۲۰ آذر ۱۳۹۲، ۱۰:۰۱
کد خبر: 80945997
T T
۰ نفر
تحليلگر مسائل سياسي تاجيكستان:   تاجيكستان به ايران تكيه كند

دوشنبه ـ ايرنا- 'عبدالله محقق' نويسنده و تحليلگر مسائل سياسي تاجيكستان گفت: دولتمردان تاجيك بايستي از تاريخ عبرت گرفته و براي امنيت، ثبات و پبشرفت اين كشور بجاي توجه به روسيه به كشور برادر خود جمهوري اسلامي ايران تكيه كنند.

' عبد الله محقق ' روز چهارشنبه در گفت و گو با ايرنا با اشاره به نتيجه يك تحقيق در مورد 'ميزان محبوبيت تاجيكستان در بين مردم روسيه'،‌افزود: وقتي كه يك مركز تحقيقات جمعيتي روسيه در نظر سنجي اعلام مي كند كه تنها يك درصد روس ها به مردم و مسوولان تاجيك اعتماد دارند پس چه ضرورتي دارد پايگاه نظامي روسيه در تاجيكستان داير باشد و چرا بايد به روسيه اعتماد كنيم .

وي تاكيد كرد: امروزه ارتش و نهادهاي انتظامي تاجيكستان قادر هستند از مرز و بوم خود آزادانه دفاع كنند بنابراين نيازي به حضور روسيه با ادعاي تامين امنيت در كشور نداريم.

وي گفت: اگر ميزان همكاري ها با ايران را افزايش دهيم و به اين كشور برادر و همزبان خود تكيه كنيم، بيشتر مشكلات مردم تاجيك رفع مي شود.

محقق اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران در تاريخ هميشه روابط بسيار حسنه و برادرانه اي را با ما در پيش گرفته است و هيچگاه از مسوولان و مردم تاجيك در هيچ موقعيتي انتقاد نكرده است.

وي تصريح كرد:ايران در دوران جنگ شهروندي طي سال هاي 1992 ـ 1997 ميلادي هزاران شهروند آواره و سرگردان تاجيك را در لحظات دشوار در آغوش خود جاي داد و برعكس روس هاي مدعي شريك استراتژي با تاجيكستان، هيچگاه به كشور ما احترام نگذاشته است.

محقق گفت: تاجيك ها همواره در ايران مورد احترام قرار دارند و هيچوقت با مشكلي در اين كشور روبرو نشدند.

اين نويسنده و تحليلگر تاجيكستان تاكيد كرد اكنون زمان آن فرارسيده است كه براي دستيابي به آينده اي درخشان و ارتقاي تاجيكستان به يك كشور پيشرفته بجاي روسيه ،‌همكاري هايمان را با جمهوري اسلامي ايران تقويت كنيم.

آساق**ه.ص**1663**5981

سرخط اخبار جهان