۱۰ آبان ۱۳۹۲، ۶:۲۰
کد خبر: 80884463
T T
۰ نفر

هفت روز با خبر/

رویدادهای جهان در هفته ای كه گذشت

۱۰ آبان ۱۳۹۲، ۶:۲۰
کد خبر: 80884463
رویدادهای جهان در هفته ای كه گذشت

گروه پژوهش های خبری - جهان در هفت روز گذشته تحولات مهمی را پشت سر گذاشت، تحولاتی كه می تواند تعاملات آینده بین المللی را با رویكردها و حوادثی جدید همراه كند.

دفتر پژوهش و بررسی های خبری 'ایرنا' به منظور استفاده ی علاقه مندان، محققان، تحلیلگران و كارشناسان، مهم ترین تحولات كشورهای مختلف را در قالب مناطق مختلف سیاسی- اقتصادی جهان، با عنوان هفت روز با خبر، در روزهای جمعه هر هفته منتشر می كند.

گزارش حاضر، پنجاهمین شماره از سلسله گزارش های پژوهشی مرتبط با رویدادهای جهان است.

** خاورمیانه

----------------

* سوریه

- 'ولید المعلم' وزیر امور خارجه سوریه گفت: شركت در نشست ژنو 2 حق مردم سوریه است و مردم این كشور آینده سیاسی و رییس جمهور كشورشان را خود تعیین می كنند.

-'نجاح عطار' معاون رییس جمهوری سوریه گفت: اتحادیه عرب خود بخشی از توطئه ضد سوری است و در بحران این كشور همگام با كشورهای استكباری عمل می كند.

* سرزمین اشغالی فلسطین

- منابع خبری با اشاره به ادامه سیاست های شهرك سازی توسط رژیم صهیونیستی، از تصمیم این رژیم برای احدات یك هزار و 500 واحد مسكونی جدید خبر دادند.

- 'یولی ادلشتاین' رییس پارلمان رژیم صهیونیستی(كنست)، خواستار تحریم سفر 'فرانسوا اولاند' رییس جمهوری فرانسه به فلسطین شد.

- جنبش جهاد اسلامی و جنبش مقاومت اسلامی (حماس) از آزادی 26 اسیر فلسطینی كه سالها در زندان های رژیم صهیونیستی بودند، استقبال كردند.

*عربستان

- پایگاه اینترنتی روزنامه ی 'هاآرتص' با اشاره به تنش ها در روابط آمریكا و عربستان نوشت كه ریاض از سیاست های كاخ سفید آزرده خاطر بوده و روابط ریاض - واشنگتن رو به افول است.

-فعالان زن عربستان سعودی اعلام كردند با وجود هشدارهای دولت و حضور پررنگ پلیس مبارزات خود را برای دست یافتن به حق رانندگی ادامه خواهند داد. این فعالان گفته اند كه قصد دارند جنبش نامحدود مبارزه با منع رانندگی زنان در عربستان برگزار كنند.

* تركیه

- پلیس ضد شورش تركیه شماری از دانش آموزان را كه در خیابان مركزی شهر آنكارا در حمایت از معترضان به ساخت بزرگراهی از میان دانشگاه خاورمیانه این شهر یك زنجیره انسانی تشكیل داده بودند، دستگیر كرد.

- 'اردال آكسونگور' نماینده 'ازمیر' در مجلس تركیه در پی بالا گرفتن جاسوسی و شنود تلفن رهبران 35 كشور جهان از سوی دایره اطلاعات و امنیت ملی آمریكا، خواستار تحقیق مجلس ملی این كشور درباره استراق سمع و جاسوسی آمریكا در تركیه شد.

- نتایج یك نظر سنجی در تركیه نشان داده كه به رغم حمایت مردم از روند اصلاحات در تركیه بیش از 64 در صد از مردم این كشور بسته دموكراسی دولت 'اردوغان' را ناكافی ارزیابی می كنند.

* عراق

-' نوری مالكی' نخست وزیر عراق اعلام كرد گروه های تروریستی كه از خاك سوریه وارد عراق می شوند در گسترش خشونت در این كشور نقش دارند.

