۲ بهمن ۱۳۹۱، ۱۵:۳۱
کد خبر: 80508765
T T
۰ نفر
ديدگاه مراجع تقليد درباره اعمال خرافي روز نهم ربيع الاول

تهران - روز نهم ربيع الاول هر سال و در آستانه برگزاري هفته وحدت و به رغم تمامي تلاش ها براي تقريب و انسجام امت اسلامي، از سوي برخي دشمنان به فرصتي براي ايجاد تفرقه در ميان مسلمانان تبديل شده است.

برخی مجالس وهن ‌آمیز به اسم تشیع در محافل و مجالس مختلف، همزمان با آغاز نهم ربیع الاول برگزار می شود كه بهانه ای برای بخشودگی محسوب می شود، اما در اصل بیشترین خسارت را به مكتب راستین اهل بیت(ع) و وحدت مسلمانان وارد می‌ سازد.

دشنام و توهین به مقدسات سایر ادیان و فرقه ها نه تنها ثمره مثبتی به همراه ندارد، بلكه موجب تنش و تفرقه هر چه بیشتر شده و هر روز فاصله ادیان مختلف را افزایش می دهد.

برگزاری مراسمی با عنوان 'عید الزهرا' بر اساس نظر محققان و علمای دین، یك امر عامیانه است كه نمی‌توان آن را پای ارزش‌ها و شعایر شیعه تلقی كرد، به طوری كه علمای بزرگ شیعه پرداختن به این مسایل را مخل وحدت مسلمانان قلمداد كرده اند.

از آنجا كه توصیه ائمه اطهار(ع)، همواره بر احترام به مقدسات دیگر مذاهب اسلامی و حتی سایر ادیان الهی بوده و تعلیمات آن بزرگواران نیز بر اساس تزكیه و پاكسازی مردم از پلیدی ها پایه گذاری شده است، انجام چنین منكرات و بدعت هایی، آن هم با نام پیروی از مكتب اهل بیت(ع)، نه تنها انحراف از خط و روش آن بزرگواران است بلكه ظلم و خیانتی بزرگ به این مكتب حقه خواهد بود.



** نظر مراجع معظم تقلید در رابطه با نهم ربیع الاول

امام خمینی(ره) در این رابطه فرمودند: حفظ وحدت، تكلیف حتمی شرعی است بر جمیع سخنرانان، چه در محیط های باز و چه بسته و تمام نویسندگان، تكلیف حتمی شرعی است كه حتی به طور اشاره و كنایه، از گفتار و نوشته های اختلاف انگیز اجتناب كنند كه امروز اختلاف برای امت اسلامی، سم كشنده است و باید بدانند كه ایجاد اختلاف در محیط حاضر، جز تبعیت از نفس اماره و شیطان درونی و خدمت به ابرقدرت ها خصوصا آمریكای جهان خوار، نیست و از منكرات بزرگی است كه شیطان به اسم اسلام، بر زبان ها و قلم ها جاری می كند و باید بدانند كه انقلاب اسلامی تاب تحمل آن را ندارد و متخلف را مجازات خواهد كرد.

ایشان در ادامه فرمودند: دادستان كل كشور موظف است تا به این طریقه خطرناك خاتمه دهد. سخنرانی های سالم و سازنده در محیط های سالم غیر متشنج، برای ایجاد وحدت و تفاهم و جلوگیری از اختلاف و تشنج، مفید و موجب رضای خداست.



همچنین در استفتائی از مراجع تقلید در رابطه با روز نهم ربیع الاول آمده است: در قرن های اخیر چنین مرسوم بوده است كه عامه شیعیان در روز نهم ربیع - با توجه به نسبتی كه به این روز می دهند - توجهی خاص به این روز داشته و مجالسی را در آن تشكیل می داده اند. از صحت و سقم این انتساب كه بگذریم آن چه موجب نگرانی است انجام اعمال و گفتار خلاف شرعی است كه در بعضی از این مجالس صورت می گیرد و از ساحت فرد مسلمان و شیعه اهل بیت(ع)، به دور است. و آن چه بر این نگرانی می افزاید وجهه شرعی دادن بعضی افراد به این اعمال خلاف شرع است كه با بهانه 'رفع القلم و...' انجام می گیرد.

متاسفانه در سال های اخیر و با امكانات جدیدی هم كه به وجود آمده، امكان ضبط تصاویر یا صوت این مجالس برای شركت كنندگان در آن به سهولت وجود دارد كه در بعضی موارد این فیلم ها و صوت ها به كشورهای مجاورمان كه شیعیان و اهل تسنن در كنار یكدیگر زندگی می كنند، نفوذ یافته و باعث ایجاد فتنه و ریختن خون پاك شیعیان آن منطقه شده است. با توجه به نكاتی كه گفته شد خواهشمند است نظر شریف معظم له را نسبت به این سووالات بیان فرمایید.

