۲۳ آذر ۱۳۹۲، ۱۲:۲۷
کد خبر: 80950207
T T
۰ نفر

120 اثر تاریخی لرستان زیر آب رفت

۲۳ آذر ۱۳۹۲، ۱۲:۲۷
کد خبر: 80950207
120 اثر تاریخی لرستان زیر آب رفت

خرم آباد - ایرنا - كارشناس ارشد باستان شناسی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: آبگیری سد سیمره در استان ایلام ، 120 اثر تاریخی و باستانی در استان لرستان را زیر آب برد.

عطا حسن پور در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: آبگیری سد سیمره به عنوان یكی از مهمترین فاجعه های قرن اخیر به شمار می رود.

وی با اشاره به اینكه عقب نشینی آب این سد موجب بروز این مشكل در استان لرستان شده است، اظهار داشت: آثار تاریخی و باستانی شناسایی شده در محوطه سد سیمره مربوط به دوره های تاریخی، پیش از تاریخ تا دوره اسلامی است.

وی برخی از این آثار را شامل شهر تاریخی ساسانی برز قباله، تپه های باستانی پیش از تاریخ مربوط به دوره نوسنگی به نام چیاسبز، قلعه سیرم شاه، پیروز علی عنوان كرد و گفت: با توجه به خشكسالی و برخی مشكلات اكنون میزان آب این سد تا حدودی كاهش داشته و برخی از آثار به بیرون از آب آمده كه نیاز به انجام كاوش در این منطقه است.

حسن پور افزود: در این زمینه با وزارت نیرو برای كاهش مشكلات موجود و جهت انجام كاوش های باستان شناسی رایزنی هایی صورت گرفت كه باید 20 محوطه در این منطقه كاوش شود كه تنها هفت میلیارد ریال اعتباربه میراث فرهنگی لرستان تخصیص داده شد كه رقم بسیار پایینی است.

وی با بیان اینكه باید پیش از آبگیری دوباره كاوش های باستانی روی این آثار صورت گیرد، اظهار داشت: از سال 90 تاكنون آثار تاریخی و باستانی از قدیمی ترین زمان تاریخی تا دوره پیش از اسلام به دلیل ساخت این سد زیر آب رفته است كه نیاز به كاوش های باستان شناسی دارد.

7268/630/1139
۰ نفر