۱۵ آبان ۱۳۹۲، ۱۶:۴۸
کد خبر: 80893987
T T
۰ نفر
رییس مجلس: شیوه فعلی هدفمندی یارانه ها اجرا نشود بهتر است

تهران- رییس مجلس شورای اسلامی به شیوه نادرست كنونی اجرای هدفمندی یارانه ها در كشور اشاره كرد و گفت: نحوه كنونی اجرای هدفمندی یارانه ها اگر اجرا نشود بهتر است زیرا هم تورم ایجاد می كند و هم مانع تولید می شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «علی لاریجانی» روز چهارشنبه در مراسم تجلیل از افتخار آفرینان چهل و دومین دوره مسابقات جهانی مهارت آلمان 2013 در محل وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی، این مطلب را بیان كرد.

لاریجانی افزود: بنا بود هدفمندی یارانه ها 50 درصد صرف مشكلات و مابقی صرف توسعه، تولید و حل مشكلات بیماران شود ولی نه تنها آن 50 درصد محقق نشد بلكه به توسعه و تولید نیز توجهی نشد.

وی ادامه داد: امروز كار به جایی رسیده است كه دولت می گوید باید بگردیم پول جمع كنیم چاله ای را كه در گذشته كنده اند پُركنیم، این چه روش حكومت داری است كه داشته اند.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: دولت فعلی در این فضا شكل گرفت و ما امیدواریم دولت جدید با ارزیابی و تحلیلی درست از شرایط گام های درستی بردارد.

لاریجانی با یادآوری این كه مشكل عمده كشور در رونق بخشی به توسعه است، گفت: توجه به دیپلماسی مهم است و بخشی از مشكلات اینگونه حل می شود اما مهمتر از این موضوع رونق بخشی به تولید داخلی است.

وی به سخنان رهبر معظم انقلاب اشاره كرد و گفت: رهبری چند روز پیش فرمودند توجه به توان ملی كشور و رونق تولید اصل است؛ از این رو ما باید از سخنان ایشان و تحلیل شرایط گذشته درس بگیریم.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تصمیمات در هیات دولت و هیات وزیران باید با مشورت نخبگان صورت گیرد

لاریجانی ادامه داد: هوچی گری در مسائل حكومتی ممكن است در كوتاه مدت جواب دهد ولی به سرعت رنگ می بازد.

وی در ادامه گفت: دولت در آستانه گام های جدیدی برای هدفمندی یارانه ها و بودجه قراردارد و در این راستا باید از عقلا برای مشورت استفاده كند.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: من تحرك دیپلماتیك را لازم می دانم ولی مركز كار باید در داخل باشد و افراد برای سرمایه گذاری ترغیب شوند.

لاریجانی ادامه داد: توجه به آموزش فنی و حرفه ای مهم است و می تواند در جهش تولید تاثیر گذار باشد.

وی اصلاح برخی قوانین را راه حلی برای حل مشكل تولید كشور دانست و گفت: یكی از مشكلات جامعه كارگری بیمه بیكاری است كه این امر تفنینی نیست بلكه برای توسعه كشور لازم است و بیمه بیكاری از ستون های توسعه آینده كشور است و آرامش روانی برای كشور ایجاد می كند.



**مجلس آمادگی دارد در زمینه توسعه آموزشگاههای فنی و حرفه ای گام بردارد

رییس مجلس شورای اسلامی بایادآوری اینكه ایران توانسته درزمینه بارور كردن استعدادهای فرزندان این آب و خاك در بخش های صنعت و تولید كشور گام های موثری بردارد، گفت: تردیدی نیست توسعه كشور بدون نیروهای مبتكر و ماهر امكان پذیر نیست و باید در این زمینه سرمایه گذاری های خوبی صورت بگیرد.

لاریجانی با اشاره به مسابقات مهارت 2013 آلمان، گفت: این گونه مسابقات برای پیشرفت جامعه موثر است و مورد توجه همگان قرار دارد.

