۱ بهمن ۱۳۹۲، ۱۹:۱۵
کد خبر: 81005125
T T
۰ نفر

لیر تركیه در سرازیری سقوط

۱ بهمن ۱۳۹۲، ۱۹:۱۵
کد خبر: 81005125
لیر تركیه در سرازیری سقوط

آنكارا - ایرنا - ارزش واحد پول تركیه 'لیر' روز سه شنبه به پایین‌ترین سطح تاریخی در برابر دلار آمریكا رسید.

به گزارش ایرنا، در شرایطی كه تركیه با بحرانی سیاسی در پی رسوایی مالی در این كشور دست و پنجه نرم می كند، ارزش واحد پول این كشور امروز به پایین‌ترین سطح خود در برابر دلار آمریكا رسید.

هر دلار آمریكا روز سه شنبه در بازار ارز استانبول 252/2 لیر ترك به فروش رفت.

'بارش بالجس' كارشناس اقتصادی روزنامه حریت روز گذشته نوشت: چندین شركت تجاری ورشكستگی خود را اعلام كرد و در صورت ادامه تنش سیاسی در تركیه هفته های آینده این كشورشاهد افت بیشتر نرخ لیر ترك در قبال ارزهای معتبر خواهد بود.

وی گفت: بانك مركزی تركیه نرخ دلار در آخر سال 2013 میلادی را 92/1 لیر پیش بینی كرده بود و اغلب شركت ها بر اساس این تخمین حساب و كتاب كرده بودند كه با افزایش نرخ دلار به 252/2 لیر شركت ها با مشكلات مالی بزرگی رو به رو شدند.

نرخ دلار در پیش از بروز بحران سیاسی در تركیه حدود 90/1 لیر بود.

در ارتباط با پرونده فساد توسط پلیس و دادستان استانبول شماری از منتسبان به دولت تركیه، دو نفر از فرزندان وزرای سابق كابینه و برخی از فعالان اقتصادی به اتهام فساد و اخذ رشوه بازداشت شدند.

'كنعان چامورجو' نویسنده و كارشناس ترك، علت كاهش ارزش لیر ترك (واحد پول تركیه) نسبت به ارزهای خارجی را وابستگی اقتصاد تركیه به غرب دانست.

وی با یادآوری تلاش 'كمال درویش'، كارشناس مباحث اقتصادی تركیه در سال 2001 میلادی برای تغییر ساختار اقتصادی این كشور به منظور الحاق اقتصاد تركیه به اقتصاد بین المللی گفت: این تغییرات سبب شد، وابستگی این رژیم به سرمایه گذاری های خارجی بیشتر شود ، هرچند كه دولت آنكارا از نظر جذب سرمایه گذاری خارجی موفق عمل كرده ولی موجب شكنندگی اقتصاد تركیه شده است.

این كارشناس اقتصادی افزود: دولت اردوغان، تغییرات اقتصادی ایجاد شده در سال 2001 میلادی را پذیرفت و تلاش كرد كه از این تغییرات از جمله جذب سرمایه گذاری خارجی برای جبران بدهی های این كشور استفاده كند تا اینكه بتواند به حكومت خود ادامه دهد كه این ساختار شكننده در مقابل تحولات اقتصادی و سیاسی سال گذشته میلادی به یكباره خودش را نشان داد.

چارموجو با بیان اینكه اقتصاد تركیه وابسته به پول های خارجی است، افزود؛ اكنون صدای شكستن پایه های اقتصاد مبتنی بر سرمایه گذاری خارجی در تركیه به گوش می رسد.

خاورم ** 2010 ** 230 **1010

سرخط اخبار جهان