۲ شهریور ۱۳۹۳، ۰:۵۲
کد خبر: 81283780
T T
۰ نفر
ظریف: شرط توافقنامه جامع، رفع تحریمهای شورای امنیت است

تهران-ایرنا- وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نسبت به رسیدن به توافق جامع با غرب در موضوع هسته ای ابراز امیدواری كرد و گفت: شرط توافق نهایی، لغو تحریم ها علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد از طریق تصویب قطعنامه خواهد بود.

به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف شامگاه شنبه در برنامه گفت وگوی ویژه خبری در شبكه دوم سیما افزود: «كشورهای گروه 1+5 در هر توافقی باید متعهد شوند كه تحریم ها را بردارند. توافق جامع ایران و 1+5 منجر به این می شود كه اعضای این گروه كه پنج عضو دارای حق وتو در شورای امنیت را تشكیل می دهند، قطعنامه ای را به این شورا ارائه داده و آن را به تصویب برسانند كه براساس آن، تحریم ها علیه ایران لغو شود.»

وزیر امور خارجه در باره آخرین وضعیت موضوع هسته ای ایران و ترسیم چشم انداز مذاكرات اظهارداشت: به نظر من، امكان رسیدن به توافق جامع وجود دارد.

وی به برنامه اقدام مشترك ژنو اشاره كرد و گفت: اگر هدف مذاكرات، اثبات این نكته باشد كه برنامه هسته ای ایران همواره صلح آمیز بوده است و نه رسیدن به فشارهای اعمالی غرب، به نتیجه خواهیم رسید.



**سازوكار رفع تحریم های شورای امنیت

رییس دستگاه دیپلماسی كشورمان درباره راه حل جامع لغو تحریم ها علیه ایران توضیح داد: این راه حل شامل دو محور است.اول اینكه ایران از انرژی صلح آمیز هسته ای برخوردار باشد و دنیا اطمینان حاصل كند كه این برنامه صلح آمیز است.دوم اینكه همه تحریم های شورای امنیت برداشته شود.

ظریف با تشریح ساز و كار لغو تحریم ها گفت: با وجود اینكه تحریم های غرب علیه ایران تنها منحصر به بحث هسته ای نیست و تحریم های غیر هسته ای نیز غیرقانونی است، اما به دلیل اینكه مذاكرات ایران و 5+1 تنها در باره موضوع هسته ای است، مذاكرات لغو تحریم هم شامل تحریم های مرتبط با پرونده هسته ای خواهد بود.

وی تصریح كرد: كشورهای 1+5 باید متعهد شوند كه در هر توافقی تحریم‌های شورای امنیت را بردارند.

وزیر امورخارجه افزود: در باره تحریم های شورای امنیت، طرف مقابل باید متعهد شود تحریم ها را بردارند. در توافق، مسیر مشخص خواهد شد. توافق باید منجر به مراجعه به شورای امنیت (مانند سازوكار تصویب تحریم ها) شود و كشورهای تحریم كننده با همراهی سایر كشورها، قطعنامه ای را به تصویب برسانند كه تحریم ها لغو شود.

ظریف لغو تحریم های خارج از چارچوب شورای امنیت و تحریم های یكجانبه كشورهایی مانند آمریكا را منوط به روش های خود آن دولت ها دانست و گفت: آمریكا از شدت تحریم ها، خود را گرفتار سیستم تار عنكبوتی كرده و ثابت شده كه این (رویكرد) غلط است و گویا برای آنها، فهم این واقعیت كه دنیا با این روش پیش نمی رود، معضل است.



**فضای ایران هراسی را شكستیم

رییس دستگاه دیپلماسی همچنین با اشاره به اینكه ایران هراسی و شیعه هراسی، خطرناكترین پروژه برای هدف قراردادن ایران در سال های گذشته بود، تصریح كرد: هدف اصلی ما در طول یك سال گذشته، شكستن فضای ناشی از پروژه امنیتی سازی ایران بود.

ظریف افزود: ما تا حدی توانسته ایم این فضاسازی را تغییر بدهیم و آن را خنثی كنیم.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری گفت: نرمش قهرمانانه، آمادگی برای گفت وگو ضمن اصرار بر حقوق مردم است. به نظر می رسد طرف مقابل به این برداشت رسیده است كه تحریم جواب نمی دهد و نمی شود بین مردم و دولت ایران و مردم و نظام ما جدایی انداخت.