* لبنان

- 'میشل سلیمان' رییس جمهوری لبنان با اشاره به ادامه سیاست های خصمانه رژیم صهیونیستی در سرزمین اشغالی فلسطین گفت: ادامه این سیاست ها به افزایش نژاد پرستی در منطقه منجر می شود و روند عملیات صلح، مساوات و عدل در جهان را به خطر می اندازد.

- 'نجیب میقانی' نخست وزیر لبنان با اشاره به درگیری های شدید در شهر طرابلس در شمال این كشور، گفت: نیروهای امنیتی و ارتش لبنان تمام امكانات خود را به منظور بازگرداندن امنیت طرابلس به كار خواهند گرفت.

-'محمد فنیش' وزیر امور اداری لبنان خواستار تشدید برخورد با گروه های تكفیری مسلح با هدف پایان دادن به عملیات قتل و كشتار در منطقه و لبنان شد.

* اردن

-صدها تن از شهروندان اردنی با برگزاری تظاهرات در شهرهای مختلف این كشور ضمن انتقاد از عملكرد دولت خواستار اجرای اصلاحات فراگیر در كشور شدند.

* امارات

- امارات عربی متحده اعلام كرد كمك های مالی خود به دولت مصر را به رقم چهار میلیارد و 900 میلیون دلار افزایش می دهد.

* كویت

-شیخ 'صباح الاحمد الجابر الصباح' امیر كویت در مراسم افتتاحیه دومین دور از فعالیت مجلس امت این كشور طی سخنانی تاكید كرد امنیت باید مهم ترین اولویت در كویت باشد.

* یمن

-'ابوبكر القربی' وزیر خارجه یمن اعلام كرد ایالات متحده آمریكا با آزادی 55 یمنی از زندان گوانتانامو موافقت كرد.

* افغانستان

- 'محمد سالم احساس' از مقامات ارشد پلیس افغانستان از كشته شدن بیش از 2 هزار تن از نیروهای طالبان و شورشیان در این كشور از ابتدای امسال خبر داد.



** آسیا و اقیانوسیه

-----------------------

*هند

- براثر وقوع چندین انفجار پی در پی در ایالت بیهار هند، دست كم پنج نفر كشته و 66 نفر دیگر زخمی شدند. پلیس هند 13 نفر را در ارتباط با بمب گذاری ها در شهر پتنای دستگیر كرد.

- شركت گاز 'گیل' هند در صدد انجام رایزنی برای خرید سهام به ارزش 600 میلیون دلار در میادین گازی تانزانیا و سرمایه گذاری درحوزه های نفنی این كشور است.

- براثر ادامه بارش باران های شدید و جاری شدن سیل درایالت آندراپرادش هند، حداقل 42 نفر در این ایالت جان خود را از دست دادند.

- هند به منظور آمادگی برای مقابله با چالش هایی كه از سوی پاكستان و چین این كشور را تهدید می كند، به دنبال ایجاد خطوط راه آهن دفاعی نزدیك مرزهای این دو كشور است.

- وزیر دفاع هند خواستار تداوم آماده باش نیروهای ارتش این كشور در امتداد خطوط مرز مشترك با پاكستان شد.

* تاجیكستان

ـ سخنگوی ریاست جمهوری تاجیكستان از شركت شماری از اتباع این كشور در جنگ سوریه اظهار نگرانی كرد و گفت: این قضیه می تواند واكنش منفی دولت دمشق را به دنبال داشته باشد.

ـ رییس دفتر نهادهای دموكراتیك سازمان امنیت و همكاری اروپا، برای نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری تاجیكستان، با بیان این كه توصیه ها برای برگزاری انتخابات رقابتی در این كشور نادیده گرفته شده است، گفت: رقابتی در این انتخابات مشهود نیست.ََ

- دو حمله ن‍ژادپرستانه جمعی از جوانان روس به قطارهای تاجیكستان در روسیه طی چند روز اخیر، باعث واكنش مقام ها و رسانه های تاجیكستان شده است.

