد حسین محمدیان را برابر خود می بیند در اینچئون با كشتی های خوب و بدون نقص یك مدال طلای با ارزش برای كشورمان به ارمغان آورد.

رضا یزدانی پلنگ مازندران بعد از حضور ناامیدكننده در قهرمانی جهان در اینچئون با كشتی های زیبانشان داد كه ناكامی در تاشكند یك اتفاق بود و ما هنوز باید او را نفر اول وزن 97 كیلوگرم بدانیم.

پرویز هادی در وزن 125 كیلوگرم كه برای رسیدن به دوبنده تیم ملی در یك سال گذشته زحمات زیادی را متحمل شده بود در اینچئون به حق واقعی خود رسید و مدال سنگین وزن را گرفت.

*كشتی فرنگی

دركشتی فرنگی هم حبیب الله اخلاقی (80 كیلوگرم)، مهدی علیاری(98 كیلو گرم) دو مدال طلا و سعید عبد ولی (71 كیلوگرم)، افشین بیابانگرد (66 كیلوگرم)، پیام بویری ( 75 كیلوگرم) و مجتبی كریم فر (85 كیلوگرم) و بشیر باباجانزاده (130 كیلوگرم) 5 مدال برنز بدست آوردند.

كشتی فرنگی در این دوره از رقابت ها گرفتار ناداوری داوران در بیشتر اوزان شد به طوری كه اگر عدالت در همه اوزان اجرا می شد اكنون تعداد مدالهای طلای كشتی فرنگی به گونه ای دیگر بود.

در وزن 66كیلوگرم بعد از آسیب دیدگی شدید امید نوروزی در تاشكند، كادر فنی تصمیم گرفت افشین بیابانگرد جوان را كه در 71 كیلوگرم در رقابت های جهانی مدال برنز گرفته بود را راهی اینچئون كند.

بیابانگردبرای رسیدن به سر وزن حدود 9كیلوگرم از وزن خود را كم كرد ودرمرحله نیمه نهایی مقابل هان سو ریو قهرمان جهان ازكره جنوبی اگرمقداری هوشمندانه تر و پرتحرك تر ظاهر می شد می توانست به راحتی مدال طلای این وزن را تصاحب كند.

همانطور كه از قبل هم گفته شد كشتی او با حریف كره ای كمی با چاشنی حمایت داوران ازحریف كره ای همراه بود واو درنهایت دردیدار رده بندی تسمرادف ازبكستانی نفر سوم جهان را شكست داد و برای ایران یك مدال برنز گرفت.

وزن 71كیلوگرم یكی از چالش برانگیز ترین رقابت های كشتی بازیهای آسیایی بود.

سعید عبد ولی كه برای طلای این رقابت ها دندان تیز كرده بود نمی دانست كه چه سرنوشتی برای او رقم خواهد خورد.

كره ای ها از همان ابتدا بنا داشتند جی هیون جونگ كه مدال طلا المپیك 2004 آتن را دارد را در اینچئون طلایی كنند.

داوران در مبارزه عبد ولی با این كره ای با تجربه كشتی برنده را برای فرنگی كار كشورمان به شكست تبدیل كردند.

از عبد ولی كه تجربه چنین ناداوری را در المپیك لندن داشت انتظار می رفت در دقایق باقیمانده با صبر وحوصله به مبارزه خود ادامه دهد ویك لحظه از این حریف كره ای عقب ننشیند.

فرنگی كار وزن 71كیلوگرم در دیدار رده بندی بسیار پرقدرت و با فنون ناب كشتی فرنگی، حریف هندی را از پیش رو برداشت و صاحب مدال برنز شد.

در وزن 75كیلوگرم پیام بویری جوان بعد از كسب مدال نقره رقابت های قهرمانی جوانان جهان دركرواسی به جای هادی علیزاده پورنیا كه در قهرمانی جهان در تاشكند علمكرد خوبی نداشت، شد.

او درمرحله نیمه نهایی برابر حریف ژاپنی به دلیل بی تجربه بودن، كشتی را واگذار كرد و اگر كمی دقت می كرد اكنون به جای مدال برنز باید مدال طلای بازیهای آسیایی اینچئون را با خود به ایران می آورد.

حبیب الله اخلاقی در وزن 80 كیلوگرم در بازیهای آسیایی عزم خود را جزم كرده بود تا ناكامی و عنوان هفتمی خود را در تاشكند به نوعی جبران كند.

