۱۱ فروردین ۱۳۹۲، ۱۱:۰۴
کد خبر: 80597702
T T
۰ نفر
ممنوعيت ثبت سفارش اولويت 10 واردات همچنان برقرار است

تهران - مدير كل ثبت سفارش سازمان توسعه تجارت گفت: كمك دولت به خروج كالاهاي رسوب شده در گمركات كشور كه در گروه اولويت 10 قرار گرفته اند، به معناي لغو ممنوعيت ثبت سفارش اولويت 10 نيست.

'ساسان خدایی' روز یكشنبه در گفت و گو با ایرنا عنوان كرد: برخی وارد كنندگان پیش از اعلام ممنوعیت ثبت سفارش اولویت 10، اقدام به واردات كالا كرده بودند كه با توجه به ممنوعیت این اولویت، كالاهای آنها بلاتكلیف مانده بود.

وی افزود: طی این مدت، درخواست های متعددی از سوی اتاق های بازرگانی و دیگر فعالان بخش خصوصی مبنی بر تعیین تكلیف و كمك به جلوگیری از ضرر وارد كنندگان مطرح شده بود.

وی گفت: بر این اساس اجازه ثبت سفارش و ترخیص كالا برای كسانی كه كالاهای آنها وارد گمركات شده و قبض انبار نیز برای آنها صادر شده تا آخر فروردین ماه سال جاری داده شد.

به گزارش ایرنا، بر اساس بخشنامه دولت، صدور ثبت سفارش برای تمامی كالاهای مشمول گروه 10 كالایی كه تا پایان بهمن ماه سال 91 وارد گمركات اجرایی شده و برای آنان قبض انبار معتبر صادر شده باشد، با رعایت ضوابط و سایر مقررات ملحوظ و حسب مورد نسبت به اخذ گواهی قانونی ذیربط، حداكثر تا پایان فروردین 1392 از محل ارز متقاضی بلامانع خواهد بود.

دراین بخشنامه تصریح شده است، از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل، ماخذ حقوق ورودی این گونه كالاها(گروه 10 كالایی) مطابق با ماخذ جداول ضمیمه كتاب قانون مقررات صادرات و واردات سال 1391 محاسبه و از چارچوب مفاد ماده 11 آیین نامه اجرایی تبصره یك ماده (...) قانون امور گمركی ، خارج می باشد .

خدایی با اشاره به این كه، برخی وارد كنندگان قبل از تصمیم دولت، اقلام خود را خریداری و در حال انتقال به ایران بودند و برخی نیز قبل از ممنوعیت، سفارش كالا داده و پول پرداخت كرده بودند، گفت: فرصت محدودی به این گروه از وارد كنندگان داده شده تا متضرر نشوند.

وی این توضیح را نیز داد كه در گروه 10 كالاهای وارداتی، برخی اقلام ممنوعیت های خاص خود را داشته اند، مانند برخی محصولات كشاورزی كه این ممنوعیت در زمان تعیین اولویت 10 نیز اعمال شده است.

وی گفت: اقلام وارداتی كه اجازه ثبت سفارش به آنها داده شده، جزو ممنوعیت های قبلی نیست و فقط شامل گروه كالاهایی می شود كه ثبت سفارش آنها پیشتر ممنوع نبوده اند، اما فقط به دلیل شرایط خاص كشور در حال حاضر ممنوع است.

یادآور می شود: گروه كالایی 10 شامل كالاهای لوكس، غیرضرور و مصرفی می باشد كه بخش عمده آنها در داخل كشور تولید می شود.

ممنوعیت این گروه از كالاها با هدف حمایت از تولید داخل و جلوگیری از خروج ارز صورت گرفته است.

اقتصام (4)**1601**1594
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد