۷ آبان ۱۳۹۲، ۵:۰۷
کد خبر: 80879287
T T
۰ نفر

جزییات طرح پیشنهادی ایران به آژانس

۷ آبان ۱۳۹۲، ۵:۰۷
کد خبر: 80879287
جزییات طرح پیشنهادی ایران به آژانس

وین - 'عباس عراقچی' معاون وزیر امور خارجه و عضو تیم مذاكرات هسته ای ایران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در وین از ارائه یك طرح پیشنهادی جدید به یوكیو آمانو مدیركل آژانس بین المللی انرژی اتمی خبر داد.

به گزارش ایرنا، عراقچی كه روز دوشنبه برای دیدار و گفت و گو با آمانو به وین سفر كرده بود، قبل از آغاز دور جدید مذاكرات ایران و آژانس با مدیركل این نهاد بین المللی دیدار و طرح جدید ایران را برای حل و فصل مسائل فی مابین ارایه كرد.

معاون وزیر خارجه ایران پس از این دیدار در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در وین از ارایه یك طرح جدید به آمانو خبر داد.

عراقچی در پاسخ به سوال ایرنا در خصوص جزئیات این طرح گفت: ایران آمادگی خود را برای پاسخ به تمام سئوالات و ابهام های آژانس در یك دوره كوتاه اعلام كرد.

وی با اشاره به اینكه طبق این طرح، جمهوری اسلامی ایران علاقه مند است همكاری های خود با آ‍‍‍ژانس را وسعت بخشد، گفت: قرار شد كه تیم های مذاكراتی ایران و آژانس پس از گفت وگوهای من و آقای آمانو، بر اساس این پیشنهاد جدید، چارچوبهای جدیدی را برای همكاری ترسیم كنند.

به گزارش ایرنا، ساعتی بعد از مذاكرات عراقچی و آمانو، تیم های مذاكراتی ایران و آژانس برای عملیاتی كردن این طرح پیشنهادی جدید وارد گفت و گو شدند.

یك منبع نزدیك به مذاكرات، این گفت و گوها را متفاوت با مذاكرات گذشته ایران و آژانس دانست و خاطرنشان كرد كه طرفین با رویكرد جدید و رو به جلو وارد مذاكرات شده اند.

وی با اشاره به این كه مذاكرات ایران و آژانس طی دو سال گذشته برای دستیابی به یك ' رویكرد ساختاری' نتیجه ای نداشت و به بن بست رسیده بود، خاطرنشان كرد كه طرح جدید ایران در حقیقت برای بیرون آمدن از این بن بست است.

تیم های مذاكراتی ایران و آژانس شامگاه دوشنبه پس از حدود سه ساعت مذاكره جدی، ادامه بررسی طرح ایران را به صبح سه شنبه موكول كردند.

ایران در حالی در مذاكرات روز دوشنبه طرح جدیدی را برای حل و فصل مسائل فیمابین، روی میز آژانس گذاشته است كه دو هفته پیش نیز با طرحی جدید وارد مذاكرات ژنو شد.

'محمد جواد ظریف' وزیر خارجه و رییس تیم مذاكرات هسته ای ایران در مذاكرات ژنو پیشنهاد جدید ایران با عنوان 'پایانی بریك بحران غیر ضروری ؛ آغازی برای افق های جدید' را روی میز گذاشت.

طرح جدید ایران در مذاكرات ژنو با استقبال گروه 1+5 مواجه شد و طرفین با یك رویكرد جدید، حركت در مسیر توافق بر سر یك 'نقشه راه' را آغاز كردند و در همین راستا قرار است كه یك روز پس از مذاكرات ایران و آژانس، كارشناسان ایران و گروه 1+5 در وین وارد جزئیات شوند و نتیجه مذاكرات خود را به نشست آتی ژنو ارایه كنند.

معاون وزیر خارجه ایران با اشاره به رویكرد جدید ایران و گروه 1+5 برای ورود به مذاكرات جدی و واقعی در ژنو، اظهار امیدواری كرده است كه ایران و آژانس نیز با یك رویكرد جدید و همراه با حسن نیت، در مدت زمان كوتاهی به حل و فصل ابهامات باقیمانده از گذشته پرداخته و بیش از پیش بر همكاری‌های آتی برای مقابله با اشاعه هسته‌ای و تضمین جهانی عاری از سلاح ‌های هسته‌یی متمركز شوند.

عراقچی مذاكراتش با مدیركل آژانس را بسیار مثبت و سازنده توصیف كرد و گفت كه در این مذاكرات در خصوص رویكرد جدید ایران توضیحات مفصلی داده است.

دیپلمات ها در وین با اشاره به فضای مثبت مذاكرات ایران و آژانس، دیدار عراقچی با آمانو را یك نقطه عطف توصیف كرده و امیدوارند كه طرفین با توجه به طرح پیشنهادی ایران، به یك توافق دست یابند.

اروپام 1344 ** 1917
۰ نفر

سرخط اخبار جهان