۹ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۶:۲۶
کد خبر: 81143664
T T
۰ نفر

حیات به هامون بازگشت

۹ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۶:۲۶
کد خبر: 81143664
حیات به هامون بازگشت

زابل - ایرنا - جاری شدن سیلاب های اخیر ناشی از بارندگیهای مناسب در جنوب شرق كشور باعث آبگیری قسمتهایی از دریاچه هامون شد و حیاتی دوباره به این تالاب بین المللی بعد از حدود 15 سال بخشید.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی همچنانكه بخشهایی از هامون هم اینك آبگیری می شود، اقدامات اداره كل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان برای شتاب بخشی به احیای این دریاچه، بارقه های امید به زندگی را در نزد مردم منطقه سیستان زنده كرده است.

مشاهدات خبرنگار ایرنا از بستر تالاب خشكیده هامون حاكیست شماری از اهالی سیستان كه پیش از این نماز باران برپا كرده بودند به شكرانه این نعمت الهی سجده شكر به جای آورده و برخی از خانواده ها نیز در اطراف تالاب تجمع كرده و بعضا به شنا مشغولند.

مدیر كل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در این باره به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: با وارد شدن آب به بستر هامون بعد از یك دوره خشكسالی 15 ساله، زندگی و حیات به منطقه سیستان برگشته است.

'خسرو افسری' افزود: همكاری مردم منطقه سیستان با اداره كل حفاظت محیط زیست در بحث احیای تالاب هامون ستودنی است به عنوان مثال آنها با احداث آب بندهایی در اطراف كوه خواجه به هدایت و مدیریت منابع آب كمك می كنند.

وی اظهار داشت: در شرایط كنونی همكاری كشور همسایه /افغانستان/ می تواند روند احیای تالاب هامون را بصورت جهشی شتاب بخشد و در صورتیكه حق آبه ایران از رود هیرمند بر اساس قراردادهای دوجانبه كه مورد تاكید سازمان ملل است داده شود، می توان به احیای هامون امیدوار بود.

وی ابراز داشت: این موضوع از آنجا حائز اهمیت بیشتر است كه بارندگیهای امسال در ارتفاعات مجاور ایران در داخل خاك افغانستان مناسب بوده است و از كشور دوست و برادر افغانستان انتظار داریم مطابق قراردادهای منعقده حق آبه هامون و هیرمند را رعایت كند.

مدیر كل محیط زیست سیستان و بلوچستان خاطرنشان كرد: همانطور كه نماینده سازمان ملل در سفر چندی پیش به منطقه سیستان تاكید كرد احیای تالاب هامون به دلیل اثرات مثبت فرامنطقه ای آن باید مورد توجه تمام كشورهای منطقه قرار گیرد چراكه آثار سوء زیست محیطی آن فراتر از ایران بوده است.

افسری در پایان ابراز امیدواری كرد: آبگیری هامون به كاهش آثار مخرب زیست محیطی از جمله كمتر شدن غبار و ریزگردها در منطقه منجر شود.

به گزارش ایرنا و مطابق برآورد كارشناسان طی هفته جاری كمتر از 10 درصد پهنه 560 هزار هكتاری هامون آبگیری شده است كه حدود 400 هزار هكتار آن داخل خاك ایران قرار دارد.

تالاب بین المللی هامون یكی از تالاب های مهم دنیا و بزرگترین دریاچه آب شیرین در سراسر فلات ایران محسوب می شود كه مشترك بین ایران و افغانستان است.

هامون دارای سه بخش هامون پوزك، هامون صابوری (شاپوری) و هامون هیرمند است كه روی هم تالاب بین المللی هامون را تشكیل می دهند.

این تالاب در محدوده استان سیستان و بلوچستان و در فاصله 200 كیلومتری شمال زاهدان مركز این استان در حوره آبریز پنج شهرستان 'زابل، زهك، هیرمند، هامون و نیم روز' واقع شده است.

گزارش تصویری از روند آبگیری و احیای هامون و امیدواری در چهره اهالی سیستان در ستون عكس ایرنا قابل دیدن است.

2729

سرخط اخبار استان‌ها