وی گفت: دولت و مجلس باید به عنوان اولویت به تربیت نیروهای كارآمد و آموزش دیده توجه ویژه داشته باشند.

رییس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برخی بخش های آموزشی در این زمینه دچار فرسودگی هستند كه نیاز به نو شدن و تجهیزات بیشتر دارند.

لاریجانی ادامه داد: این گونه آموزش ها عمومی هستند و هرچه عمومی تر و مردمی تر شود كار بهتر دنبال خواهد شد.

وی یادآور شد: همه این امور نباید توسط دولت انجام گیرد، آموزشگاه هایی كه برای این امر تاسیس می شوند هم كار دولت را انجام می دهند و ما باید در این زمینه آنها را تشویق كنیم.

رییس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در این زمینه وزارت كار برای تسهیل آموزشگاه ها و تشویق آنان باید لایحه ارائه كند و ما از آن حمایت می كنیم.

لاریجانی گفت: شاید بگویید چرا مجلس مستقیم وارد نمی شود و طرح تصویب نمی كند؛ این به آن دلیل است كه این طرح ها بار مالی دارد و آن را شورای نگهبان رد می كند از این رو بهتر است دولت لایحه دهد.

وی با یادآوری این كه سبقه جمعیتی ما جوان است، گفت: برای سرمایه گذاری باید فضای كسب و كار و رونق اقتصادی در داخل ایجاد شود تا بتوانیم به یك جهش اقتصادی برسیم.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بسیاری از كشورها فضا را برای سرمایه گذاری تسهیل كرده اند از این رو سرمایه گذاران ترجیح می دهند برای سرمایه گذاری به آن كشور بروند ما نیز باید فضا تسهیل كنیم.

لاریجانی گفت: كار دولت جدید باید این باشد كه زمینه سرمایه گذاری را ایجاد كرده و مانع های پیش روی آن را بردارد.

وی گفت: ما كشور ثروتمندی هستیم كه از نظر نفت و گاز رتبه خوبی در جهان داریم و دارای نیروهای متخصص و جوان هستیم، چرا وضع ما از نظر توسعه باید اینگونه باشد؟ به این معنا كه كشور ما رشد اقتصادی اش منهای پنج و نیم باشد.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ممكن است برخی ها بگویند این به دلیل تحریم ها است؛ ممكن است بخشی به تحریم ها مربوط باشد، اما تصمیمات غلط و سازو كار نادرست مدیریتی باعث این موضوع است.



**سن بالا مشكل دولت نیست / افراد باید تجربه داشته باشند

لاریجانی گفت: حكومت نیاز به افرادی دارد كه كاربلد باشند و زمینه های مختلف سنجیده و تجربه داشته باشند و پله های مدیریتی را طی كرده باشند.

وی گفت: گاهی می گویند چرا در دولت فعلی سن بالاست، مشكل این ها نیست افراد باید با تجربه و متخصص باشند، جوانگرایی و میانسال گرایی در كنار آنان رخ می دهد. این گونه تصمیمات عاقلانه هم متناسب با منافع كشور اخذ می شود.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: برخی احزاب و گروههای سیاسی باید پند بگیرند زیرا ممكن است این اتفاقات در آینده هم رخ دهد.

لاریجانی رودربایستی داشتن در حكومت را یك ضایعه دانست و گفت: افراد ممكن است برای سمتی انتخاب شوند ولی اعتدال، تمركز و تسلط كافی نداشته باشند؛ این افراد باید زندگی شان را وقف كار برای مردم كنند و اگر ناتوان بودند نباید با آنان رو دربایستی كرد.

وی ادامه داد: بعضی از طرح ها ممكن است مثبت باشد اما طریق تحقق آن درست انجام نشود.

رییس مجلس شورای اسلامی در پایان از افتخارآفرینان چهل و دومین مسابقات مهارت آلمان 20013 با اهدا لوح تقدیر و یك خودرو تجلیل به عمل آورد.

سیام**9121 **7261**1535

سرخط اخبار سیاست