* چین

- چین طولانی ترین مسیر قطار سریع السیر جهان را از استان جنوب غربی این كشور تا لهستان در اروپا راه اندازی می كند.

- كارشناسان چین و ژاپن كه روابط بین دولت هایشان تیره شده است همایشی را با موضوع توسعه صلح آمیز آسیای شرقی و ارتقای سطح اعتماد برگزار كردند.

- بر اثر برخورد یك دستگاه خودرو با یك مانع در میدان 'تیان آن من' پكن چند تن كشته و شماری از گردشگران و نیروهای امنیتی در این محل نیز زخمی شدند. پلیس چین این حادثه را تروریستی می داند و به همین دلیل چند نفر را دستگیر كرد.

- درحالی كه پكن روابطی پرتنش را در دریای شرقی با توكیو تجربه می كند، آمریكا ناو هواپیمابر خود را در دریای جنوبی چین مستقر كرده است.

- 'علی لاریجانی' رییس مجلس شورای اسلامی، درراس هیاتی عالی رتبه از مقام های اجرایی و نمایندگان مجلس وارد پایتخت چین شد.

- رییس مجلس شورای اسلامی ایران از چین خواست تا تسهیلات بیمه و بانكی در اختیار بازرگانان ایرانی قرار دهد.

- چین از برنامه دولت سوریه برای از بین بردن تسلیحات شیمیایی استقبال كرد.

- در بحبوحه تنش های منطقه ای میان چین از یك طرف و آمریكا و ژاپن از سوی دیگر، پكن برنامه زیردریایی هسته ای خود را فاش كرد.

- چین از مذاكرات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی استقبال كرد.

* مالزی

- 'ماهاتیر محمد' فعال برجسته سیاسی و نخست وزیر اسبق مالزی، از دولت این كشور خواست به درخواست های گروه های افراطی در كشور توجهی نكند و راه اعتدال را در پیش گیرد.

- رویه صدور 14 روزه روادید گردشگری برای ایرانیان در فرودگاه های مالزی تغییر نكرده است اما ایرانیان در برخی موارد به دلیل كم اطلاعی با سردرگمی هایی مواجه می شوند.

* كره شمالی

- كره شمالی اعلام كرد حق استفاده صلح آمیز از فضا را دارد و ماهواره های تجاری بیشتری را درآینده پرتاب می كند.

- یك مقام پاناما اعلام كرد 32 نفر از 35 خدمه بازداشت شده یك كشتی كره شمالی كه حامل سلاح از كوبا بود، از زندان آزاد می شوند و اجازه بازگشت به كشورشان را خواهند داشت.

- یك موسسه تحقیقاتی در آمریكا مدعی شد، كره شمالی در حال گسترش ساخت و سازها در تاسیسات اصلی پرتاب موشك این كشور است كه ظاهرا هدف آن، افزایش ظرفیت این تاسیسات برای نگهداری راكت های بزرگ تر و موشك های سیار جدید است.

* قرقیزستان

- سفارت آمریكا در بیشكك پایتخت قرقیزستان اعلام كرد یك بسته پستی حاوی پودر سفید به این سفارت ارسال شده است.

* اندونزی

-اتحادیه كارگران اندونزی از حدود سه میلیون كارگر این كشور دعوت كرد با هدف افزایش دستمزدها، اول نوامبر (10 آبان) اعتصاب سراسری برگزار كنند.

* ژاپن

- سازمان هواشناسی ژاپن اعلام كرد زلزله قوی استان فوكوشیمای ژاپن بر نیروگاه هسته ای فوكوشیما كه پیش از این آسیب دیده بود، تاثیری نداشته است.



** آفریقا

----------

*آفریقای جنوبی

- 'ژاكوب زوما' رییس جمهوری آفریقای جنوبی گفت: مردم آفریقا بایستی هر ایده ای از خارج این قاره را كه می تواند به تغییر جكومت در كشورهای آفریقایی منجر شود، رد كنند.

* مصر

- مقامات قضایی مصر اعلام كردند كه قضات دادگاه محاكمه رهبران اخوان المسلمین مصر به این دلیل كه دستگاه های امنیتی به متهمان اجازه شركت در جلسات دادگاه ندادند، از سمت خود استعفا كردند.

