۲ آذر ۱۳۹۲، ۱۶:۲۸
کد خبر: 80917558
T T
۰ نفر
محراب تاریخی ایوان غربی مسجدالنبی قزوین تخریب شد

قزوین - ایرنا - محراب تاریخی ایوان غربی مسجد النبی قزوین توسط پیمانكار میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین تخریب شد.

به گزارش ایرنا، این محراب كه در ضلع جنوبی ایوان غربی مسجد النبی قزوین قرار دارد به دلایل نامعلوم جمعه شب تخریب شده است.

قدمت این محراب تاریخی كه دارای تزیینات سنگ مرمر، كاشیكاری های زیبای مینایی و گچبری بود، به دوره قاجاریه برمی گردد.

مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین در خصوص این اتفاق روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: هرهفته نماز جمعه در مسجدالنبی برگزار می گردد كه در ماه های اخیر، پوشش موقت محوطه مسجد كه نمازگزاران در زیر آن به اقامه نماز می پرداختند برداشته شده است.

'حمیدرضا قاسمی' با تكذیب تخریب این محراب افزود: محراب تاریخی ایوان غربی كاملا سالم می باشد و برای اتصال صفوف نمازگزاران، رواق های غربی به ایوان غربی به اندازه یك پنجره، تنها دریچه ای ایجاد شده تا اتصال صفوف نمازگزاران رعایت شود.

وی اظهاركرد: به لحاظ فنی هیچ مشكلی سازه ایوان را تهدید نمی كند.

قاسمی از توضیحات بیشتر در این خصوص به ایرنا خودداری كرد.

این درحالیست كه خبرنگار و تصویربردار ایرنا با حضور در مسجد النبی محراب ایوان غربی را تخریب شده یافتند كه به رغم اظهارات مدیركل میراث فرهنگی قزوین این محراب كاملا تخریب و دریچه ای در دیوار قطور ضلع جنوبی ایوان غربی حفر شده كه به راهرو غربی مسجد منتهی به بازار مسگرها باز می شود و ربطی به رواق ها ندارد.

بیم آن می رود كه با این میزان تخریب در دیواره قطور ایوان، آسیب جدی به این بنا وارد شود.

مسجد النبی یكی از وسیع ترین و با شكوه ترین مساجد كشور می باشد كه از نظر اسلوب ساختمان، استواری و استحكام بنا و حسن سلیقه از معدود مساجد چهار ایوانی ایران به شمار می رود.

چهار ایوان مسجد النبی با دو گوشواره در هر طرف به رواق های هشتگانه مسجد پیوسته و هر كدام با تزیینات كاشی مینایی و كتیبه های نفیس با خط ثلث، جلوه ای خاص به مسجد بخشیده اند.

مسجد النبی قزوین با مساحتی حدود 14 هزار متر مربع به دستور فتحعلیشاه قاجار توسط معمار شهیری بنام استاد میرزای شیرازی در سال ۱۱۶۶ هجری شمسی در محوطه وزیر یا چال وزیر كه از موقوفات آقا جمال وزیر بوده بنا گردیده است.

7389/ 614/508
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