۱۵ تیر ۱۳۹۲، ۱۵:۵۴
کد خبر: 80726271
T T
۰ نفر

ساخت موزاييك هاي مولد برق توسط محقق ايراني

۱۵ تیر ۱۳۹۲، ۱۵:۵۴
کد خبر: 80726271
ساخت موزاييك هاي مولد برق توسط محقق ايراني

تهران- محققان كشور موفق به توليد موزاييك هاي مولد الكتريسته اي شدند كه انرژي آن از راه رفتن افراد بر روي اين موزاييك ها توليد مي شود.

راه رفتن امری طبیعی است و اتلاف انرژی در زمان راه رفتن نیز یك موضوع بدیهی است.اما محققان ایرانی می گویند می توان از این انرژی و با استفاده از روش های مكانیكی برق تولید كرد.

جعفر رام بجندی، مخترع این طرح در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: تولید برق از راه رفتن در مكان های پرتردد، علاوه بر كاهش هزینه های تولید انرژی غیرفسیلی و تجدیدپذیر، در عملیاتی كاملا سالم و بدون ایجاد آلایندگی در هوا و محیط زیست صورت می گیرد.

این مخترع با بیان اینكه این اختراع وی تاكنون به دلیل عدم حمایت مالی شركت ها و سازمانهای ذیربط به مرحله تولید انبوه نرسیده است گفت: این درحالی است كه استفاده از این دستگاه دارای صرفه اقتصادی و محیطی، اشتغال زایی خواهد شد و حتی می توان در صورت بازاریابی خارجی آن را به كشورهای دیگر نیز صادر كرد.

وی با بیان اینكه این طرح تاكنون مراحل طراحی، ساخت، آزمایش و ثبت ملی را پشت سر گذرانده است، گفت: در روش های مشابهی كه توسط دیگران مورد استفاده قرار گرفته است، علاوه بر اتلاف انرژی بسیار بالا تعمیر و نگهداری دستگاههای مورد نیاز نیز بسیار مشكل بود.

این مخترع گفت: آخرین نمونه این دستگاه نیز به مدت سه ماه در ایستگاه شهید بهشتی متروی تهران مورد آزمایش قرار گرفته است.

رام بجندی در بیان مشخصات فنی این دستگاه گفت: استفاده از بلبرینگ KK بریا، تولید حركت یك طرفه و انتقال نیرو به شفت برای به حركت درآوردن ژنراتور، استفاده از یك پلیت لاستیكی برای جلوگیری از ایجاد مانع هنگام عبور افراد و گام زدن بر روی موزاییك ها، از جمله مشخصات فنی این دستگاه است.

وی افزود: در این دستگاه از ژنراتور dc( برق یك طرفه) و ذخیره آسان به وسیله یك دیود در باتری استفاده شده است كه با استفاده از این روش می توان حداكثر برق از كالری از دست رفته افراد را به دست آورد.

علمی(4)**9190**1599
۰ نفر