- تشكل موسوم به 'جبهه ادامه انقلاب' در مصر خواستار برپایی تظاهرات اعتراضی به پیش نویس قانون حالت فوق العاده، تظاهرات و قانون مبارزه با تروریسم در میدان 'طلعت حرب' قاهره شد.

- 17 گروه شناخته شده حقوق بشری در مصر پیش نویس لایحه كنترل اجتماعات اعتراضی در این كشور را 'اقدامی سختگیرانه برای اعمال محدودیت' توصیف كرده اند.

* نیجریه

-ارتش نیجریه می گوید شمار رزمندگان مظنون به عضویت در گروه بوكو حرام كه در جریان حملات ارتش در شمال شرقی این كشور كشته شده اند ، به 95 نفر افزایش یافته است.

* تونس

-'راشد الغنوشی' رییس جنبش اسلامگرای ' النهضه' تونس ضمن در خواست برای تدوین هرچه زودتر قانون اساسی این كشور توسط شورای موسسان، اعلام كرد كه شرایط كشور نیاز به ثبات قانونی دارد.



** اروپا

------

*اتحادیه اروپا

- 'ویویان ردینگ' معاون كمیسیون اروپایی و كمیسیونر قضایی اتحادیه اروپا با انتقاد شدید از جاسوسی آمریكا از متحدان خود، گفت: آمریكایی‌ها باید هرچه سریعتر برای بازسازی اعتماد، وارد عمل شوند.

*انگلیس

-دیوید كامرون نخست وزیر انگلیس در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد اسلامی در لندن ‌اعلام كرد كه بازار بورس لندن با راه اندازی بخش ویژه ای برای معاملات اسلامی، اوراق قرضه اسلامی عرضه خواهد كرد.

- دیوید كامرون به مطبوعات این كشور در مورد انتشار اسناد امنیتی و اطلاعاتی هشدار داد و در سخنانی تصریح كرد كه در صورت ادامه انتشار اسناد امنیتی توسط مطبوعات، برای دولت بسیار سخت خواهد بود كه اقدامات لازم را برای توقف این روند، به عمل نیاورد.

- رییس جمهوری افغانستان و نخست وزیران پاكستان و انگلیس با برگزاری نشست مشتركی در لندن روند صلح افغانستان و همكاری های امنیتی كابل - اسلام آباد را مورد بررسی قرار دادند

- روزنامه انگلیسی میل آن ساندی فاش ساخت كه آژانس امنیت ملی آمریكا (ان اس ای) احتمالا از طریق پایگاه جاسوسی خود در شمال انگلیس، تلفن آنگلا مركل صدراعظم آلمان و مقامات دیگر كشورها را شنود كرده است.

**ایتالیا

- موسسه ملی آمار ایتالیا موسوم به ایستات در گزارشی اعلام كرد كه شمار فقرای مطلق در این كشور از 2 میلیون و 400 هزار نفر در سال 2007 میلادی به چهار میلیون و 800 هزار نفر در سال 2012 افزایش یافته و از سال 2006 تا 2011 میلادی روزانه 615 فقیر جدید به جمع فقرا اضافه شده است.

* به دنبال افشای خبر جاسوسی آمریكا از 35 نفر از رهبران جهان،‌ 'انریكو لتا' نخست وزیر ایتالیا جاسوسی امریكا از مكالمات تلفنی رهبران و شهروندان اروپا و جهان را غیر قابل قبول خواند و خواستار اتخاذ موضعی قوی و قاطع از سوی اتحادیه اروپا در برابر این موضوع شد.

* فرانسه

ـ اتحادیه كارفرمایان فرانسه مدف (MEDEF ) در نظر دارد در ماه نوامبر سمیناری را در مورد ایران با حضور برخی از مدیران شركت ها و بازرگانان سازماندهی كند.

ـ فرانسه كه در ارتباط با یك حمله اطلاعاتی و سایبری به كاخ ریاست جمهوری این كشور (الیزه) به سرویس های جاسوسی آمریكا مظنون است، خواستار ارایه توضیحات واشنگتن در این زمینه شد.

