۱۵ دی ۱۳۹۱، ۱۱:۵۶
کد خبر: 80485358
T T
۰ نفر
ساخت گنبد حرمين مطهرامامين عسگريين (ع) روبه پايان است

تهران- رييس ستاد بازسازي عتبات عاليات گفت كه مراحل ساخت گنبد حرمين مطهر امامين عسگريين (ع) روبه پايان است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، 'حسن پلارك' در سخنان پیش از خطبه های نمازجمعه امروز تهران افزود: این گنبد، با 28 هزار خشت طلا و به ابعاد 20 در 30 بوده و ‌حاصل 1.5سال فعالیت شبانه روزی مهندسان و طراحان ایرانی است.

وی با بیان اینكه مهندسان اكنون درحال كار بر روی آخرین گردانه این گنبد هستند، ابراز امیدواری كرد تا هرچه زودتر گنبد مطهر حرمین امامین عسگریین (ع) رونمایی شود.

وی همچنین از سنگ كاری و بازسازی رواق های داخل حرم مطهر امامین عسگریین (ع) خبر داد و افزود:‌ ساخت ضریح مطهر حرمین در قم ، 80 درصد پیشرفت فیزیكی دارد.

پلارك پیش بینی كرد این پروژه عظیم همگام با پایان یافتن عملیات اجرایی دیگر طرح ها در شهر سامرا، رونمایی شود.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات در مورد بازسازی حرم حضرت علی (ع) در نجف اشرف نیز توضیح داد :حرم امیرمومنان(ع )‌، از وسعت بسیار كم و با ابعاد 100 متر در 100 متر كه به هیچ وجه در شان ایشان نبود، احداث شده بود.

پلارك با بیان اینكه نیمی از حرم حضرت علی (ع) را رواق ها و صحن پوشانده بود، گفت: این در حالی است كه ما با طراحی بسیار دقیق موفق به احداث یك صحن و سرا به ابعاد 110 در 400 متر پیرامون این حرم مطهر شده ایم.

وی ادامه داد: این صحن و سرا در فضایی شامل سه طبقه و به نام حضرت فاطمه (س) در حال ساخت است.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات با اشاره به پیشرفت فیزیكی 24 درصدی این طرح در كمتر از شش ماه ،گفت: عملیات اجرایی ساخت این صحن و سرا پس از تملك زمین ها، آغازشد.

پلارك تاكید كرد: این پروژه بیش از 200 هزار متر مربع زیربنا دارد و قرار است در فاصله زمانی چهارساله، تكمیل شود.

وی درباره اقدامات صورت گرفته در بازسازی حرم امامین جوادین (ع) در شهر كاظمین نیز گفت: فضای حرمین با الحاق مسجد متروكه صفوی و با دوسال كار شبانه روزی مهندسان ایرانی در یك طرح ضربتی به 2 برابر افزایش یافت.

وی با بیان اینكه ضریح حرم مطهر حضرت عباس (ع) نیز در حال ساخت است، گفت: كارگاه احداث این ضریح مطهر ابتدا در تهران شكل گرفت و با مشاركت دوستان عراقی به شهركربلا منتقل شد.

پلارك، همچنین از اتمام نیمی از آیینه كاری و سنگ كردن كف حرم مطهر سیدالشهدا (ع) خبر داد و گفت: همه این فعالیت ها در قالب معماری اسلامی انجام شده و این كارها در حرم حضرت عباس (ع) نیز در حال انجام است.

وی با اشاره به تصویب طرح جامع شهر كربلا در دولت عراق،‌ ادامه داد: اكنون بعد از چهار سال كار مطالعاتی از سوی طراحان ایرانی، این طرح جامع با محوریت توسعه حرم های مطهر در كربلای معلی مصوب شده است.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: ما تلاش خواهیم كرد تا در آینده شاهد توسعه بین الحرمین و دیگر اماكن متبركه در شهر عراق باشیم.

به گفته پلارك،اكنون 50 پروژه بزرگ با مشاركت و همراهی مهندسان و مردم ایران در عتبات عالیات در حال اجرا است.

وی در مورد تشكیل ستاد بازسازی عتبات عالیات افزود: این ستاد در سال 81 با حمایت و مشاركت های بی دریغ مردم راه اندازی شد و اكنون یك دهه از فعالیت های آن می گذرد.

وی ادامه داد: بعد از فروپاشی حكومت صدام،كار بازسازی حرم امام حسین (ع) و بعد از آن حرمین مطهر دیگر در شهر كربلا آغاز شد.

وی تاكید كرد: اموال و دارایی های مردمی‌ به عنوان مهمترین كمك ها،‌ باعث شد تا اقدامات بازسازی در عتبات عالیات بسیار سریع انجام شود.

اجتمام(3)**9134 **1601
۰ نفر

سرخط اخبار سیاست