وزیر امور خارجه تصریح كرد: اكنون چهره امنیتی ترسیم شده از ایران به عنوان كشوری كه به دنبال راه حل نیست و نیز، توطئه اتهام زنی به ایران در زمینه برنامه هسته ای فرو ریخته است.

سكاندار سیاست خارجی كشورمان با اشاره به اینكه بیش از آنكه خود تحریم ها موثر باشد، فضای ایجاد شده مهم بود، افزود: بر اساس مذاكراتی كه صورت گرفت این فضا شكست. بنابراین، كسی دیگر نمی‌تواند بگوید ایران به دنبال مذاكره برای مذاكره است.

مسئول دستگاه دیپلماسی كشورمان تصریح كرد:در كشاكش مذاكرات ممكن است شاهد زیاده خواهی‌ها باشیم اما من فكر می‌كنم طرف مقابل روز آخر به این نتیجه خواهد رسید كه كار را از طریق برد - برد به پیش ببرد.



** راهكار فلسطینیان برای شكایت از رژیم صهیونیستی

وزیر امور خارجه كشورمان با اشاره به راهكاری برای ارجاع پرونده رژیم صهیونیستی و پیگیری جنایات آن گفت: این موضوع باید به دیوان بین المللی كیفری ارجاع داده شود كه لازمه آن وارد شدن شورای امنیت است. راهكار دیگر این است كه دولت فلسطین با عضویت در دیوان، این موضوع را ارجاع دهد و این راهكاری بود كه در كمیته فلسطین مطرح شد.

ظریف ادامه داد: در بحث سیاسی این موضوع به بار نشسته است اما در بحث دیگر كه موضوع حقوقی قرار دارد، دولت خودگردان فلسطین در حال بررسی برای ارجاع دعوی خود به دیوان است.



**چند بار با وزیر خارجه مصر صحبت كردم

وی با اشاره به رایزنی با مصر برای برداشتن محاصره نوار غزه اظهار داشت: یكی از قوی‌ترین مصوبات جنبش عدم تعهد در اجلاس تهران این بود كه حصر غزه برداشته شود و در این رابطه، همكاران ما به طور مداوم با دولت مصر در تماس بوده‌اند و من نیز 3، 4 بار با وزیر امور خارجه این كشور صحبت كرده ام.

ظریف تاكید كرد: متاسفانه مدت زیادی است هواپیمای حامل كمك‌های ایران برای غزه به انتظار نشسته است ولی اخیرا مصر اعلام كرد كه برای ارسال این كمك‌ها موافقت خواهد كرد و ما امیدواریم این اتفاق هرچه زود‌تر صورت گیرد.



**نگاه متوازن، اصالت دارد

رییس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در تشریح نگاه دولت یازدهم به رابطه با كشورهای آفریقایی خاطرنشان كرد: ما فكر می‌كنیم آفریقا یك زمینه گسترده فرهنگی، سیاسی برایمان دارد و جمهوری اسلامی همواره از مبارزات این كشور‌ها برای آزادی حمایت كرده و نگاه آرمانی ما همواره درجهت منافع ملی قرار داشته است، چرا كه منافع ملی و آرمانی ما در راستای یكدیگر قرار دارد و باید یك نگاه اصیل در جهت تعامل سازنده و دوطرفه داشته باشیم.

وی به عنوان نمونه اشاره كرد كه جمهوری اسلامی ایران ارتباطات نفتی خود را با رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی به محض پیروزی انقلاب اسلامی قطع كرد.

ظریف اینگونه نتیجه گرفت: ما امروز به این دلیل در آفریقا موقعیت متمایزی داریم و باید از این امكان استفاده كنیم تا در یك رابطه دوسویه بتوانیم در مجامع بین المللی منافع مشتركی را پیش ببریم.

وی تصریح كرد: ما نگاهی كه به كل روابط خارجی داریم نگاهی متوازن است.این نگاه، اصالت دارد چون نگاه های یكطرفه ناشی از نیاز ویژه مقطعی غالبا به بار نمی نشیند.



** خوشحالیم كه همسایگان به واقع بینی درباره داعش رسیده اند

وزیر امورخارجه درباره سیاست جمهوری اسلامی ایران در تعامل با غرب آسیا و كشورهای حوزه مدیترانه روابط با این كشورها را دوستانه و برادرانه در راستای همكاری و همفكری برای صلح و ثبات و مقابله با تجاوزات رژیم صهیونیستی دانست؛ سیاستی كه «با پیگیری اهداف آرمانی، باعث قدرت ایران شده است.»