* آلمان

- آنگلا مركل كه هنوز با گذشت بیش از یك ماه از پیروزی در انتخابات، موفق به تشكیل دولت نشده است با اعلام خبر شنود مكالمات تلفن همراهش از سوی آمریكایی ها به سوژه اصلی رسانه های داخلی و بین المللی تبدیل شد.

- وزیر كشور آلمان در واكنش به اقدام آمریكا در شنود تلفن ها در كشورش اعلام كرد كه شنود مكالمات در خاك آلمان جرم محسوب می شود و عاملان آن باید پاسخگو باشند.

- روزنامه آلمانی بیلد ام سونتاگ در مطلبی فاش كرد كه باراك اوباما رییس جمهوری آمریكا از شنود مكالمات تلفنی آنگلا مركل صدراعظم آلمان كه طبق گزارش ها ازسال 2002 میلادی آغاز شده بود، اطلاع داشته است.

- آلمان به رژیم صهیونیستی هشدار داد در صورت غیبت در نشست دوره ای بررسی حقوق بشر سازمان ملل متحد با عواقب فراوانی در زمینه دیپلماتیك روبرو خواهدشد.

- خبرگزاری آلمان درخبری از نشست شورای سازمان پیمان آتلانتیك شمالی (ناتو) و روسیه كه بعد از 2 سال و نیم وقفه در بروكسل برگزار شد، نوشت: مسكو و ناتو همچنان درمورد استقرار سپر دفاع موشكی در اروپا اختلاف نظر جدی دارند.

* اتریش

- درحالی كه دفتر صدراعظم اتریش اعلام كرده است كه هیچ مدركی وجود ندارد كه آمریكایی ها مكالمات تلفنی 'ورنر فایمن' صدر اعظم را شنود كرده باشند، میشائیل اشپیندلاگر وزیر خارجه این كشور می گوید كه در این خصوص مطمئن نیست.

* سوییس

- دو هفته پس از آن كه 'ایو روسیه' قایم مقام وزیر خارجه سوییس در سفر به تهران تصریح كرد كه برن از هیچ گونه تحریمی علیه ایران حمایت نمی كند، هانس سوبودا رییس اتریشی هیات پارلمانی اتحادیه اروپا نیز در سفر به تهران بر ضرورت لغو تحریم ها علیه ایران تاكید كرده است.

* اسپانیا

- سرویس اطلاعاتی اسپانیا می گوید كه این كشور هدف فعالیت های جاسوسی سازمان امنیت ملی آمریكا قرار گرفته است. بر همین اساس ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا ضمن اعلام این خبر، ضرورت شفاف سازی و ایجاد اعتماد را یادآور شد و از رییس سرویس اطلاعاتی اسپانیا خواست تا در برابر پارلمان در مورد این موضوع شهادت دهد.

*روسیه

-وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای بر حمایت از اقدامات سازمان های امدادرسانی در سوریه و همكاری با آنها برای ارایه كمك های بیشتر به مردم این كشور تاكید كرد.

-سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه وضعیت افغانستان را نگران كننده خواند و گفت: وضعیت افغانستان موجب نگرانی روسیه و كشورهای همسایه آن شده است.

- روسیه و ژاپن در تلاشند در پی افزایش حملات سایبری در محیط های مجازی از سوی برخی كشورهای غربی، گفت وگوهای جدیدی را در سطوح عالی برای مبارزه مشترك با حملات سایبری آغاز كنند.

-میخاییل بوگدانف نماینده رییس جمهوری روسیه در خاورمیانه از تلاش گروه های مسلح ضدسوری و تروریست ها و مزدوران خارجی برای تشدید برخوردهای مذهبی در سوریه ابراز نگرانی كرد.

- سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با اذعان به نبود عمق راهبردی در روابط كشورش با ناتو اعلام كرد مسكو برای سازش درباره مساله سپر دفاع موشكی آماده است.

- وزیر امور خارجه روسیه با انتقاد از یكجانبه گرایی درحل مسایل بین المللی، خواستار تشریك مساعی كشورها در حل مسایل جهانی شد.

