۶ آذر ۱۳۹۲، ۱۷:۰۰
کد خبر: 80925252
T T
۰ نفر
استاد داود نصيري سمناني پيشكسوت فوتبال و ورزش ايران درگذشت

سمنان - ايرنا - استاد 'داود نصيري سمناني' پيشكسوت فوتبال و ورزش ايران روز چهارشنبه دار فاني را وداع گفت.

به گزارش روابط عمومي اداره كل ورزش و جوانان استان سمنان مرحوم نصيري از آخرين بازماندگان اولين تيم ملي فوتبال ايران بود كه در اولين بازي رسمي ايران در مقابل افغانستان در اول ژانويه 1941برابر با چهارشنبه 11 دي 1319 به ميدان رفته بود.

مرحوم داود نصيري متولد سال 1294 بود و در سن 98 سالگي درگذشت.

در سال 1388 لوح افتخار فيفا و جايزه ويژه AFC را به پاس زحماتش براي فوتبال ايران و آسيا و همچنين داوري را دريافت كرد.

داود نصيري پايه گذار ورزش در ايران بود و به گواه تاريخ بسياري از ورزشها را به ايران آورد و سر و سامان داد. نصيري در چهار رشته فوتبال، وزنه برداري ، واترپلو و بسكتبال گواهي هاي بين المللي مربيگري درجه A داشت و در اين چهار رشته داور بين المللي بود.

مرحوم نصيري در سالهاي 1951 و 1958 مربي تيم ملي شيرجه ايران بود و با اين تيم دوبار نايب قهرمان آسيا شد و در سال 1319 شمسي در ورزشگاه شهيد شيرودي پايه گذار ساخت استخرهاي اين ورزشگاه بود و در همان سال تيم هاي شنا، شيرجه و واترپلو ايران را تاسيس كرد.

در سال 1317 وارد دانشسراي تربيت بدني شد و خيلي زود جذب فوتبال شد و در تيم دانشسرا در پست هافبك بازي ساز در ميانه ميدان بازي مي كرد. در سال 1321 به تيم توفان رفت و با آن تيم قهرمان جام باشگاههاي تهران شد. دو سال بعد به تيم صفار رفت و يك سال در آن تيم بازي كرد و در سال 1325 در تيم بانك ملي بازي كرد كه در جام باشگاه هاي تهران همان سال نايب قهرمان شد.

جالب اينجاست در سال 1326 از طرف دولت فرانسه بورس گرفت و در سازمان ورزش فرانسه يكسال كار كرد و حتي بازيهاي ليگ لوشامپيونه فرانسه قضاوت كرده است.

مرحوم نصيري در سال 1327 از سوي كنفدراسيون فوتبال آسيا براي اولين بار داور بين المللي شناخته شد و اولين داور ايراني بود كه براي قضاوت يك ديدار به خارج از كشور رفت و بازي سودان و اوگاندا در آفريقا را قضاوت كرد.

بعد از آن هم از طرف كنفدراسيون فوتبال آسيا براي اداره مسابقات به كشورهاي عربي مي رفت و هرجا كنفدراسيون احساس مي كرد ديدار بين كشورهاي آسيايي بحران ساز و جنجالي شود نصيري را براي قضاوت مي فرستاد.

در سال 1947 نائب رئيس كميته داوران كنفدراسيون فوتبال آسيا شد و يك سال بعد به عضويت كميته انضباطي اين كنفدراسيون درآمد. مدت زيادي نگذشت كه مدرس كنفدراسيون شد و برگزاري كلاسهاي آموزشي اقصي نقاط آسيا را به مرحوم نصيري محول مي كردند و وي تنها مدرسي بود كه در آسيا از غرب تا شرق از شمال تا جنوب آسيا را گشت و داوران آسيا را آموزش داد.

استاد نصيري در سال 1956 سرمربي تيم ملي فوتبال ايران هم بوده است تا علاوه بر بازي كردن در تيم ملي فوتبال ايران، سرمربي تيم ملي شود.

در هر حال مدت زيادي مدرس فوتبال ايران و رئيس كميته داوران و مربيان بود و مدت زمان بسياري را در فوتبال گذراند و AFC در تمام طول اين سالها، دو تقديرنامه را از مقر AFC در كوالالامپور را براي وي فرستادند تا از استاد نصيري تقدير كنند.

مرحوم نصيري هشت جلد كتاب درباره فوتبال نوشته است كه مي توان به كتاب 'تمرينات براي آغازگران فوتبال' اشاره كرد است كه درباره توجه به فوتبال نونهالان و پايه هاست. از ديگر تاليفات استاد مي توان به كتاب تمرينات فوتبال سالني، تمرينات تيم ملي آلمان اشاره كرد.

مرحوم نصيري چندين كتاب به زبانهاي فرانسه و انگليسي را درباره فوتبال براي استفاده علاقمندان به فوتبال ترجمه كرد و به زبانهاي فرانسه، انگليسي، آلماني و عربي و روسي مسلط بود.ك/1

599/608

سرخط اخبار استان‌ها