وی با اشاره به اینكه سایر كشورها هم تلاش می كنند منافع آرمانی را به منافع محدود در مرزهای جغرافیایی خود خلاصه نكنند، خاطرنشان كرد كه دفاع از آرمان ها و تقویت سرمایه های ملی برای همه منطقه مفید است و به این دلیل اصالت دارد.

ظریف با مرور تحولات اخیر منطقه، به آسیب شناسی سیاست خارجی برخی دولتها پرداخت و گفت: برخی ازهمسایگان ما و برخی قدرت های خارجی،حركت های بدون پایه تروریستی برای اهداف بسیار كوتاه بینانه انجام دادند و ما تذكر می دادیم كه این گروه ها (تروریستی) روزی خطری برای كل منطقه و خودشان خواهند بود.

وی افزود: برخی كشورها به جای منافع اصیل به منافع مقطعی و واكنشی روی آوردند و از این ابزارها استفاده می كردند. به همین دلیل، حالا (تروریسم) بلای جان همان كشورها شده است كه به آن اذعان می كنند، هر چند با تاخیر.

ظریف اظهار داشت: ما خوشحالیم همه همسایگان به این واقع بینی علیه داعش رسیده اند. آنها دریافته اند كه این گروه، تهدیدی بین المللی است و ضرورت دارد به عنوان معضلی بین المللی با آن برخورد شود.

وی خاطرنشان كرد: ما در این زمینه، بارقه های واقع بینی را می بینیم و امیدواریم حركتی مقطعی برای آرام كردن افكار عمومی نباشد.



** خلیج فارس رگ حیاتی همه ما است

ظریف بااشاره به برنامه دولت یازدهم برای كاهش تنش‌های منطقه ای و زمینه سازی برای تقویت روابط با كشورهای حوزه خلیج فارس گفت: ما از ابتدای فعالیت این دولت بر تحكیم روابط حسن همجواری با همگان تاكید كردیم و گفتیم كه خلیج فارس رگ حیاتی همه ما است.

وزیرخارجه به اقدامی تاریخی دراین زمینه اشاره كرد و اظهارداشت: ما به دبیركل سازمان ملل متحد نامه ای درباره ضرورت امنیت دسته جمعی برای كشورهای حوزه خلیج فارس نوشتیم كه بر مبنای آن در قطعنامه 598 بندی برای امنیت جمعی اضافه شد.

وی با تاكید بر اینكه هیچ كشوری به اندازه كشورهای خلیج فارس از بی‌ثباتی در منطقه متضرر نخواهد شد، خاطرنشان ساخت: من و همكارانم آماده‌ایم بر اساس اصل حسن همجواری، برای امنیت و ثبات منطقه با این كشور‌ها همكاری كنیم.

ظریف هشدار داد: كشورهای نیازمند به انرژی خلیج فارس، هرچند به انرژی نیاز دارند، اما ممكن است بخواهند با اهدافی این منطقه را بی ثبات كنند.



**غرب ناگزیر به كنار آمدن با واقعیت ایران است

رئیس دستگاه دیپلماسی با تاكید بر اینكه افراد عاقل در امریكا و كشورهای اروپایی به این نتیجه رسیده‌اند كه جمهوری اسلامی ایران یك قدرت آرامش خواه در منطقه است، اظهارداشت: آنها می‌دانند كه ارتباط با ایران از راه تعامل خواهد بود.

ظریف تصریح كرد: احساس می كنم كشورهای اروپایی به این واقعیت پی برده اند كه راهی جز تعامل سازنده با جمهوری اسلامی وجود ندارد و به این نتیجه رسیده اند كه ایران باثبات ترین كشور منطقه است.

وی افزود: اكنون بی اعتباری تصاویر دروغین شیعه هراسی و ایران هراسی ثابت شده است. ایران، یك قدرت آرامش خواه، باثبات و صلح طلب است و بنا بر این ، ناگزیرند با این قدرت تعامل كنند.

وزیر امور خارجه با بیان اینكه واقعیتی مشابه ایران زیاد نداریم كه باید آن را به رسمیت بشناسند، یادآور شد: آمریكایی ها یك دهه بر این توهم بودند كه نظم جدید تك قطبی بر محور آمریكا شكل گرفته است، اما این فضاسازی فرو ریخت و امروز هم كشورهای اروپایی و هم كنشگران در ایالات متحده به این نتیجه رسیده اند كه چاره ای جز شناسایی جمهوری اسلامی نیست و با این واقعیت باید كنار بیایند.