-وزیر خارجه روسیه، رسوایی امنیتی آمریكایی ها در شنود مكالمات مقامات دیگر كشورها را معنا دار خواند.

-لاوروف از برگزاری نشست مشورتی فنی آمریكا و روسیه برای كنفرانس ژنو-2 خبرداد.

- ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در صدر فهرست پرنفوذ ترین شخصیت های سیاسی دنیا، بالاتر از 'باراك اوباما' رییس جمهوری آمریكا، درمجله فوربس قرار گرفت.

-خبرگزاری ایتارتاس روسیه ازابراز نگرانی شدید دولت روسیه به علت استفاده شورشیان افراطی سوریه از تسلیحات شیمیایی در شمال شرق آن كشور خبر داد. وزارت امور خارجه روسیه نیز در بیانیه ای، خواستار انجام تحقیقات بین المللی دقیق درباره استفاده تروریست ها از سلاح شیمیایی در سوریه شد.

-وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای از ادامه شهرك سازی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطین در حومه بیت المقدس ابراز نگرانی كرد و چنین اقداماتی از سوی تل آویو را محكوم دانست.

- روسیه، افغانستان و تاجیكستان توافقنامه مرزی را در شیرخان بندر استان قندوز در افغانستان امضا كردند.

-وزارت كشور داغستان روسیه اعلام كرد: 10 نفر بر اثر بروز یك حادثه بمبگذاری تروریستی در این جمهوری كشته شدند.



**آمریكای شمالی

-----------------

*آمریكا

- كارل لوین رئیس كمیته خدمات نظامی مجلس سنای آمریكا در دیدار با حامد كرزی، رییس جمهوری افغانستان در كابل ادامه كمك های واشنگتن به كابل را به امضای موافقت نامه امنیتی آمریكا و افغانستان مشروط كرد.

- وندی شرمن مذاكره كننده ارشد آمریكا درمذاكرات 1+5 با ایران گفت كه دولت آمریكا خواهان توقف اعمال تحریم های جدید علیه ایران است.

- نروژ با درخواست آمریكا برای از بین بردن سلاح های شیمیایی سوریه در خاك این كشور مخالفت كرد.

- مایك روجرز رییس كمیته اطلاعات مجلس نمایندگان و از چهره های پرنفوذ جمهوریخواه در كنگره آمریكا، انتقاد اروپا از جاسوسی سازمان سیا رد كرد و اخبار منتشر شده درباره جاسوسی از شهروندان و مقام های اروپایی را نادرست خواند.

- در پی رسوایی شنود تلفن همراه صدراعظم آلمان به وسیله دستگاه های اطلاعاتی آمریكا، سخنگوی سازمان امنیت مركزی آمریكا مدعی شد كه باراك اوباما در جریان جاسوسی و شنود مكالمات تلفنی صدراعظم آلمان قرار نداشته است.

-كره جنوبی درصدد خرید 100فروند موشك بالستیك از آمریكا است.

-درحالی كه شرایط و روابط كشورها در شرق آسیا متشنج است، آمریكا ناو هواپیمابر خود را در دریای جنوبی چین مستقر كرده است.

- ایالات متحده آمریكا اعلام كرد: وضعیت حقوق زنان در عربستان نگران كننده است و مقامات این كشور همواره در مذاكراتشان با مقامات سعودی در این باره هشدار داده اند.

-یك مقام ارشد دولت اوباما اعلام كرد كه ممكن است باراك اوباما طرح جاسوسی كشورش از رهبران هم پیمان آمریكا را به عنوان بخشی از بازبینی فعالیت های اطلاعاتی این كشور ممنوع كند.

-یكی از مقام های كاخ سفید با رد اظهارات رییس كمیته امنیت و اطلاعات سنای آمریكا كه گفته بود كاخ سفید جاسوسی در مورد كشورهای متحد آمریكا را متوقف كرده است، اضافه كرده كه دولت اوباما هنوز در این خصوص به تصمیم مشخصی نرسیده است.

