۴ آذر ۱۳۹۲، ۹:۱۸
کد خبر: 80920238
T T
۰ نفر
تهران میزبان خودروسازان جهان در 100 روز نخست دولت یازدهم

تهران - ایرنا - هرچند تحریم ها تاثیر نامطلوبی بر روند تولید صنعت خودرو ایران گذاشت اما اثر آن بر عملكرد شركای خارجی خودروسازان ایرانی به مراتب بیشتر بوده و موجب شده است تا در سال های گذشته بخش زیادی از فرصت های شغلی آنها از بین برود.

به باور كارشناسان، بسیاری از تحریم های صنعت خودرو ایران به هیچ وجه منطق قابل قبول ندارد، زیرا این صنعت هیچ ارتباطی به فعالیت های هسته‌ای نداشته و در حال حاضر افزون بر 80 درصد فعالیت‌های مرتبط با صنعت خودرو ایران از سوی بخش خصوصی صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا ،‌ با توجه به مزیت هایی همچون زیرساخت های مناسب صنعت خودرو و قطعه سازی ایران، سطح نسبتا قابل قبول تكنولوژی و دانش فنی، منابع انسانی توانمند، ذخایر معدنی و انرژی ایران و همچنین دسترسی مناسب به بازارهای منطقه خاورمیانه فرصت های بسیار مناسبی برای مشاركت و همكاری خودروسازان بزرگ جهان با ایران وجود دارد.

صنعت خودرو ایران تجربه تولید 1٫6 میلیون دستگاه خودرو در سال را در كارنامه خود دارد و به لحاظ زیرساخت های موجود در صنعت قطعه سازی بدون شك ایران در بین پنج كشور طراز اول جهان قرار دارد.

همایش بین المللی صنعت خودروی ایران نیز در حالی روز نهم آذرماه امسال در تهران برگزار می شود كه توافقات هسته ای ژنو مسیر ورود خودروسازان بزرگ دنیا به ایران را هموارتر كرد.

قرار است در این همایش كه با هدف 'توسعه صنعت خودرو و مشاركت بین‌المللی، حضور فعال در بازارهای منطقه‌ای و پاسخگویی به نیاز مشتریان داخلی' برگزار می شود،هیات هایی از خودروسازان بنام دنیا از جمله فرانسه، ژاپن، آلمان، ایتالیا، تركیه، انگلیس، چین، هندوستان، جمهوری چك، كره جنوبی، اسپانیا، مصر، سوئیس، دانمارك حضور داشته باشند.

اگرچه هدف اصلی از برگزاری این همایش تنها اطلاع رسانی و معرفی ظرفیت ها است، اما با توجه به جوان بودن جمعیت ایران، یك بازار جذاب برای تولید و عرضه خودرو مطابق با استانداردهای روز دنیا وجود دارد و در عین حال ایران از پتانسیل بالایی برای تسلط كامل بر بازار منطقه خاورمیانه برخوردار است كه این مسئله یك فرصت استثنایی برای تمام خودروسازان و قطعه سازان جهان به شمار می رود.



** ایجاد تنوع در خودروهای داخلی هدف اصلی همایش صنعت خودرو است

سرپرست شركت پارس خودرو برگزاری همایش بین المللی صنعت خودرو را راهكار موثر افزایش تولید خودرو در كشور برشمرد و گفت: فراهم شدن زمینه همكاری با خودروسازان مطرح جهانی رشد صنعت خودرو در ایران را تضمین خواهد كرد.

'ناصر آقامحمدی' اظهار داشت: خودروسازان داخلی به ویژه گروه خودروسازی سایپا توسعه سبد محصول را به عنوان اولویت اصلی در دستور كار خود قرار داده اند و به طور قطع این برنامه با همكاری و الگوبرداری از تجربیات تولیدكنندگان مطرح جهانی به شكل دقیقتر و مطلوب تری اجرا خواهد شد.

وی افزود: وجود مشكلات فراوان در صنعت خودروسازی كشور در یك سال اخیر موجب شد تا در زمینه میزان تولید با مشكلات فراوانی مواجه شویم، ضمن این كه تحریم های بین المللی هم كار ما را در زمینه های گوناگون دشوارتر كرده است.