او در روز اول رقابت های كشتی فرنگی در بازیهای آسیایی قدرتمندانه همه رقبا را شكست داد و اولین مدال طلای كشتی فرنگی را كسب كرد.

مجتبی كریم فر باتجربه در وزن 85 كیلوگرم كه می توانست یكی از طلایی های ما در اینچئون باشد با نادآوری و بی تجربگی شخص خود، مدال زرین طلا را با برنز عوض كرد.

كریم فر در مرحله نیمه نهایی 5 بر 1 از سی یئول لی كره ای پیش بود و دو اخطار هم داشت، داوران به دنبال بهانه ای بودند تا او را مقابل حریف كره ای بازنده كنند و او هم این بهانه را براحتی داد.

ضربه سر بد موقع كریم فر در 25 ثانیه مانده به پایان كشتی همان چیزی بود كه داوران در جستجوی آن بودند و به راحتی وی را سه اخطاره كردند تا كریم فر در دیدار رده بندی با پیروزی برابر كشتی گیر قرقیزستانی مدال برنز بگیرد.

مهدی علیاری در وزن 98 كیلوگرم هم با مبارزه های خوب خود نشان داد او جانشین خوبی برای قاسم رضایی در این وزن خواهد بود.

وی دربازیهای آسیایی دومین مدال طلای كشتی فرنگی را كسب كرد.

بشیرباباجان زاده فرنگی كار سنگین وزن ما كه همگان دل به تجربه او برای طلای بازیهای آسیایی بسته بودند در اینچئون خسته و سنگین نشان می داد و به مدال برنز بازیهای آسیایی بسنده كرد.

به هر ترتیب تیم های ملی كشتی آزاد و فرنگی بعد از رقابت های جهانی در وضعیتی پای به بازیهای آسیایی گذاشتند كه در برخی اوزان به خصوص در كشتی فرنگی با مصدومیت هایی همراه بود كه می توان به مصدومیت امید نوروزی، هادی علیزاده پورنیا، حمید سوریان و مصطفی حسین خانی اشاره كرد.

ازسوی دیگر ملی پوشانی چون حسن رحیمی (دارنده مدال طلا و برنز قهرمانی جهان)، مصطفی حسین خانی، مجتبی كریم فر و بشیر باباجان زاده كه انتظار زیادی از آنان می رفت نتوانستند حضور درخشانی در اینچئون داشته باشند.

دو مدال برنز سعید عبد ولی در وزن 66 كیلوگرم و مجتبی كریم فر در 85 كیلوگرم با ناداوری به برنز تبدیل شد و دخالت كره ای هادرچندنتیجه كشتی وحق خوری مسلم آنان و خالی بودن دست مسوولان فدراسیون كشتی ایران برای دفاع از حق كشتی گیران كشورمان نشان دادكه نبودن نمایندگان كشورمان در شورای كشتی آسیا و به خصوص اتحادیه جهانی كشتی سبب شده تا نتوانیم به حق واقعی در كشتی جهان برسیم.

ایران به عنوان یكی از قدرتمندترین كشورهای كشتی جهان چرا نباید در هیات رییسه اتحادیه جهانی نماینده داشته باشد و از سوی دیگر قطری كه كشتی گیرانش رنگ مدال آسیایی را به خود ندیده اند در اتحادیه جهانی دارای نماینده باشد.

پیش از آغاز رقابت های كشتی آزاد وفرنگی قهرمانی جهان درتاشكند ازبكستان انتخابات هیات رییسه اتحادیه جهانی كشتی برگزارشدكه امیررضا خادم همچون دو سال گذشته نتوانست آرا لازم را كسب كند.

قبل از آغاز این انتخابات برخی با ارسال ایمیل هایی به اتحادیه جهانی كشتی و برخی روسای فدراسیون ها آنان را تحریك به رای ندادن به خادم كرده بودند كه اینگونه رفتارها دربعد ملی واقعا تاسف بار است.

فدراسیون كشتی اكنون دو سال دیگر فرصت دارد تا بتواند در انتخابات هیات رییسه اتحادیه جهانی كشتی كه قرار است همزمان با رقابت های كشتی در بازیهای المپیك 2016 ریودوژانیرو برگزار شود با رایزنی و جلب نظر فدراسیون های عضو یكی از كرسیهای هیات رییسه را صاحب شود.

تیم های ملی كشتی آزاد و فرنگی ایران در دوره گذشته بازیهای آسیایی كه سال 2010درگوانگژو چین برگزار شد 7 طلا، یك نقره و دو برنز گرفتند.

ورزشی (5)**1067**1590
۰ نفر