به منظور کاهش حوادث رانندگی در جاده ها

سامانه شبیه ساز رانندگی اتوبوس رونمایی شد

تهران- سامانه شبیه ساز رانندگی اتوبوس شامل تجهیزات تشخیص خستگی، خواب آلودگی و دستگاه هشدار دهنده حوادث رانندگی امروز- دوشنبه- در دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی رونمایی شد.

دکتر ˈعلی نحویˈ مدیرپروژه سامانه شبیه ساز رانندگی اتوبوس و عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با بیان اینکه رانندگی در جاده های یکنواخت پس ازمدت مشخصی منجر به کاهش هوشیاری رانندگان می شود گفت: این امر در یک بازه زمانی در مراحل مختلفی از سطح ˈهوشیاری کاملˈ تا ˈخواب آلودگیˈ صورت می گیرد که در استاندارد جهانی عنوان ک.اس.اس نام دارد و دارای 10 درجه است.
وی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی ایرنا افزود: این سامانه نیم ساعت قبل از این که فرد به خواب آلودگی کامل برسد به وی هشدار می دهد.
مدیر این پروژه درباره نحوه عملکرد این بخش از سامانه افزود: اطلاعات مربوط به خودرو از جمله الگوی فشار دادن پدال ها و وضعیت فرمان خودرو در فرد هوشیار و خواب آلوده متفاوت است؛ از این رو این دستگاه برای شناسایی موقعیت راننده در رانندگی مجهز به سیگنال های فیزیولوژیک است.
وی گفت: همچنین در بخش های بعدی این پروژه نوار مغزی از رانندگان با نام سیستم ˈای.ای.جی.ˈ تهیه می شود که با بررسی آن سطح خواب آلودگی و خستگی فرد مشخص می شود. البته این نوارهای مغزی در خودرو واقعی استفاده نخواهد شد و فقط در شبیه ساز رانندگی برای صحه گذاری تعبیه شده است.
***رونمایی از سیستم هشدار دهنده تصادفات از طریق صندلی
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی همچنین درباره بخش دوم سامانه شبیه ساز رانندگی اتوبوس گفت: در این بخش وقوع خطر از طریق کفی صندلی و پشتی صندلی به صورت ویبراتور به راننده اطلاع داده می شود.
وی توضیح داد: هنگامی که فاصله خودروی فرد با خودروی جلویی کمتر از میزان استاندارد شود، سولنوئید ها و ویبراتورهای قرار گرفته در پشتی صندلی راننده روشن می شود و لرزش های متعدد در کمر راننده ایجاد می کند.
نحوی اضافه کرد: همچنین ویبراتوری در کف صندلی راننده موجود است که خطر موجود در سمت چپ و راست را از طریق ایجاد لرزش برای وی مشخص می کند.
براساس این گزارش این سامانه شبیه ساز رانندگی برای اتوبوسهای درون شهری و برون شهری با هدف کاهش تلفات جاده ای و تصادفات از سوی دانشگاه خواجه نصیر و با همکاری دانشگاههای امیرکبیر، تهران، آزاد و شهید بهشتی، دانشکده علوم انتظامی و نیز شرکت واحد اتوبوسرانی ، شرکت اتوبوس سازی آکیا و عقاب طراحی و به بهره برداری رسید.
تجهیزات به کار رفته دراین سامانه شامل بدنه و اتاق کامل تا پشت سر راننده شامل تجهیزاتی چون داشبورد، آمپرها، صندلی راننده، کمربند ایمنی، فرمان، دکمه های دنده خودکار، کلیدهای باز و بست درها، ترمز دستی، شیشه ها و درهای بادی و ورودی مسافر و راننده است.
در این شبیه ساز همچنین تجهیزات دیگری مانند پدال گاز و ترمز به همراه سنسورهای موقعیت پدالها، عقربه های سرعت سنج، دورسنج موتور، درجه های آب و سوخت و نمایشگرهای پنل نیز نصب شده است تا رانندگان بتوانند در شرایط واقعی از موقعیت اصلی اطلاعات واقعی داشته باشند.
به گفته مدیر پروژه تجهیزات شبیه ساز رانندگی اتوبوس، نیروی انسانی مهمترین عوامل حوادث جاده ای است به همین دلیل در این شبیه ساز شرایط تصادفات جاده ای، ترافیک،جغرافیای انواع جاده ها و شرایط آب و هوایی و وضعیت لغزندگی جاده ها شبیه ساز شده است و رانندگان می توانند با این شبیه ساز شرایط مختلف را تجربه کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی شبیه ساز کل سیستم فنی خودرو را از دیگر قابلیت های این سامانه نام برد و در توضیح نحوه علمکرد آن نوشت: برخی مواقع تصادفات به دلیل نقص فنی است از این رو در این شبیه ساز شرایطی چون ترکیدگی لاستیک ها، چپ کردن و هرگونه نقض فنی که موجب تصادفات و حوادث رانندگی می شود در این تجهیزات تعبیه شده است.
علمی(5)**9190**1599

انتهای پیام /*

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه از فرم پایین صفحه استفاده کنید
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال