۱۸ دی ۱۳۹۲، ۱۰:۵۳
کد خبر: 80985296
T T
۰ نفر
درمان بيماري هاي كليوي با استفاده از سلول هاي بنيادي در آينده نزديك

تهران - ايرنا - مدير بخش سلول هاي بنيادي بيماري هاي كليوي پژوهشگاه رويان گفت: تحقيقات در زمينه استفاده از سلول هاي بنيادي در درمان بيماري هاي كليوي از 3 سال گذشته در رويان آغاز شده است و در آينده اي نزديك مي توان در زمينه درمان بيماران كليوي از نتايج اين دستاورد استفاده كرد.

به گزارش خبرنگار علمي ايرنا، دكتر فريد دادخواه روز چهارشنبه در سمپوزيوم سلول درماني در بيماري هاي كليه ‌و مجاري ادراري اظهارداشت: درمان با سلول هاي بنيادي موثرترين درمان براي بيماران كليوي است و به كار گيري اين سلول ها سبب مي شود كه دياليز يا پيوند كليه در‌آينده اي نزديك تنها انتخاب براي درمان نباشد.

وي افزود: تحقيقات در زمينه استفاده از سلول هاي بنيادي در پژوهشگاه رويان تاكنون در زمينه درمان بي اختياري ادراري ، نارسايي مزمن كليه ، كليه پلي كيستيك و پيوند كليه انجام شده است.

وي ادامه داد: استفاده از سلول هاي بنيادي در درمان نازسايي مزمن كليه از 3 سال گذشته در مرحله نمونه حيواني بر روي ميمون آغاز شده است و به زودي نتايج اين تحقيقات بر روي نمونه انساني آزمايش مي شود.

داد خواه افزود: كشور ما در زمينه استفاده از سلول هاي بنيادي در درمان بيماري ها با تحقيقات پژوهشي ساير كشورهاي جهان فاصله چنداني ندارد و بايد تلاش شود تا در اين زمينه دچار عقب ماندگي نشويم.

داد خواه ادامه داد: علم سلول درماني در جهان دانش نويني است و سلول درماني در درمان بيماري هاي كليوي نيز از سابقه كمي در جهان برخوردار است.

مدير بخش سلول هاي بنيادي در درمان بيماري ها كليوي پژوهشگاه رويان اظهار داشت: بيماري هاي مزمن كليوي سالانه بين 6 تا 8 درصد در سراسر دنيا در حال افزايش است.

دادخواه اظهار اميدواري كرد درمان با سلول هاي بنيادي و روش هاي ديگر درماني به زودي بتواند علاوه بر پيوند كليه و دياليز به عنوان گزينه ديگري در اختيار پزشكان قرار گيرد.

وي افزود: اكنون ترميم و درمان بيماري هاي كليوي با استفاده از سلول هاي بنيادي غير كليوي براي درمان آسيب هاي وارده به كليه مورد استفاده قرار مي گيرد.

دادخواه ادامه داد: اين درحالي است كه درمان با سلول هاي بنيادي روشي بي خطر و بدون بخيه است و استفاده از آن در بزرگسالان با بي حسي موضعي و در كودكان با بيهوشي كوتاه مدت و در مدت 5 دقيقه انجام مي شود.

وي اظهار داشت: در صورت پشتيباني از تحقيقات محققان مي توان اين نويد را داد كه در آينده اي نزديك قادر به استفاده از سلول هاي بنيادي در درمان بيماري هاي مختلف خواهيم بود.

سمپوزيوم يك روزه سلول درماني در بيماري هاي كليه و مجاري ادراري امروز - چهارشنبه - با حضور جمعي از محققان و صاحبنظران در زمينه استفاده از سلول هاي بنيادي در درمان بيماري هاي مختلف در پژوهشگاه رويان برگزار شد.

علمي ( 3 ) **1834**1581
۰ نفر