۷ دی ۱۳۹۲، ۱۴:۳۴
کد خبر: 80970537
T T
۰ نفر

دانشجویان ایرانی خارج از كشور گردهم می آیند

۷ دی ۱۳۹۲، ۱۴:۳۴
کد خبر: 80970537
دانشجویان ایرانی خارج از كشور گردهم می آیند

تهران - ایرنا - گردهمایی دانشجویان ایرانی خارج از كشور با شعار 'دانش، فرهنگ و هویت' روز یكشنبه - 15 دی ماه - به میزبانی دانشگاه صنعتی شریف برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، رییس دبیرخانه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از كشور روز شنبه در نشست مطبوعاتی اظهار داشت: همه ساله گردهمایی دانشجویان ایرانی خارج در فصل تابستان و در شهرهای تهران و مشهد مقدس برگزار می شود اما امسال تصمیم گرفتیم در تعطیلات ژانویه و سال نو میلادی گردهمایی برای دانشجویان ایرانی خارج ترتیب دهیم.

حجت الاسلام سید ابو محمد مرتضوی افزود: پیش بینی اولیه ما برای حضور 70 دانشجو بود اما به دنبال انتشار فراخوان شاهد ثبت نام 442 نفر از دانشجویان ایرانی خارج كشور برای حضور در این گردهمایی بودیم.

به گفته وی 237 نفر از ثبت نام كنندگان این گردهمایی از كشورهای آسیا و اقیانوسیه، 160 نفر از كشورهای اروپایی، 44 نفر از آمریكا و كانادا و یك نفر نیز از قاره آفریقا به ایران سفر خواهند كرد.

وی افزود: بیشترین متقاضیان حضور در گردهمایی به ترتیب از كشورهای مالزی، تركیه، تاجیكستان، هندوستان، ارمنستان، آمریكا، انگلستان، كانادا، جمهوری آذربایجان، آلمان، سوئد و ایتالیا هستند.

دبیر همایش دانشجویان ایرانی خارج از كشور نیز در این نشست اظهار داشت: بیش از 70 درصد شركت كنندگان در این همایش را دانشجویان مقطع دكتری و پسا دكتری تشكیل می دهند.

عباس ملكی افزود: بر اساس ثبت نام های صورت گرفته 341 نفر از متقاضیان حضور در این گردهمایی دی ماه امسال در مقطع دكتری، 17 نفر در دوره های پسا دكتری، 66 نفر در مقطع كارشناسی ارشد و 18 نفر در مقطع كارشناسی تحصیل می كنند.

وی درباره جزییات این همایش یك روزه اظهار داشت: علاوه بر سخنرانی افتتاحیه و تشریح وضعیت كشور در ابعاد علمی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، برای حاضران میزگرد تخصصی به منظور تبادل نظر دانشجویان ایرانی خارج كشور با مسوولان برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: تبادل نظر و گفت و گو میان دانشجویان و مسوولان در میزگردهای تخصصی علمی پژوهشی، صنفی كنسولی و فرهنگی مذهبی صورت خواهد گرفت.



** فرصت جدید برای گفتمان ایرانیان داخل و خارج كشور

معاون پژوهش های روابط بین الملل مركز تحقیقات استراتژیك تاكید كرد: با توجه به تحولات اخیر كشور و تغییر دولت، فرصتی برای گفتمان جدید میان ایرانیان داخل و خارج كشور فراهم شده است.

عباس ملكی اظهار داشت: نخبگان و تحصیلكرده های ایرانی دانشگاه های خارجی درصورت ارتباط با كشور خود، سرمایه انسانی ارزشمندی محسوب می شوند كه در برنامه ریزی ها باید مورد توجه قرار گیرند.

دبیر هم اندیشی دانشجویان ایرانی خارج از كشور ادامه داد: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از كشور بر آن شده تا با برگزاری هم اندیشی، زمینه ای ایجاد كند تا دانشجویان تغییرات و تحولات كشور در زمینه های مختلف را به صورت عینی لمس كنند.

وی تبادل تجربیات و استفاده از توانمندی دانشجویان ایرانی دانشگاه های خارجی را از دیگر اهداف این گردهمایی عنوان كرد.

فراهنگ (3)**1055**1883**1588
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