۶ دی ۱۳۹۱، ۱۴:۵۴
کد خبر: 80473678
T T
۰ نفر

كاهش شديد متقاضيان خريد ارز در بازار

۶ دی ۱۳۹۱، ۱۴:۵۴
کد خبر: 80473678
كاهش شديد متقاضيان خريد ارز در بازار

تهران- صرافان و معامله گران بازار ارز كه برخي از آنها در ماه هاي اخير به دليل نوسانات شديد، سود هنگفتي عايدشان شده اين روز ها شكايت از افت شديد تقاضاي خريد در اين بازار دارند و معتقدند ميزان تقاضاي ارز نسبت به ماه هاي گذشته كاهش چشمگيري يافته است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا،‌ هر چند نوسانات نرخ ارز در چند ماه گذشته تا حدودی كنترل گردید و كاهشی شد اما طی چند هفته اخیر این امر روندی معكوس گرفت و نرخ ها صعودی شد كه البته تدابیر اتخاذ شده این روند را از روز سه شنبه(دیروز) تا حدودی كاهشی كرده است.

فعالان بازار ارز می گوید،‌برخی از اخبار منتشره در خصوص یارانه ها و همچنین اخبار اقتصادی این نوسانات را ایجادكرده بود و متقاضیان منتظرند بعد از رصد بازار دوباره اقدام به خرید و فروش كنند.

عده ای دیگر نیز معتقدند دلیل اصلی رشد نرخ ارز در روز های گذشته افزایش تقاضای فصلی مقارن با سال نومیلادی و تعطیلات ژانویه، تخصیص نیافتن ارز مبادله ای به گروه هشت كالایی در هفته های گذشته توسط مركز مبادلات ،‌دوره زمانی طولانی مدت دریافت ارز در مركز مبادلات كه حدود45 روز است و انتظارات تورمی از دیگر دلایل رشد نرخ ارز در روز های گذشته بوده است.

البته هر چند از روز گذشته اخباری مبنی بر افزایش عرضه ارز صرافی های بانك های دولتی منتشر شده و این امر دلیل كاهش نرخ قیمت ارز بیان می شود اما یكی از مدیران این صرافی ها در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ،‌گفت: میزان عرضه ارز نسبت به روز های گذشته تغییری نداشته است اما رشد قیمت ها سبب شده تا میزان تقاضا كاهش یابد و همین امر سبب شده تا قیمت ها نیز متعادل تر شود.

وی معتقد است،‌ نوسان اخیر قیمت ارز چیزی جز تاثیر پذیری از اخبار نبوده زیرا اتفاق خاصی در بازار ارز ایجاد نشده است.

مشاهدات خبرنگار ایرنا از بازار ارز و میدان فردوسی حاكی است كه در حالی كه قیمت ها در بیشتر صرافی ها به تابلو ها بازگشته است اما این مغازه ها كه تا ماه های گذشته مملو از متقاضی بود با تعداد محدودی از متقاضیان رو برو هستند.

همچنین دلالان این بازار نیز به صورت محدودی در این بازار حضور دارند و می گویند نیروی های امنیتی با آنها برخورد می كنند .

این در حالی است كه دیگر نیرو های امنیتی به صورت محسوس در بازار مشاهده نمی شوند.

بانك مركزی از روز جاری برای كاهش میزان تقاضا از بازار آزاد با دستور 'محمود بهمنی' رییس كل بانك مركزی، تخصیص ارز مبادله ای به اولویت هشت واردات را آغاز كرده و بر این اساس پیش بینی می شود بیشتر تقاضا ها از شبكه صرافی به سیستم بانكی انتقال یابد كه در نهایت نیز این امر منجر به كاهش نرخ دلار خواهد شد.

برخی از صرافان در واكنش با این اقدام بانك مركزی معتقدند كه ارز گروه 8 به دلیل آنكه حدود 40 تا 45 روز بعد در اختیارشان قرار می گیرد در هفته های اخیر تاثیری بر روی بازار نخواهد داشت اما می تواند در ماه های آتی بازار را كنترل كند.

هر چند قیمت ارز به تابلوصرافی ها بازگشته است اما نرخ انواع سكه در تابلو ها درج نشده و فعالان بازار سكه می گویند نوسان قیمت ها دلیل اصلی این امر است .

با این وجود قیمت سكه تمام در روز جاری حدود 40 تا 50هزار تومان نسبت به دیروز كاهش داشته است و نرخ ارزهای معتبر در برابر ریال نیز 5 تا 8 درصد كاهش یافته و این روند ادامه دار خواهد بود.

اقتصام(5)** 9141**1319

سرخط اخبار اقتصاد