-سازمان امنیت ملی آمریكا هر گونه جاسوسی از واتیكان و شنود مكالمات تلفنی مقر مذهبی مسیحیان كاتولیك جهان را تكذیب كرد.



** آمریكای لاتین

---------------

* پرو

-'خوان خیمنس مایور' نخست وزیر پرو از سمت خود كناره گیری و عنوان كرد كه كشورش به نقطه ای رسیده است كه برای پیشرفت نیاز به تغییراتی در كابینه دارد.

* كوبا

-مجمع عمومی سازمان ملل به اتفاق آرا، برای بیست و دومین بار تحریم های اقتصادی آمریكا ضد كوبا را محكوم كرد و خواستار لغو این تحریم ها شد.

-وزیر خارجه كوبا نیز سیاست تحریم آمریكا ضد هاوانا از سال 1959 میلادی را وحشیانه خواند و آن را در راستای قتل عام و كشتار مردم كوبا ارزیابی و توصیف كرد.

* ونزوئلا

-مقامات ونزوئلایی طی بیانیه ای از به امضا رساندن قراردادهایی میان مقام های این كشور و روسیه برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر و انسان خبر دادند.

* كلمبیا

- شورشیان گروه فارك در كلمبیا یك تفنگدار سابق آمریكا را كه چند ماه قبل به گروگان گرفته بودند آزاد كردند. این اولین اقدام این گروه پس از مذاكرات صلحی است كه از نوامبر سال 2012 میان فارك و دولت كلمبیا در نروژ آغاز شد.

* برزیل

-مقامات برزیلی یكی از عاملان مخفی این كشور را به این جرم كه با سازمان امنیت ملی آمریكا همكاری كرده اخراج كردند. این فرد یكی از كارمندان سازمان امنیت ملی برزیل است كه اطلاعاتی را در سال 2012 در اختیار یكی از كارمندان سازمان سیا كه در آن زمان در سفارت آمریكا در برزیل مشغول بود قرار داده است.

* آرژانتین

- رای 41 درصدی شهروندان آرژانتینی در انتخابات میان دوره ای كنگره به نامزد انتخاباتی مخالف دولت كنونی، شكست سنگینی را برای مقامات این كشور رقم زد. همچنین آرای شمرده شده نشان می دهد كه شهروندان این كشور دولت كریستینا فرناندز كرچنر را قبول ندارند و خواستار تغییر مواضع سیاسی هستند.

* بولیوی

- 'اوو مورالس' رئیس جمهوری بولیوی، در پنجاه و چهارمین سالروز تولدش اعلام كردكه فردی ضد امپریالیست است و ضد امپریالیست نیز از دنیا خواهد رفت.

- سایت افشاگر ویكی لیكس اسنادی منتشر كرده است كه نشان می دهد مقامات آمریكایی ارتباطات اینترنتی و تماس های تلفنی شهروندان بولیویایی را نیز كنترل كرده اند.

* مكزیك

-با فوران گازوییل از یك خط لوله حمل سوخت در ایالت خالیسكوی مكزیك، مسوولان از هفت هزار نفر خواستند تا جهت ایمنی خود خانه هایشان را ترك كنند. خطوط لوله حمل سوخت در مكزیك اغلب توسط دزدان سوراخ می شوند. وزارت انرژی مكزیك به نقل از پمكس، شركت نفت دولتی، می گوید در پنج سال اخیر دزدان معادل 4.7 میلیارد دلار سوخت دزدیده اند.



*سازمان های بین المللی

------------------------

-سازمان ملل متحد از مالزی خواست تا به اجرای حكم اعدام در این كشور و نیز فشارها علیه پیروان برخی مذاهب خاتمه دهد.

-نماینده ویژه دبیر كل سازمان ملل در لبنان بر تلاش این سازمان در حمایت از این كشور در برابر پیامدهای منفی بحران سوریه تاكید كرد.

- اخضر ابراهیمی نماینده ویژه دبیركل سازمان ملل در امور سوریه برای رایزنی با مقام های جمهوری اسلامی ایران درباره كنفرانس ژنو 2 به تهران و چند كشور دیگر منطقه سفر كرد.

