۳۱ فروردین ۱۳۹۳، ۲۰:۰۰
کد خبر: 81130595
T T
۰ نفر
نرخ بيكاري زنان در استان لرستان 45 درصد است

خرم آباد - ايرنا - استاندار لرستان گفت: با توجه به ميانگين دو برابري نرخ بيكاري لرستان نسبت به كشور، نرخ بيكاري قشر بانوان در اين استان نيز حدود 45 درصداست.

به گزارش خبرنگار ايرنا، هوشنگ بازوند روز يكشنبه در مراسم تجليل از بانوان شاغل استانداري لرستان كه به مناسبت روز زن برگزار شد، افزود: اين ميزان بيكاري نگران كننده است و اين در حالي است كه نيمي از جمعيت استان و بخش اعظمي از سرمايه هاي انساني استان را زنان تشكيل مي دهند.

وي با اشاره به سرانه درآمدي بسيار پايين استان لرستان اظهار داشت: مباحث اقتصادي لرستان گرفتاري هاي ويژه اي براي مديريت ارشد استان ايجاد كرده و اين مجموعه مديريتي هم اكنون درگير يك اقتصاد زمين گير شده است.

وي با اشاره به نقش ويژه زنان در توسعه و پيشرفت تصريح كرد: كار آشيب شناسي در خصوص بن بست هاي اقتصادي لرستان در سال 92 انجام شده كه اميد مي رود با توجه به آسيب هاي شناسي انجام شده و رفع آنها، امسال شاهد كاهش بيكاري در لرستان باشيم.

نماينده عالي دولت در لرستان گفت: در اين راستا تصميماتي در خصوص انتصاب بانوان در برخي پست هاي مديريتي استان اتخاذ شده تا از توانمندي بانوان استان در اين خصوص استفاده شود.

بازوند با اشاره به اينكه بانكهاي لرستان هشت هزار و 900 تا 9 هزار و 500 ميليارد ريال مطالبات معوق دارند، افزود: عدم بازپرداخت تسهيلات توسط وام گيرندگان موجب شده گردش مالي بانكها در سال تنها يكبار صورت گيرد و اين در حالي است كه اين ميزان در كشورسالانه 4 تا 5 بار در سال ، در آمريكا60 بار و در اروپا 45 بار است.

وي سرانه درآمد شهرداري هاي كشور را دو ميليون و 500 هزار ريال برشمرد و تصريح كرد: سرانه درآمد شهرداري هاي استان حدود يك ميليون ريال و معادل 47 درصد ميانگين كشوري است كه اين ميزان با توجه به نرخ بالاي بيكاري و وجود موانع توسعه دور از انتظار نيست.

وي ادامه داد: تنها در شرايطي مي توان مدعي شدن نرخ بيكاري استان كاهش يافته كه سرانه درآمدي مردم به بيش از 50 درصد افزايش يابد.

استاندار لرستان با اشاره به وجود ظرفيت هاي فراوان در لرستان گفت: متاسفانه استان برغم دارا بودن توانمندي هاي بسيار سهم چنداني از توسعه و پيشرفت نداشته كه در اين ميان بايد حلقه مفقوده ميان توسعه لرستان و توانمندي هاي موجود را پيدا كنيم.

بازوند اضافه كرد: مردم لرستان بايد به خودباوري برسند و ايمان داشته باشند كه براي توسعه استان، بايد خودشان دست بكار شوند و مشكلات عدم توسعه استان را حل كنند.

وي توقع حل مشكلات توسط ديگران را فرهنگ غلطي دانست و افزود: براي ايجاد روحيه خودباوري در لرستان بايد غربتي را كه دامن گير بخش خصوصي شده از ميان برداريم.

وي ادامه داد: با توجه به آسيب شناسي هايي كه انجام شده، صنايع تعطيل استان از جمله كشت و صنعت و عمر بيش از 20 ساله برخي پروژه هاي نيمه كاره موجب نااميدي و دلسردي مردم به ويژه جوانان شده است.

وي گفت: سالانه هفت هزار نفر از نخبگان و افراد توانمند از استان مهاجرت مي كند كه چنانچه افزايش نرخ بيكاري و عدم حضور بخش خصوصي در استان همچنان ادامه داشته باشد، روال خروج نخبگان و افراد توانمند استان همچنان ادامه خواهد داشت.

به گزارش ايرنا دراين مراسم از بانوان شاغل در استانداري و بانوان خبرنگار استان با اهدا لوح تقدير و هدايايي تجليل شد.

همچنين به درخواست بانوان حاضر در جلسه، استاندار لرستان در خصوص پيگيري امكان اخذ سهميه مكه مكرمه براي بانوان شاغل در استانداري قول مساعد داد.

7269/1625

سرخط اخبار استان‌ها