** آمریكا از دوگانگی در بحث حقوق بشر سودی نمی برد

وزیر امور خارجه درباره معیارهای دوگانه حقوق بشری آمریكا با توجه به اعتراضات اخیر در آن كشور گفت: متاسفانه حقوق بشر را تعدادی از كشورها به عنوان ابزار سیاست خارجی با برخورد دوگانه به كار می گیرند. وی افزود: در این زمینه، كانادا هم هست و ادعای حقوق بشر دارد. برخی هم متاسفانه این ادعاها را باور می كنند. كانادا علیه همه قطعنامه های ضدصهیونیستی رای منفی می دهد اما درباره جمهوری اسلامی، سردمدار حقوق بشر می شود. خود آمریكایی ها هم از این دوگانگی رفتار، نفعی نمی برند. یكی از راه‌های برخورد با اتخاذ سیاست دوگانه این كشور‌ها در سازمان حقوق بشر UPA است.

ظریف خاطرنشان كرد: در این سازو كار ( یو پی آ)، همه كشورها از جمله امریكا در باره رفتارهای حقوق بشری خود به صورت دوره ای به سازمان ملل گزارش می دهند و این باعث می شود كه بعضی ها نتوانند همواره وضعیت خود را بهتر نشان دهند.



** برنامه سفر به روسیه

ظریف در تشریح برنامه سفر خود و دكتر حسن روحانی رییس جمهوری به روسیه گفت: در آینده نزدیك سفری به روسیه خواهم داشت و با مسئولین روسی در حوزه‌های مختلفی به گفتگو خواهیم نشست.

وی افزود: مذاكرات من و ریاست جمهوری با رایزنی دوجانبه در موضوعات مختلفی مطرح است. دیداری با مسئولان روسی خواهیم داشت. بعد در نشست سازمان همكاری های شانگهای شركت خواهیم كرد. موضوع اجلاس كشورهای حوزه دریای خزر كه از موضوعات بسیار اهمیت در روابطمان است، نیز مطرح است. علاوه بر آن، در باره گسترش برنامه صلح آمیز هسته ای گفت وگو خواهیم كرد.

وزیر امور خارجه ادامه داد: موضوع سامانه دفاع هوایی اس 300 و حوزه های همكاری و اشتراك مساعی دو كشور در منطقه و سطح بین المللی هم هست كه ضرورت این نشست های دوره ای را نشان می دهد.



**ایرانیان خارج از كشور، سرمایه های ما هستند

وزیر امور خارجه كشورمان بااشاره به اینكه رییس جمهوری هنوز تصمیم نگرفته است كه در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل شركت كند، اظهارداشت: در اجلاس امسال، موضوع محیط زیست و تغییرات آب و هوا مورد بحث قرارخواهد گرفت و درحاشیه مجمع و داخل آن، مذاكرات هسته‌ای را خواهیم داشت.

وی افزود: در كنار آن با ایرانیان خارج از كشور كه سرمایه‌های ما هستند، دیدار خواهیم كرد. ایرانیان مقیم آمریكا همواره دلشان برای ایران می تپد و دوست دارند ایران آباد، آزاد و پیشرفته باشد. به همین دلیل، حتما من یا رییس جمهور دیداری با آنها دیدار خواهیم داشت.

ظریف گفت: یكی دیگر از برنامه های سفر نیویورك، دیدار با شكل دهندگان موثر افكار عمومی یعنی اصحاب رسانه است. علاوه بر آن، در مجمع عمومی سازمان ملل، امكان ملافات های دوجانبه با تعدادی از سران كه در آن شركت می كنند، وجود دارد و همه این شرایط، نشست سالانه مجمع را تبدیل به یك فرصت ویژه برای تبادل و رایزنی می كند.



**تغییر باید در جهت توسعه باشد

ظریف همچنین در باره احتمال بروز تغییرات ساختاری در وزارت امور خارجه برای پیشبرد دیپلماسی كشور اظهارداشت: دستگاه دیپلماسی دستگاهی تخصصی است و دستگاههای تخصصی كمتر دستخوش تغییر می شوند.

وی با بیان اینكه در طول 35 سال گذشته چند بار تغییرات در وزارت خارجه رخ داده است، افزود: من مخالف تغییر نیستم مخصوصا برای كاهش حجم و بوروكراسی غیركارآمد،اما تغییر باید در سیاست ها و فعال كردن وزارت خارجه در جهت توسعه ، یعنی توسعه محور و تسهیل كننده توسعه كشور باشد.



شبس**9241**1547 ** 1551
۰ نفر

سرخط اخبار سیاست