سرپرست شركت پارس خودرو حضور خودروسازان مطرح جهانی در ایران را موجب كم اثر شدن تحریم ها و محدودیت ها عنوان كرد و گفت: بازار خودرو ایران از جذابیت ها و ظرفیت های فراوانی برای شركت های خارجی برخوردار است و آن ها هم تمایل زیادی برای حضور در این بازار دارند.

وی همچنین تاكید كرد: تولید محصولات با برند مشترك، ایجاد بستر لازم جهت ساخت پلت فرم خودرو در ایران، ورود خودروهای جدید با قابلیت های مطلوب در سبد محصول خودروسازان ایرانی در كنار ده ها مزیت دیگر از دستاوردهای همكاری با خودروسازان جهانی است.

آقا محمدی تصریح كرد: كاهش تولید خودرو در كشور اشتغال بخش عظیمی از نیروهای فعال در این صنایع را با خطر مواجه كرده كه در صورت بهبود اوضاع تولید، تمام مشكلات در این عرصه برطرف خواهد شد.

وی همچنین هدف میان مدت صنعت خودروسازی ایران را تبدیل شدن به پایگاه تولید و صادرات در منطقه خاورمیانه، شمال افریقا و اروپای شرقی توصیف كرد و گفت: این امر با سرمایه گذاری های تضمین شده خودروسازان جهانی به سرعت دست یافتنی است.

سرپرست شركت پارس خودرو سپس یادآور شد: با حضور خودروسازان جهانی و استفاده از تجربیات آنان می توانیم این صنعت را در كشور به جایگاه مطرح جهانی برسانیم.



** همایش خودرو؛ نشانه ای از تغییر نگرش دنیا نسبت به ایران

دبیر انجمن خدمات پس از فروش نیز با بیان اینكه مشاركت خودروسازان برتر دنیا در این همایش پنجره جدیدی به روی صنعت خودرو ایران باز خواهد كرد، افزود: حضور 100شركت برتر خودروسازی و قطعه سازی در تهران، نشانه ای از تغییر نگرش دنیا نسبت به ایران است.

'عباسعلی غیاثی' به اهداف برگزاری این همایش اشاره كرد و گفت: حضور مدیران و شركت های برتر خودروسازی و قطعه سازی نشان از توانمندی ایران در حوزه صنعت خودرو است. از این رو باید از این همایش بیشترین بهره برداری را داشته باشیم و اقداماتی در خصوص جذب سرمایه گذاری و مشاركت در تولید خودرو انجام دهیم.

غیاثی نفوذ در بازارهای صادراتی را از دیگر اهداف شركت های قطعه سازی اعلام كرد و افزود: همان طور كه خودروهای تولیدی به كشورهای خارجی صادر می شوند، باید شرایطی فراهم آید كه با تعامل با شركت های برتر، قطعه سازان هم بتواند از این امتیاز استفاده كنند.

دبیر انجمن خدمات پس از فروش به دیدار مدیران دو شركت بزرگ خودروسازی ایران با طرف های خارجی اشاره كرد و گفت: باید در این گفت وگوهای دو طرفه، اعتماد سازی و همچنین همكاری دوجانبه در دستور كار قرار گیرد تا ركود چند ساله اخیر برطرف شود.

وی متذكر شد: وجود شركت های بزرگ خودروسازی و قطعه سازی در كشور، سابقه همكاری با شركت های بزرگ دنیا و همچنین نظر مثبت و حضور فعال دولت در این همایش، آینده روشنی را در این حوزه نوید می دهد.



** همكاری های مشترك با خودروسازان جهانی موجب رونق بازار خودرو خواهد شد

قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در حوزه بازاریابی و فروش نیز از همكاری با خودروسازان جهانی به عنوان راهكار ایجاد رونق در بازار داخلی یاد كرد و گفت: حضور خودروسازان جهانی در بازار ایران و ایجاد تنوع در تولیدات، زمینه شكوفایی این صنعت را فراهم خواهد كرد.