- والری ایموس معاون دبیركل سازمان ملل در امور كمك های انساندوستانه گفت: مقام های سوری در بحث صدور ویزا برای امدادگران سازمان ملل همكاری لازم را به عمل نمی آورند و این مساله جریان امداد رسانی را سخت كرده است.

- بازرسان حقوق بشر سازمان ملل خواستار توضیح و شفافیت بیشتر آمریكا در مورد برنامه حملات هواپیماهای بدون سرنشین این كشور به منظور تحقیق در مورد شمار تلفات غیرنظامیان این حملات شدند.

-یوكا براندت معاون مدیر اجرایی صندوق حمایت از كودكان وابسته به سازمان ملل 'یونیسف' با هشدار نسبت به آینده مبهم كودكان سوریه گفت: با توجه به وجود یك میلیون كودك پناهنده و سه ملیون كودك نیازمند به كمك های بشردوستانه در داخل سوریه، یك نسل كامل سوری ها در معرض تهدید قرار دارد.

-كمیته صلیب سرخ جهانی با ابراز نگرانی از اوضاع بهداشتی و سلامت در افغانستان، از طرف های درگیر در ناآرامی های این كشور خواست به امداد رسانان و غیر نظامیان افغان آسیب نرسانند.

- سازمان همكاری اسلامی از شروع 'مذاكرات ملی' تونس و شروع اجرای نقشه راه برای پایان دادن به بحران این كشور در چارچوب احترام به همه جناح های سیاسی استقبال كرد.

- سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی اعلام كرد كه سوریه جزییات مربوط به برنامه تسلیحات شیمیایی خود و طرحی برای انهدام كلیه تاسیسات مرتبط با زرادخانه این كشور را ارایه داده است. درهمین حال بان كی مون دبیر كل سازمان ملل نیز اعلام كرد: سوریه كماكان هدف مورد نظر برای اجابت ضرب الاجل تعیین شده اول نوامبر ( دهم آبان ) را برای انهدام تجهیزات تولید سلاح های شیمیایی خود دنبال می كند.

-كارشناسان سازمان منع تولید سلاح های شیمیایی مرحله دوم برنامه خلع سلاح شیمیایی سوریه را در روز پنج شنبه به پایان رساندند.

- شورای امنیت برای نخستین بار در طول تاریخ، نقش حساس و با اهمیت سازمان همكاری اسلامی در حفظ و گسترش صلح و امنیت جهانی را به رسمیت شناخته است .

- آلفرد دزایاس گزارشگر ویژه سازمان ملل كه به خاطر حمایت از نظریه پارلمان جهانی، معروف است، از انحصار امتیاز وتو در دست چند كشور خاص انتقاد كرد.

-نمایندگان كشورهای عضو مجمع عمومی سازمان ملل خواستار اجرای تغییرات بنیادین در ساختار شورای امنیت به لحاظ شكلی و ماهوی شدند.

-سازمان جهانی بهداشت با ارایه گزارشی در مورد ابتلای 10 كودك سوری به فلج كودكان، از همكاری دولت سوریه با كشورهای همسایه برای مقابله با شیوع این بیماری اطلاع داد.

-'جیم یونگ كیم' رییس بانك جهانی وضعیت نامناسب پناهجویان در لبنان را بسیار جدی توصیف كرد و گفت: نرخ بیكاری در لبنان ناشی از مساله پناهجویان به 22 درصد و این كشور به سقف استقراض از بانك جهانی رسیده و نیازمند كمك فوری جامعه جهانی است.

- مارتین نسیركی سخنگوی دبیركل سازمان ملل می گوید كه دولت آمریكا اطمینان داده است كه مكالمات و تماس های این نهاد بین المللی را شنود نكند.

- دبیركل سازمان ملل با اشاره به اعلام رژیم اسراییل برای تداوم شهرك سازی در كرانه باختری رود اردن و شرق بیت المقدس، تاكید كرد این اقدام محكوم و مغایر با قوانین بین المللی است.

پژوهش**9278**9277**9294**9130**1459
۰ نفر

سرخط اخبار سیاست