۴ بهمن ۱۳۹۱، ۸:۴۲
کد خبر: 80510924
T T
۰ نفر
طراحي لباس فضانورد ايراني  در مرحله مطالعاتي قرار دارد

تهران- سرپرست سازمان فضايي ايران گفت: طراحي و توليد لباس فضانورد ايراني و ديگر تجهيزات پروژه اعزام انسان به فضا در مرحله مقدماتي و طراحي اوليه قرار دارد.

دكتر 'حمید فاضلی' روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: هم اكنون محققان ایرانی در حال مطالعه و بررسی اولیه تجهیزات و لباس فضانورد به همراه تمامی زیرسیستم های اعزام موجود زنده به فضا هستند و تلاش سازمان فضایی این است كه این پروژه با توجه به امكانات موجود در داخل كشور انجام شود .

سرپرست سازمان فضایی خاطرنشان كرد: تولید لباس فضانورد و تجهیزات لازم هنوز وارد مرحله اجرایی نشده و قرارداد خاصی با دیگر موسسات تحقیقاتی برای انجام آن منعقد نشده است. زیرا هنوز محققان در حال مطالعه و بررسی هستند.

وی گفت: پروژه اعزام موجود زنده به فضا با پرتاب كپسول زیستی پیشگام به شكل عملیاتی در می آید و در گام های بعدی با پرتاب كپسول های بزرگتر و طراحی مكانیسم های قویتر دنبال می شود . در مرحله بعدی این پرتاب ها با موجودات زنده بزرگتر مانند شامپانزه تكرار می شود.

سرپرست سازمان فضایی كشور خاطرنشان كرد: مرحله بعدی این پروژه، پرتاب انسان با كپسول زیستی به یك ارتفاع خاص خارج از جو و بازگشت آن است كه در مدت زمان كمتر از 30 دقیقه صورت خواهد گرفت.

به گفته فاضلی در مرحله بعدی هم طرح اعزام انسان به فضا و قرار گرفتن آن در مدار زمین است كه در دستور كار قرار دارد و در آن كپسول زیستی حامل انسان در مدار زمین قرار می گیرد. تاكنون تنها سه كشور به این فناوری دست یافته اند.

علمی(4)**9190**
۰ نفر