'حسن عموزاده' سپس با اشاره به برگزاری بی سابقه این همایش اظهار داشت: صنعت خودروسازی ایران نیازمند سرمایه گذاری های جدید جهت رشد و توسعه است و حضور خودروسازان جهانی و فراهم شدن زمینه همكاری و مشاركت آنان در طرح های توسعه ای این صنعت، نیاز تولیدكنندگان داخلی را برطرف خواهد كرد.

وی ضمن بیان این مطلب كه در یك سال اخیر خودروسازان ایرانی به خاطر مشكلات اقتصادی ناشی از تحریم های خارجی و داخلی فشار زیادی را تحمل كردند، ‌افزود: فضای همكاری با خودروسازان خارجی با برگزاری این همایش تلطیف شده و زمینه حضور و سرمایه گذاری آنان در زمینه تولید خودرو در ایران فراهم خواهد شد.

قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا همچنین افزود: امروز شركت های خودروسازی مطرح همواره از توانمندی های یكدیگر به صورت كاملاً مشهودی استفاده می كنند و هیچ شركتی نمی تواند مدعی خودكفایی كامل در زمینه تولید یك خودرو باشد.

عموزاده با بیان اینكه جذب سرمایه گذاری خارجی جهت رونق صنعت خودرو در ایران، آینده این صنعت را تضمین خواهد كرد، یادآور شد: خودروسازان داخلی به ویژه سایپا باید به دنبال جلب همكاری های مشترك با شركای مطرح خارجی بوده و زمینه ایجاد تنوع در محصولات و گسترش حضور در بازارهای داخلی و خارجی را فراهم كنند.



** همایش تهران، نمایش تعامل جهانی با خودروسازی ایران است

مشاور انجمن خودروسازان ایران نیز از همایش بین المللی صنعت خودرو كه نهم آذرماه در تهران برگزار می شود ، به عنوان نمایش تعامل جهانی با صنعت خودروی ایران یاد كرد و گفت: انجمن خودروسازان با هدف معرفی توان و ظرفیت های صنعت و بازار خودروی كشور، از برپایی این همایش بین المللی حمایت می كند.

'داود میرخانی رشتی' سپس افزود: گردهمایی شركت های خودروسازی و قطعه سازی از كشورهای مختلف جهان در تهران رویدادی منحصر به فرد در تاریخ صنعت خودروی كشور به شمار می رود و فرصت های ارزنده ای را در اختیار خودروسازان مختلف ایرانی و خارجی قرار می دهد.

وی با بیان اینكه این همایش بین المللی باعث گشایش افق های تازه پیش روی خودروسازان ایرانی خواهد شد، اظهار داشت: این دیدار سرآغاز شناخت متقابل ایران و جهان و شروع همكاری های سازنده بین صنعت خودروی ایران و جهان است.

دبیر سابق انجمن خودروسازان افزود: تا چندی پیش ایران به عنوان پرخطرترین كشور از نظر سرمایه گذاری خارجی شناخته می شد، اما پاسخ مثبت بسیاری از خودروسازان برتر جهانی به همایش بین المللی تهران نشان می دهد كه فضا كاملا تغییر یافته و همه به دنبال سرمایه گذاری و استفاده از بازار خودروی ایران هستند.

وی تحریم های اقتصادی و مذاكرات هسته ای را از موانع موجود بر سر راه حضور خودروسازان جهانی در ایران ذكر كرد و افزود: با این وجود بسیاری از خودروسازان و قطعه سازان مشتاق حضور در این همایش هستند.

میرخانی رشتی اضافه كرد: همكاری میان صنایع خودروسازی خارجی و ایرانی فرایندی پیچیده و نظام مند است كه به سرعت اتفاق نمی افتد، بلكه مستلزم صرف زمان قابل توجه برای آشنایی و رسیدن به تفاهم متقابل است.

دبیر سابق انجمن خودروسازان ایران اظهار داشت: دست كم شش ماه زمان لازم است تا مشخص شود كه چه محصولی از كدام شركت با چه ویژگی هایی و در چارچوب چه نوع همكاری می تواند تولید شود.

همایش بین المللی صنعت خودرو ایران نهم آذرماه سال جاری مطابق با 30 نوامبر 2013 در مركز همایش های بین المللی برج میلاد تهران برپا خواهد شد.

اقتصام (5) ** 1574**1601**
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد