۲۱ اسفند ۱۳۹۲، ۱۱:۴۸
کد خبر: 81084071
T T
۰ نفر
آب آشامیدنی بسته بندی مناسب برای سفرهای نوروزی

تهران - ایرنا - كارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی توصیه كرد كه شهروندان بهتر است در طول سفرهای نوروزی از آب های بسته بندی و بطری كه سلامت آنها مورد اطمینان است، استفاده كنند .

شهزاد محمدیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: بسیاری از مردم در سفرهای نوروزی به آب آشامیدنی دسترسی ندارند بنابراین بهتر است آب های بسته بندی شده را به همراه داشته باشند و در صورتی كه آنها را در اختیار ندارند حداقل به مدت یك دقیقه آب رودخانه ها و آب های غیرآشامیدنی را برای شرب بجوشانند.

وی توضیح داد : تغذیه صحیح و اصولی نقش بسیار مهمی در سلامت اعضای خانواده دارد به خصوص در ایام تعطیلات نوروز كه خانواده در كنار یكدیگر هستند و می خواهند لحظات شاد و خوبی را سپری كنند.

وی خاطرنشان كرد :همچنین مردم باید در مصرف كردن آجیل ، مغزها وشیرینی ها در ایام نوروز حد تعادل را نگه دارند ولی متاسفانه در ایام نوروز خانواده ها اهمیت چندانی به وعده های اصلی غذا مصرفی روزانه نمی دهند و حتی در بیشتر موارد وعده های اصلی حذف می شود.

به گفته وی متاسفانه تغذیه نادرست و عدم فعالیت های فیزیكی و ورزش در روزهای تعطیل می تواند به عوارض ناشی از تغذیه غلط مانند افزایش قند خون، چربی خون، فشار خون و خرابی دندان ها منتهی شود .

محمدیان افزود:بررسی های انجام شده نشان می دهد كه بیماری های مزمن از جمله چاقی، دیابت، بیماری های قلبی و عروقی و سرطان ناشی از روش نادرست زندگی مثل تغذیه ناصحیح، عادات غیربهداشتی، عدم فعالیت بدنی است.

به گفته وی همچنین زیاده روی كردن در مصرف شیرینی و شكلات در ایام نوروز می تواند منجر به مشكلات گوارشی و همچنین افزایش انرژی دریافتی و در نتیجه اضافه وزن شود.بنابراین افرادی كه مبتلا به قند خون و یا چربی خون بالا هستند زیاده روی در مصرف باعث اختلال در وضعیت سلامت آنها خواهد شد.

محمدیان صبحانه را یكی از مهمترین وعده های غذایی دانست وگفت : بهتر است صبحانه به صورت كامل در كنار اعضای خانواده صرف شود و تركیبی از شیر و لبنیات ، تخم مرغ، خیار، گوجه فرنگی، و آب میوه استفاده شود .همچنین استفاده از سبزیجات و میوه ها نیز در این ایام نباید فراموش شود.

به گفته وی میوه، سبزی، سالاد، حبوبات و سایر مواد غذایی حاوی فیبر فراوان هستند كه باعث پیشگیری ازیبوست و كاهش چربی‌های نامطلوب خون و تنظیم تعادل فشار خون می‌شوند و در پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان به‌خصوص سرطان كولون(روده بزرگ) موثر هستند.

محمدیان با بیان این كه نوشیدن فراوان آب برای شادابی و سلامتی پوست بسیار موثر است، گفت :مصرف غذاهای آبدار مانند سوپ ها و میوه های آبدار و آب میوه های طبیعی برای سلامتی اعضای خانواده در ایام توصیه می شود اما از مصرف بیش از اندازه چای و قهوه پرهیز شود.

این كارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی به افرادی كه قصد سفرهای نوروزی دارند توصیه كردكه كه در طول سفر از غذاهای مطمئن و سالم استفاده كنندتا دچار مسمومیت غذایی نشوند.

وی افزود :رعایت اصول بهداشتی و تغذیه ای در طول سفر بسیار ضروری است و همواره مراقب كودكان خود باشید كه در طول سفر دچار بیماری های گوارشی نشوند.

وی ادامه داد: در طول سفر باید از خوردن غذاهای چرب، سرخ شده، شیرینی ها، شكلات و خامه اجتناب شود . همچنین در طول سفر به دریافت مقادیر مناسب لبنیات دقت كرده و روزانه متناسب با نیاز بدن حدود دو تا سه لیوان شیر یا ماست استفاده شود.

كارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی هشدار داد كه در این ایام باید تا جایی كه ممكن است از مصرف سوسیس وكالباس خودداری كرد زیرا در طول سفر برای حفظ سلامتی و حفظ ایمنی غذا و پیشگیری از انواع مسمومیت ها باید غذای مورد مصرف كاملا پخته باشد.

وی گفت :در صورت مصرف غذاهای كنسروی ، به تاریخ مصرف آن توجه و در صورت مشاهده برآمدگـی و فرورفتگی از مصرف آن ها خودداری شود. لازم است قبل از مصرف حتما' این كنسروها 20 دقیقه جوشانده شوند.

محمدیان خاطرنشان كرد كه پیاده روی و فعالیت های ورزشی و فیزیكی در روزهای تعطیل برای سلامتی و سوخت وساز بدن مفید است بنابراین بهتر است كه شهروندان ساعاتی از روز را به ورزش اختصاص دهند.

علمی (5)**1354**1581
۰ نفر