۲۶ خرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۲۸
کد خبر: 81202872
T T
۰ نفر

سایه قطع صادرات گاز بر سر اوكراین

۲۶ خرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۲۸
کد خبر: 81202872
سایه قطع صادرات گاز بر سر اوكراین

تهران-ایرنا- پایان بی نتیجه مذاكرات مسكو و كی یف بر سر قیمت گاز، اوكراین را با قطع صادرات گاز روسیه به این كشور از ساعت 10صبح امروز به وقت مسكو مواجه كرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از كی یف، آخرین دور از چندین دور مذاكره دو طرف 1:30 دقیقه بامداد دوشنبه (3 صبح به وقت تهران) درحالی پایان یافت كه تلاش های دقیقه آخر توسط كمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا برای دست یافتن به توافق بی نتیجه بود.

برپایه این گزارش، شركت گاز روسیه موسوم به گازپروم اعلام كرده است ضرب الاجل تعیین شده برای اوكراین را به منظور پرداخت بدهی هایش تمدید نخواهد كرد، بعد از اینكه مذاكرات بامداد امروز(دوشنبه) بی نتیجه پایان یافت، چشم انداز اختلال در صادرات گاز روسیه به اتحادیه اروپا را از طریق اوكراین افزایش داد.

افزون بر این، بی نتیجه پایان یافتن مذاكرات احتمالا تنش های سیاسی را بین روسیه و اوكراین افزایش می دهد.

مسكو می گوید : اوكراین در مجموع بیش از4 میلیارد دلار بدهی گازی دارد و خواسته است دست كم نیمی از این بدهی تا ساعت 10صبح (به وقت محلی) امروز به مسكو پرداخت شود.

'سرگئی كوپریانوف' سخنگوی شركت گازپروم روسیه، گفت: طرف روس انتظار دارد پیش از ساعت 10صبح به وقت مسكو دست كم یك میلیارد و 951 میلیون دلار از بدهی های اوكراین پرداخته شود. اگر این مبلغ پرداخت نشود، صادرات به شكل سیستمی ادامه می یابد كه فقط گازی كه از قبل بهای آن پرداخت شده باشد به اوكراین صادر شود.

'گوئنتر اوتینگر' كمیسیونر انرژی اروپا نیز در جمع خبرنگاران در كی یف گفت: وی در روند مذاكرات پیشنهاد توافقی را داده است اما مسكو این پیشنهاد را رد كرد.

كشورهای غرب مذاكرات گاز را به مثابه تمایل 'ولادیمیر پوتین' رییس جمهوری روسیه برای مصالحه با اوكراین و كاهش تنش ها دانسته است اما روابط دو طرف، هفته گذشته و بعد از آن وخیم تر شد كه كی یف مسكو را به مسلح كردن جدایی طلبان شرق اوكراین با انواع تانك های پیشرفته متهم كرد و معترضان به سفارت روسیه در كی یف حمله كردند. سرنگونی یك فروند هواپیمای نظامی دولت اوكراین كه 49 تن از نظامیان این كشور نیز در آن كشته شدند، از دیگر حوادثی بود كه به تنش های بین دو طرف دامن زد.

اوكراین می خواهد برای هر یكهزار متر مكعب گاز 268 دلار بپردازد؛ قیمتی كه در زمان دولت 'ویكتور یانوكوویچ' رییس جمهوری بركنار شده این كشور مسكو پیشنهاد داده بود اما در مذاكرات هفته گذشته كی یف قیمت خود را تعدیل كرده و مبلغ 326 دلار را برای هر یكهزار متر مكعب در توافقی موقت پیشنهاد داد تا زمانی كه توافق نهایی به دست آید. مسكو خواستار فروش گاز به مبلغ 485 دلار در هر یكهزار متر مكعب است اما پیشنهاد لغو گمركی را داد اقدامی كه باعث می شود قیمت گاز به 385 دلار در هر یكهزار متر مكعب كاهش یابد.

روسیه در آخرین دور مذاكرات كه در كی یف برگزار شد، از كاهش بیشتر قیمت طفره رفت. 'آندری كوبولوف' رییس شركت نفت و گاز اوكراین نیز گفت : چنین قیمتی برای اوكراین قابل قبول نیست و این كشور آن را نمی پردازد.

اوتینگر پیشنهاد داده بود كی یف یك میلیارد دلار ابتدا به روسیه بپردازد و بقیه بدهی خود را به صورت اقساط ماهانه به گازپروم برگرداند؛ در حالی كه مبلغ 385 دلار برای هر یكهزار متر مكعب در زمستان و حدود 300 دلار در تابستان نیز مبلغ عادلانه ای است. اما روسیه این بسته پیشنهادی را نپذیرفته است.نخست وزیر اوكراین كه درآخرین دور مذاكرات حضور داشته است از قبل به مقامات حوزه انر‍ژی و مقامات محلی دستور داده است خود را برای قطع گاز آماده كنند، در حالیكه 'یوری پرادون' وزیر انرژی این كشور نیز گفت روسیه در قطع گاز بسیار جدی است.

پرادون در پاسخ به سوالی در مورد اینكه بعد از قطع گاز چه اتفاقی می افتد، گفت: طرف روس اعلام كرد اگر توافقی به دست نیاید محدودیت هایی بر عرضه گاز اعمال می شود.

اروپام**9157 ** 1064

سرخط اخبار جهان