1 - حكم برپایی این گونه مجالس با صورتی كه گفته شد چیست؟

2 - شركت در این مجالس چه حكمی دارد؟

3 - نظر حضرتعالی درباره 'رفع القلم' كه مجوز انجام بعضی گناهان و مناهی در این ایام می شود، چیست؟

4 - توصیه ای را به این افراد بیان فرمایید.



** پاسخ مراجع عظام تقلید:

- حضرت آیت الله العظمی خامنه ای رهبر معظم انقلاب

سلام علیكم و رحمة الله و بركاته

بسمه تعالي

هرگونه گفتار یا كردار و رفتاري كه در زمان حاضر، سوژه و بهانه به دست دشمن بدهد و یا موجب اختلاف و تفرقه بین مسلمین شود شرعا حرام اكید است.



- آیت الله العظمی حسین نوری همدانی

بسمه تعالی

سلام علیكم

ج: چیزی به عنوان رفع قلم در روز به خصوصی نداریم و مسلمانان باید از تفرقه بپرهیزند و از هر چیزی كه موجب وهن مذهب است اجتناب كنید.



- آیت الله العظمی مكارم شیرازی

اولا، روایتی با عنوان 'رفع قلم' در آن ایام مخصوص در منابع معتبر نداریم. و ثانیا، بر فرض چنین چیزی باشد كه نیست، مخالف كتاب و سنت است و چنین روایتی قابل پذیرفتن نیست و حرام و گناه در هیچ زمانی مجاز نیست همچنین سخنان ركیك و كارهای زشت دیگر. و ثالثا، تولی و تبری راه های صحیحی دارد نه این راه های خلاف.



- آیت الله العظمی بهجت

ج 1و 2: تقیه از اوجب واجبات است و محافظه كاری كامل در مواردی كه معرضیت احتمالی خلاف تقیه دارد، لازم می باشد.

ج 3: مخصصی برای دلیل معصیت نیست و توسعه در امهال توبه محتمل است.

ج 4: معلوم شد.



- آیت الله العظمی تبریزی

سووال:

معمولا در مراسم عیدالزهرا(ع) كف زدن، پایكوبي، رقص ... و حتي اموري كه جمیع فقها صریحا فتوي به حرمتش دارند را مستند به حدیث رفع القلم مي دانند. آیا این حدیث سندا صحیح است؟ و اگر بالفرض روایت صحیحه باشد، معناي حدیث چیست و از آن چه برداشت مي شود؟

پاسخ:

بسمه تعالي؛ روایت مزبور صحیح نیست و فرقي بین ایام نیست و معصیت، معصیت است.



سووال:

بعضی از مردم در روز نهم ربیع به انجام قباحی و منكرات می پردازند و اعتقاد دارند كه گناهی به خاطر انجام این گونه اعمال برای آنها ثبت نخواهد شد از آن جا كه این افراد برای انجام این اعمال تمسك به روایتی معروف به (رفع القلم) می كنند، آیا این روایت صحیح می باشد؟ و حكم انجام این گونه اعمال كه در نظر اول موجب وهن شیعه می شود و در نگاه دوم نیز باعث تفرقه میان مسلمین و كافر نامیدن شیعیان خواهد شد، چیست؟



- آیت الله العظمی فاضل لنكرانی

حدیث رفع القلم صحیح نیست، بلكه هر مسلمانی موظف به انجام واجبات دینی بوده و فرقی در ایام سال نسبت به آن وجود ندارد، و انجام اعمالی كه موجب تفرقه مسلمین یا وهن شیعه شود جایز نیست.



- آیت الله العظمی سیدمحمدصادق روحانی

روایت رفع القلم صحیح نیست و هركس به اندازه ذره اي كار بد انجام داده باشد نتیجه آن را مي بیند، مگر آن كه توبه كند.



- آیت الله مصباح یزدی

برادر گرامی،

سلام علیكم و رحمة الله

همان طور كه بزرگان فرموده اند، هرگونه عملی كه منشا شدت خصومت و اضرار به مال و جان و عرض شیعیان باشد ممنوع است و موجب مشاركت در گناه هتك حرمت شیعیان می شود. از خدای متعال مسالت داریم اسلام و تشیع را از شر جاهلان حفظ فرماید.

فراهنگ (2) ** 1883 ** 1071

سرخط اخبار فرهنگ